افغانستان و تاجیکستان سه موافقتنامه امضا کردند: مرز تاجیکستان و افغانستان به مرز دوستی تبدیل شود

- ۲۹ میزان ۱۳۹۲

رییس‌جمهور کرزی روز دوشنبه وارد پایتخت تاجیکستان شد و با رییس‌جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار دو طرف همچنین توافقنامه‌های پاکسازی مرز مشترک دو کشور از ماین، بیمه و توافقنامه همکاری در حمل و نقل و ترانزیت کالا از جمله مسایل مربوط به خط راه آهنی که چین را ایران متصل می‌کند امضا کردند.
رییس جمهوری تاجیکستان در گفت‌وگو با خبرنگاران، سفر همتای افغانی خود را نقطه عطفی در روابط دو کشور دوست و برادر و همسایه نزدیک، مهم ارزیابی کرد.
امام علی رحمان گفت: خط راه آهن چین – قرقیزستان – تاجیکستان – افغانستان و ایران علاوه بر توسعه افغانستان و تاجیکستان گسترش همکاری‌ها در منطقه آسیای مرکزی را نیز بدنبال خواهد داشت.
امامعلی رحمان افزود: اجرای طرح‌های منطقه‌یی مانند راه‌سازی، احداث راه آهن و انتقال برق در محور مذاکرات قرار داشت و طرفین علاقه مندی خود را برای تحکیم این همکاری‌ها ابراز داشتند.
همچنین به تأکید رییس‌جمهوری تاجیکستان، تحکیم مرز با توجه به خروج نیروهای ناتو و احتمال بروز خطر در این زمینه، مورد بررسی قرار گرفت.
وی تصریح کرد: در این زمینه هر دو کشور سعی خواهند کرد که مرز مشترک تبدیل به مرز دوستی شود.
رییس جمهور کرزی نیز تاکید کرد: افغانستان همواره بر اجرای طرح‌های دو جانبه و چند جانبه منطقه‌یی در خصوص حمل و نقل، انرژی و راه آهن پایبند بوده است چرا که اجرای این طرح‌ها سبب رونق اقتصادی منطقه خواهد شد.
آقای کرزی ضمن ابراز رضایت از مناسبات دو طرف، بر تقویت روابط بین دو کشور تاکید کرد.
کرزی گفت: بار هفتم است که از سرزمین تاجیکستان بازدید می‌کنم و در این مدت شاهد پیشرفت‌های زیادی بودم.
دو طرف در پایان گفت‌وگوها همچنین اعلامیۀ مشترک همکاری در زمینه تقویت وضع امنیتی منطقه، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و تروریسم و لزوم تعهد بر اجرای طرح های دوجانبه و چند جانبه امضا کردند.
دو کشور فارسی زبان تاجیکستان و افغانستان، بیش از یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.