«چرا ما هنوز در افغانستان هستیم؟»

- ۱۴ سنبله ۱۳۹۱

در حالی که فرماندهان نظامی امریکا در افغانستان آموزش نیروهای پولیس محلی این کشور را به دلیل نگرانی نسبت به نفوذ طالبان در این نیرو به حالت تعلیق درآوردند، مقام‌های کشور انگلیس نسبت به نقش این کشور در افغانستان پرسش‌های جدیدی را مطرح می‌کنند.
به نوشته روزنامه دیلی میل، نیروهای ناتو این اقدام قاطع را در پاسخ به افزایش تعداد حملات مرگبار «سبزها علیه آبی‌ها» که طی آن سربازان خارجی توسط نیروهای امنیتی افغان کشته می‌شوند، انجام داده است.
از ابتدای سال جاری تاکنون نیروهای ارتش و یا پولیس افغانستان ۳۴ مورد حملات از این نوع انجام داده‌‌اند و طی آن‌ها ۴۵ سرباز نیروهای ایتلاف از جمله هفت سرباز انگلیسی را کشته‌اند.
این در حالی است که ایجاد نیروهای امنیت ملی افغانستان یکی از محورهای اساسی راهبرد ناتو برای خروج سربازان خود از این کشور است.
سربازان بین‌المللی به آموزش نیروهای افغان می‌پردازند تا آنها بتوانند مسوولیت امنیت کشور را تا پایان سال ۲۰۱۴ بپذیرند واین بدین معنی است که سربازان ناتو باید با نیروهای پولیس و یا ارتش افغانستان که تحت آموزش آنها قرار دارند همکاری نزدیک داشته باشند.
چنین مساله‌‌یی ایجاب می‌کند که آنها با همتایان افغان خود زندگی کرده، بخوابند و یا با آنها به گشت زنی بپردازند، اعتماد دوجانبه زیادی وجود داشته باشد که این اعتماد با افزایش چشمگیر تعداد حملات سبزها علیه آبی‌ها در حال از بین رفتن است. هم اکنون ۹۵۰۰ سرباز انگلیسی در افغانستان حضور دارند.
به گفته مقام‌های ناتو تعلیق آموزش نیروهای امنیتی افغان در حال حاضر تنها درخصوص نیروهای جدید پولیس محلی افغانستان اعمال می‌شود. این نیرو یک نیروی شبه نظامی است که دو سال پیش توسط نیروهای امریکایی در روستاها و مناطق دور افتاده افغانستان که حضور نیروی پولیس ملی افغان ضعیف است، به وجود آمد. اما با این وجود پولیس محلی افغانستان هدف اتهامات سوء‌استفاده و فساد گسترده قرار دارد.
همچنین این باور وجود دارد که شبه نظامیان به این واحد پولیس نفوذ کرده‌اند تا بتوانند دست به حملاتی علیه سربازان خارجی بزنند.
فرماندهان امریکایی می‌گویند که به طور موقت آموزش نزدیک به هزار نیروی جدید پولیس محلی افغانستان را معلق کرده و اعضای فعلی این نیرو را مورد تحقیقات مجدد قرار خواهند داد.
همچنین در اقدامی دیگر فروش یونیفرم‌های پولیس و ارتش افغانستان غیر قانونی خواهد بود تا این لباس‌ها به دست طالبان نیفتد.
توماس کالینز، سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان می‌گوید: در حالی که ما اعتماد و اطمینان کامل به همتایان افغان خود داریم معتقد هستیم که چنین اقداماتی برای اعتبار بخشیدن به اقداماتی فرآیند تحقیقات ما و تضمین کیفیت نیروهای پولیس محلی افغانستان ضروری هستند.
وی تاکید کرد: تعلیق آموزش نیروی پولیس افغانستان موقتی خواهد بود.
اما از طرف دیگر پل فلین، نماینده حزب کارگر در پارلمان انگلیس اظهار داشت که این تصمیم خود دلیلی دیگری برای بازگرداندن سربازان انگلیسی به خانه است.
فلتمن معتقد است: وقتش رسیده است که ما پی ببریم در حال مسلح کردن حمایت مالی و آموزش دادن به دشمنان آینده خود هستیم و تنها به دلیل خوش بینی بی جای ما بوده که ما به چنین وضعیتی گرفتار شده‌ایم. هیچ دلیلی وجود ندارد که افسران پولیس افغانستان زندگی خود را برای خدمت به رئیس جمهوری فاسدشان به خطر بیندازند و این وظیفه را به عهده یک قدرت خارجی گذاشته‌اند.
وی خاطرنشان ساخت: ما در وضعیت هولناکی قرار داریم که در آن سیاستمداران تلاش دارند تا به صورت خوبی پایانی را برای جنگ سرهم کنند. چارچوب زمانی برای پایان دادن به جنگ کاملا براساس اهداف انتخاباتی طراحی شده است. کانادا و هالند که هر دو آنها فداکاری‌های زیادی در افغانستان انجام داده‌اند سربازانشان را به خانه برده‌اند و دلیلی وجود ندارد که ما نباید سربازان خود را مستقل از سربازان امریکایی به خانه بیاوریم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.