خشم برخی نماینده‎گان در پی افشای غاصبان زمین

- ۲۹ میزان ۱۳۹۲

برخی نماینده‎گان، به دلیل نبود نام مقام‎های ارشد حکومتی در لیست زمین‌خوران، گفته‎اند که این لیست «سیاسی و مغرضانه» نشر شده است.
افشای نام صدها غاصب زمین توسط کمیسیون ویژۀ مجلس نماینده‌گان، واکنش‌هایی را در داخل این مجلس بر انگیخته است.
با آن‌که انتقاداهایی مبنی بر عدم موجودیت نام افراد بلندرتبۀ دولتی در لیست زمین خوارانی که از سوی مجلس فاش شد موجود است، اما برخی نماینده‌گان در جلسۀ عمومی روز گذشتۀ مجلس، افشای برخی نام‌ها را در لیست غاصبان زمین، «مغرضانه و سیاسی» خواندند.
سید منصور نادری نمایندۀ بغلان در مجلس و عبدالرشید دوستم رییس حزب جنبش ملی افغانستان از جمله کسانی‌اند که نام‌های‌شان در این لیست دیده می‏شود.
رمضان جمعه زاده یک عضو مجلس نمایندگان، ذکر نام سید منصور نادری را در جمع نام‌های زمین خواران، توطه علیه شخص او دانست.
جمعه زاده، افزود: « ذکر نام آقای منصور نادری در لیست زمین خواران مغرضانه است و هدف سیاسی دارد».
در همین حال؛ شیرولی وردک عضو کمیسیون ویژۀ مجلس نماینده‌گان، گفت که نام‌های افرادی که در لیست ذکر شده، کار این کمیسیون نیست؛ بلکه نام‌های این افراد در لیستی که حکومت در اختیار آنان قرارداده؛ گنجانیده شده است.
بشیر احمد ته ینج عضو مجلس و سخنگوی حزب جنبش ملی افغانستان نیز ذکر نام عبدالرشید دوستم رییس این حزب را در لیست زمین خواران، نادرست خواند.
آقای تینج گفت: « شخص آقای دوستم و حزب جنبش در هیچ جایی از افغانستان زمینی را غصب نکرده و درج نام او در لیست زمین خواران، اهداف سیاسی دارد و این مساله توطیه علیه جنبش است».
با این وجود، قدرت الله ذکی یک عضو دیگر مجلس نماینده‌گان خطاب به مجلس گفت: افشای نام زمین خوران را جهت سیاسی ندهید و هر کسی که باشد نام‌های شان باید عادلانه افشا گردد.
آقای ذکی افزود: « زمین خواران در هر جای افغانستان که باشند و یا اگر این اشخاص مربوط به اقوام پشتون، تاجیک، ازبک و یا هزاره هستند؛ نام‌شان را عادلانه افشا کنید و طرف واقع نشوید و اگر این لیست غلط یا اشتباه است؛ افراد متهم از خود دفاع خواهند کرد».
وی با انتقاد تند از گفته های کمیسیون ویژه مجلس که گویا نام افراد در این لیست از سوی حکومت ذکر شده، خاطرنشان کرد: این کمیسیون نماینده دولت نیست؛ چرا نتایج بررسی‌های خود را اعلام نمی کند.
آقای ذکی با اشاره به اینکه زمین‌های زیادی در تمامی ولایات افغانستان غصب شده است بیان داشت که افشای نام زمین خواران درست است و اگرغصبی وجود نداشته باشد و کسی این را ثابت کند؛ حاضر است از پارلمان استعفا دهد.
پیش از این یک کمیسیون ویژۀ مجلس فهرست نام‌های تعداد از افرادی که در غصب بیش از یک میلیون جریب زمین دست دارند، به نشر رساند.
در این گزارش از ۱۹ تن به عنوان غاصبان بزرگ زمین ‌های دولتی و زراعتی یاد شده که شامل دو فرمانده جهادی، یک نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری و شانزده متنفذ محلی است. این افراد متهم اند که هر یک ۱۰ تا ۹۵ هزار جریب زمین را غصب کرده اند.
همچنان سید اسحاق گیلانی عضو پیشین مجلس به غصب ۱۵ هزار جریب زمین در ولایت ننگرهار، سید منصور نادری عضو دیگر مجلس به غصب پنج هزار جریب، محبوب حیات خان یک تن متنفذ محلی به غصب ۹۵ هزارجریب زمین در ولایت هلمند و حاجی جانان به غصب ۴۷ هزار جریب زمین در ولایت نیمروز متهم اند.
مسوولان کمیسیون بررسی از اعمال حکومت در مجلس می‌گویند که هشت ماه روی این فهرست کار کرده اند.
گزارش ها می رسانند که حدود یک میلیون و سه صد هزار جریب زمین در سراسر کشور از سوی زورمندان غصب شده که حدود ۱۵ هزار تن در این قضیه متهم اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.