دومین نشست مشورتی اجندای ملی- هرات گفـت وگوی اشـتراک کننده گان

- ۱۰ عقرب ۱۳۹۲

بخش یازدهم/     ۱۱-عقرب/۱۳۹۲

mandegarیادداشت: دومین نشست مشورتی طرح اجندای ملی، اخیراً با حضور نخبه‎گان سیاسی، فرهنگیان، استادان دانشگاه‎ و دانشجویان حوزۀ جنوب‌غرب در ولایت هرات برگزار شد.
در این نشست، اشتراک‎کننده‎گان پیشنهادها‎ و دیدگاه‌های‌شان را در خصوص طرح اجندای ملی ارایه کردند و همچنان حمایت‎شان را از این طرح ابراز داشتند.
طرح اجندای ملی از سوی احمد ولی مسعود رییس عمومی بنیاد شهید مسعود ارایه شده است.
در این طرح ضمن ارایۀ طرحِ خروج از بن‎بست کنونی، در خصوص تأمین صلح پایدار در افغانستان نیز راه‎کارهایی ارایه شده است.
طرح اجندا، با استقبال نهادهای خارجی از جمله سازمان‎ ملل متحد و نهادهای داخلی کشور رو برو شده است.
پس از این، گفت‎‏وگوهای دومین نشست مشورتی طرح اجندای ملی را که در ولایت هرات برگزار شده بود، به‌ترتیب در روزنامه به نشر می‎سپاریم.

عبدالمتین:
دقیقاً بحثی را که ما امروز بدان می‌پردازیم، همه مؤلفه‌هایی است که ما با آن آشنا هستیم: وحدت ملی، تفکر ملی، هویت ملی، منافع ملی و ده‌ها مورد دیگر.
من بدین باور هستم که وحدت ملی تنها شعار نیست که فقط کسانی آن را بگویند؛ وحدت ملی در اصل عدالت اجتماعی است و زمانی وحدت ملی در یک جامعه به میان می‌آید که ما گام‌هایی به‌طرف شایسته‌سالاری برداریم تا حکومت شایسته‌سالاری در کشور ما به میان آید و مستحکم شود.
در جامعۀ افغانستان تضادهای زبانی و مذهبی چنانی که برخی‌ها شعار می‌دهند، وجود ندارد. اگر در چهار سوی افغانستان نگاهی بیندازید، هزاران پشتون، تاجیک، ازبیک و هزاران شیعه و سنی لحظه شماری می‌کنند که چه‌گونه کار بیابند و حداقل زنده‌گی کنند و کسانی که به فکر جدایی این‌ها است و آن را شعار می‌دهند، در قصرها با مدرن‌ترین وسایل و موترها زنده‌گی می‌کنند و این شعار، شعار فریبنده است و با روحیۀ مردم ما سازگاری ندارد؛ بلکه آن‌ها می‌خواهند در زیر همین شعار در قدرت باقی بمانند و ثروت‌های خود را از دست ندهند. فاصله میان کسانی که شعار می‌دهند و کسانی که در فقر زنده گی می‌کنند، از زمین تا آسمان است.
من در مورد جلسۀ مشورتی امروز می‌خواهم که یک پشنهاد داشته باشم؛ شما چنانی که انتقاد کردید، حکومت مرکزی و تمرکز حکومت، برای مردم مفید نبود؛ باید بگویم که مرکزگریزی هم مفید نبود. چور و چپاول و غارت سرمایه‌های ملی، دلیلش همان مرکز گریزی‌ها است؛ باید یک تعادل منطقی میان مرکز گریزی، مرکز ستیزی و مرکز گرایی، باید به‌وجود آید تا همۀ مردم افغانستان خود را در آن ببینند.
بحث حکومت پارلمانی و این‌ها یک شکلی از حکومت است که می‌توانند اغواگر باشند، ما باید به ماهیت حکومت‌ها بپردازیم و توجه داشته باشیم؛ حکومت پاکستان یک حکومت پارلمانی است، ولی ماهیت آن یک حکومت استبدادی و نظامی می‌باشد که تفاوتی نمی‌شود تا حکومت پاکستان را با آن دموکراسی وسیع و گُسترده مانند هندوستان مقایسه کنیم.
