کمیسیون شکایت‎های انتخاباتی: روند رسیده‎گی به شکایت‌ها علنی خواهد بود

- ۱۰ عقرب ۱۳۹۲

۱۱-عقرب/۱۳۹۲

کمیسیون بررسی شکایت‌های انتخاباتی افغانستان اعلام کرد که از هفتۀ آینده روند رسیده‎گی به شکایت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای ولایتی کشور شروع می‌شود و همه‌ رسانه‌‌ها، جامعه مدنی، احزاب سیاسی و مردم می‌توانند در این روند شرکت کنند.
نادر محسنی، سخنگوی این کمیسیون می‌گوید که رسیده‎گی به این شکایت‌ها به صورت علنی خواهد بود و این کمیسیون موظف است تا به تمامی شکایت‌های درج شده مطابق احکام قانون انتخابات افغانستان رسیده‎گی کند.mandegar
او افزود که تمام کسانی‌که شکایت کرده‌اند می‌توانند در روند رسیده‎گی به این شکایت‌ها نیز شرکت کنند و در صورتی‌که تهدیدی متوجه آنها باشد می‌توانند دلایل خود را مکتوب به کمیسیون بررسی شکایات انتخاباتی افغانستان ارسال نمایند.
آقای محسنی تاکید کرد که شرکت نامزدهای انتخاباتی نیز در این روند آزاد است و آنان می‌توانند درباره شکایت‌های که علیه آنان شده جواب ارائه کنند.
او افزود که تاکنون ۶۵۰ مورد شکایت و اعتراض از سراسر افغانستان به دفتر مرکزی و دفاتر ولایتی این کمیسیون ثبت شده که که تاکنون شکایت‌های ۲۵ ولایت به دفتر مرکزی کمیسیون رسیده اند.
سخنگوی این کمیسیون توضیح داد که ۷۰ مورد شکایت ثبت شده که ۱۰ مورد مربوطه به نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری و ۶۰ مورد مربوط به نامزدهای شورای ولایتی و بقیه همه اعتراض هستند.
محسنی مشکلات حمل و نقل و بعد مسافت را از دلایل رسیدن دیرهنگام شکایتها از ولایت‌ها دانست و افزود که با شروع رسیده‎گی، این شکایت‌ها نیز به دفتر مرکزی خواهند رسید.
او درباره اینکه ممکن است، این شکایت‌ها باعث حذف نامزدی از فهرست شود، گفت: «ما مطابق قانون به تمام شکایت‌ها رسیده‎گی می‌کنیم.»
این کمیسیون مهلت درج شکایات برای داوطلبان نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و شورای‌های ولایتی را، ساعت پنج عصر روز پنجشبنه ۲۴اکتبر اعلام کرده بود.
براساس اعلام این کمیسیون ۱۶ نامزد ریاست جمهوری و ۲۵۳ داوطلب نامزدی انتخابات شوراهای ولایتی، به دلیل حذف نام شان از فهرست ابتدایی نامزدان از سوی کمیسیون انتخابات به این کمیسیون شکایت کرده‌اند.
کمیسیون رسیده‎گی به شکایت انتخاباتی وظیفه دارد تا روز ۲۵ عقرب به این شکایت‌ها رسیده‎گی و فهرست نهایی نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری و شورای ولایتی را اعلام کند.
بر اساس قانون انتخابات افغانستان، تصمیم کمیسیون بررسی شکایت‌های انتخاباتی، در همه موارد مربوط به انتخابات، نهایی و غیر قابل تغییر است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.