امنیت و برگزاری انتخابات در لوگر

گزارشگر:14عقرب 1392 - ۱۳ عقرب ۱۳۹۲

برخی نماینده‎گان ولایت لوگر در مجلس نماینده‎‏گان می‎گویند که اگر امنیت این ولایت تأمین نشود، امکان برگزاری انتخابات در لوگر وجود ندارد.
آن‎ها همچنان گفته‎‌اند که اکثریت مناطق این ولایت در کنترل طالبان است و نیروهای امنیتی افغانستان تنها در مراکز ولسوالی‌ها و مرکز ولایت لوگر حضور دارند.
همچنان، شماری از آگاهان می‎گویند که میان نیروهای امنیتی افغان و طالبان در لوگر یک نوع آتش بس برقرار است. mandegar
اما مسوولان ولایت لوگر این اظهارات را رده کرده و گفته‌اند که با تغییراتی که در سطح رهبری نیروهای امنیتی این ولایت ایجاد شده، امنیت لوگر بهبود یافته است.
لوگر یکی از ولایت‎‏های ناامن همجوار کابل می‌‎باشد. اخیراً ارسلا جمال والی این ولایت در یک انفجار مرموز در مسجد جامع پل علم کشته شد.
حاجی محمد اکبر ستانکزی نمایندۀ مردم لوگر در مجلس می‌گوید: «بدون مرکز ولایت در مناطق دیگر این ولایت امنیت نیست و اکثر ولسوالی‌ها از سوی مخالفان مسلح دولت اداره می‌شود. حتا در ده کیلومتری مرکز لوگر (پل علم) امنیت وجود ندارد.»
این نمایندۀ مردم همچنان می‌گوید، تنها در مراکز ولسوالی دولت مانند یک پوسته است که حالت دفاعی را به خود گرفته‌اند و در بخش‌های دیگر، به‌ویژه در ولسوالی‌ها طالبان حاکمیت دارند و دولت تنها در تعمیر ولسوالی حکومت می‌کند.
آقای ستانکزی با بیان این‌که وضعیت امنیتی لوگر پیش از این نیز خوب نبوده، می‌گوید: «امنیت در ولسوالی‌های خروار، چرخ، ارز، محمد آغه و بره‌کی برک وجود ندارد و بخش اعظم این ولسوالی‌ها توسط مخالفین مسلح اداره می‌شود.»
محمد اکبر ستانکزی با تأکید می‌گوید که اگر تا زمان برگزاری انتخابات امنیت در لوگر تأمین نشود، مردم در انتخابات اشتراک نخواهند کرد و امکان برگزاری انتخابات در این ولایت وجود ندارد.
در عین حال، شماری از آگاهان مسایل سیاسی نیز معتقد هستند که حضور دولت در بسیاری از ولسوالی‌های لوگر قابل دید نیست و طالبان حضور چشم‌گیری در این ولایت دارند.
این آگاه امور معتقد است، با وجود این‌که لوگر در نزدیکی کابل قرار دارد، اثری از حکومت در این ولایت دیده نمی‌شود.
آقای مژده می‌افزاید: «به گونۀ مثال یکی از مشکلات در ولایت لوگر که سبب شده است تا نظر مردم در پیوند به حکومت مرکزی تغییر کند، حضور اربکی‌ها در این ولایت است که شمارِ زیادی از افراد نا باب در صفوف اربکی‌ها شامل شده اند که این امر سبب نارضایتی مردم از دولت گردیده است و خدمات لازم برای مردم در این ولایت در جریان سال‌های گذشته نرسیده است».
گر چند حضور نظامیان خارجی در لوگر حالا محسوس نیست، اما عملیاتی را که پیش از این انجام داده بودند، سبب شده است که مردم از دولت ناراض باشند و فاصله بگیرند.
این آگاه امور می‌افزاید، حضور طالبان در این ولایت سبب خواهد شد تا انتخاباتی در این ولایت صورت نگیرد، مژده معتقد است که دولت باید در این مناطق عملیات تصفیه‌یی را به راه اندازد و این ساحات را از وجود طالبان پاک سازی نماید.
اما دین محمد درویش سخنگوی والی لوگر با رد این ادعاها می‌گوید، با تغییراتی که در رأس نهادهای امنیتی این ولایت آمده و همچنان سردشدن هوا تحرکات مخالفین مسلح دولت فروکش کرده است.
آقای درویش در مصاحبه‎یی با رونامۀ ماندگار گفت: «آماده‌گی‌های لازم امنیتی گرفته شده تا نگرانی‌هایی که وجود دارد از میان برداشته شود. ما تشکیلات پولیس و نهادهای امنیتی را در لوگر وسیع ساخته‌ایم تا مردم نگران نباشند.»
سخنگوی والی لوگر همچنان می‌گوید: «ما برای آموزش‌دهی به نیروهای محلی یا اربکی در این ولایت تلاش‌هایِ زیادی را انجام داده‌ایم، تا آن‌ها آموزش‌های لازم را در این زمینه به دست آورند و سبب آزار و اذیت مردم نشوند.»
آقای درویش حضور گُسترده طالبان در ولایت لوگر را رد کرده می‌گوید: «حضور طالبان در بعضی نقاط دور دست لوگر گاه‌گاهی دیده می‌شود و به صورت دوام‌دار آن‌ها در لوگر حضور ندارند.»
هارون مجیدی

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.