اگر ما به طرف حکومت فدرالی هم برویم و تا زمانی که حکومت شایسته‌سالاری به‌میان نیامده باشد، نه تنها که مشکلی حل نخواهد شد بلکه ما دُچار مشکلات عدیده‌یی خواهیم شد.
آنچه مهم است در آجندای ملی باید در نظر گرفته شود، این است که ما در قرن بیست و یکم زنده‌گی می‌کنیم و با اندیشه‌های قبیله‌یی نمی‌توانیم که داخل یک مرحلۀ جدید شویم و از وضعیت موجود وضعیت مطلوب را تجربه کنیم؛ باید در این آجندا جایگاه افغانستان مانند یک کشور مستقل در بین کشورهای دنیا مشخص شود و بدون بیگانه ستیزی و بیگانه پروری ما به دفاع از منافع خود بپردازیم.
سعید حقیقی:
فکر می‌کنم وقت بسیار اندکی به پایان این نشست مانده است؛ اگر دوستان از صحبت کردن بپرهیزند خوب می‌شود و گفته‌های خود را در یادداشتی بنویسند و به آقای احمد ولی مسعود بسپارند و یا در بنیاد شهید احمد شاه مسعود که در هرات هم است. بهتر دوستانی که برای ما نام‌های خود را داده بودند و بنابر نبود زمان، فرصت برای‌شان داده نشد، بسیار معذرت می‌خواهیم.
تیم آجندای ملی برای بازمانده‌گان شهدای‌یی‌که اخیراً نام‌های شان بیرون آمد تسلیت می‌گوید و بر روح پُرفتوح آن‌ها دُعا می‌کنند.
یکی از اشتراک کننده‌گان:
ما باید از منفی‌گرایی بپرهیزیم، همه می‌دانند که کی‌ها چه کردند و دیگر این طرح اگر با مناطقی که نا امن هستند، شریک ساخته شود بهتر می‌شود که آن‌ها هم در این طرح شریک ساخته شوند.
سید انور نجیبی:
یک پشنهاد دارم در آجندای ملی بحث‌هایی موجود است که در این مدت زمانی کوتاه نمی‌تواند تمام نظریات دوستان شریک ساخته شود و جمع‌بندی شود و باید از لحاظ زمانی نشست‌هایی که در جاهای دیگر برگزار می‌کنید در نظر داشته باشید.
دُر محمد ظریفی د هرات ولایتی شورا غری:
الحمد الله مونژ تول مسلمانان یو؛ پوهیژو چی قرآن‌کریم یو لوی قانون دی چی د مسلمانانو تول د مشکلاتو حل چاری پکی دی؛ دا آجندا مونژ دا ښیی چی باید انعطاف پذیر ووسو او دحل لاری چاری ولتوو د دی پرځای چی انتقاد وکرو.
که دا طرح مخکی له انتخابات نه وراندی شوی وای ډیر تاثیر او ګټه درلودله.
دا آجندا باید د سولی پرموضوع چی یو مهم موضوع دی خپل طرح وراندی کری ډیر ښه به وی.
محمد فردوس قاسم رحمانی:
من هم چند پشنهاد دارم: یکی این که باید در جامعه فرهنگ‌سازی شود و اساس جامعه را علم و دانش تشکیل می‌دهد و در جامعه راهبرد و رهبری مهم است، ما رهبرانی داریم؛ اما راهبرد نداریم تا حلال مشکلات ما باشد و یا برعکس؛ باید سرمایه‌گذاری‌های زیادی روی سازنده‌گان فردا شود. این‌ها همه رهبران فردا خواهند بود تا فردا را به‌گونۀ درست بسازند و در کنار آن باید ما با اقوام و ملیت‌های مختلف ارتباط‌ داشته باشیم و ارتباط نسل‌های گذشته و حال را نیز تأمین کنیم.
فریدون فکوری:
یک موضوعی که باید بگویم این است که در مدت سال‌های گذشته از کسانی که می‌خواهند برای مردم خدمت بکنند، استفاد صورت نگرفته است؛ همین جا است انتظاراتی که مردم داشتند تحقق نپذیرفت.
فیض زاده:
این‌ همه گپ‌هایی را که می‌گویم از روی چه است؟ همۀ مشکل ما در این است که ما از قرآن‌کریم دور شدیم، بیایید نه تاجیک شوید، نه پشتون و نه دیگران؛ بیاید قرآن را به‌دست بگیرید و مسلمان باشید از ما که می‌پرسند ما می‌گوییم که کلمه‌گوی هستیم؛ پس بیاید تنها مسلمان باشیم و بس.
لعل محمد تیموری:
نخست اگر این مملکت با آجندای ملی ساخته شود، باید قانون حضرت محمد»ص» مطالعه شود.
دوم باید شورای تنظیم شود تا مجرمین محاکمه شود و قانون اساسی بازنگری شود و بعد از آن می‌شود انتخابات را برگزار کرد.
سعید حقیقی:
از نظری پریانی مدیر مسوول روزنامۀ ماندگار می‌خواهم تا مسوده‌یی را که آماده گردیده است، برای شما بخوانند.
نظری پریانی:
در نشست امروزی روی موضوعات زیادی تماس گرفته شد که با در نظرداشت آن می‌تواند طرح آجندای ملی پُربارتر گردد.
البته ما باتوجه با همان سه رکن یادآوری شده در این نشست، مسوده‌یی را ترتیب کرده‌ایم.
کنفرانس دوم آجندای ملی _نخبه‌گان حوزۀ جنوب‌غرب شهر باستانی هرات
مسوده
آجندای ملی به حیث یک نقشۀ راه در جهت ایجاد تفاهم و همگرایی ملی، راه اندازی گفتمان ملی _مدنی به منظور مهار و مدیریت بحران، رسیدن به تفاهم بین‌الافغانی و دست‌یابی به صلح پایدار تدوین یافت.
از یک سال و اندی، مؤلفه‌های آجندای ملی که شامل مرحله‌های زیر می‌باشد با تعدادی از نخبه‌گان برجستۀ افغانستان به رأی‌زنی و مشورت گرفته شد:
_راه‌‎اندازی دیالوگ بین‌الافغانی_گفتمان ملی مدنی.
_توافق روی دیدگاه‌های مشترک ملی.
_راه‌اندازی پروسۀ اعتماد سازی.
_تشکیل دولت وحدت ملی.
_اصلاحات سیاسی بر اساس نیاز های جامعۀ معاصر.
اولین کنفرانس مشورتی آجندای ملی با همآهنگی جمعی از فعالین آجندا، با اشتراک فعال نزدیک به ۳۰۰ تن از نخبه‌گان سرشناس سیاسی و جامعۀ مدنی افغانستان در کابل تدویر یافت.
طی این کنفرانس مشورتی، از طرح آجندای ملی در کلیت حمایت صورت گرفت و بر ادامۀ نشست‌های مشورتی با نخبه‌گان سراسر افغانستان به منظور تکمیل و غنامندی بیشتر این طرح تأکید گردید.
همچنان پشنهاد شد تا به خاطر تداوم گفتمان ملی در بارۀ مسایل کلان کشوری، مراکز دیالوگ بین‌الافغانی در مرکز و ولایات ایجاد گردد.
خوشبختانه امروز طی دومین نشست مشورتی نخبه‌گان حوزۀ جنوب غرب در شهر باستانی هرات، ضمن تائید بر توافقات نشست مشورتی اول در کابل، تبادل نظرهایی در محور انتخابات و نحوۀ تشکیل دولت آینده نیز صورت گرفت.
در نتیجه فیصله شد که در شرایط بحرانی موجود در افغانستان برگزاری انتخابات یک اصل قانونی و نیاز جدی است و در فرایند انتخابات تشکیل دولت وحدت ملی به منظور ایجاد میکانیزم تصمیم‌گیری جمعی از جمع چهره‌های مطرح در سطح ملی، شخصیت‌های تأثیرگذار و نیکنام و تعدادی از چهره‌های جدید، کاراترین نحوۀ تشکیل دولت مشروع، مطمین و مرجعیت اعتماد کشور می‌باشد.
و من الله توفیق.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.