خنده مُعجــــزه می‌کند

گزارشگر:14 عقرب 1392 - ۱۳ عقرب ۱۳۹۲

mandegarخنده‌های شما می‌تواند طول عمرتان را پیش‌گویی کند. بر اساس تحقیقی مشخص شد که عمق خندۀ اشخاص، با طول عمر آن‌ها مرتبط است. طول عمر افرادی که واقعی و از ته دل می‌خندند و هنگام خنده، تمام صورت‌شان می‌خندد، به طور متوسط ۸۰ سال تخمین زده شده است. این میزان برای کسانی که نصف و نیمه می‌خندند، حدود ۷۵ سال و آن‌هایی که فقط به لبخند اکتفا می‌کنند تا ۷۲ ساله‌گی برآورد شده است. البته خنده به تنهایی سبب عمر بیشتر نمی‌شود اما احتمالاً می‌تواند نشانه‌یی از کیفیت و چه‌گونه‌گی زنده‌گی افراد باشد.
آیا زنده‌گی شما به جدایی می‌انجامد؟
با بررسی آلبوم عکس‌های سالیانۀتان می‌توان به این موضوع پی برد. محققان از خنده‌های دانشجویان در آلبوم عکس‌های‌شان طی سال‌های متمادی دریافتند که میزان طلاق در ۱۰ درصدِ کسانی که بسیار خنده‌رو بودند، یک در بیست بود؛ اما این میزان در ۱۰ درصد مقابل (که کمترین خنده‌ها را داشتند) ۵ برابر بیشتر بود.
خنده‌روها طبعاً شادتر، اجتماعی‌تر و از لحاظ عاطفی، باثبات‌تر هستند. در ضمن، خنده مُسری است و باعث می‌شود دیگران نیز بخندند. در نتیجه، در برخوردها و ملاقات‌ها متقابلاً برای هر دو طرف مفید واقع می‌شود.
خنده پول‌ساز است
طبق تحقیقات، مشخص شده است مردم محصولاتی را که با لب‌های خندان و روی خوش تبلیغ می‌شوند، بیشتر می‌خرند تا محصولاتی که در تبلیغ‌شان خنده‌ها ساخته‌گی و کمرنگ است.
حتا به زور خندیدن هم اضطراب را دور می‌کند
برای این‌که بتوانی هر چیزی را تحقق ببخشی، باید ابتدا بتوانی آن را تجسم کنی. مطالعات نشان می‌دهد که خندیدنْ امور را به مراتب آسان‌تر می کند. خنده‌های واقعی و صمیمی باعث می‌شود سطح استرس و اضطراب، کاهش چشم‌گیری پیدا کند. در این میان، حتا خنده‌های ساخته‌گی نیز موثر واقع می‌شود و بهتر از نخندیدن است.
نگرشی دیگر حاکی از آن است که حتا قابلیت پرهیز از اخم کردن، موجب بهبود حال انسان می‌شود. طی یک تحقیق، تزریق بوتاکس در ماهیچۀ اخم شرکت‌کننده‌گانی که دچار افسرده‌گی بودند، باعث شد که صورت نتواند حالت غم‌انگیز و ناراحت به خود بگیرد. بعد از گذشت ۶ هفته، افسرده‌گی در ۲۷ درصد بیماران این گروه در مقایسه با گروهی که تزریق نمایشی در آن‌ها انجام شده بود. کاهش یافت.
خندیدن سیستم بازدهی مغز را بیشتر از چاکلیت تحریک می‌کند
بر اساس یک تحقیق بریتانیایی، خنده ۲۰۰۰ برابر یک چاکلیت برای مغز تحریک‌کننده می‌باشد. دیدن خندۀ کودکان دلبندتان به طور طبیعی انرژی شما را بالا می‌برد.
هیچ چیز در دنیا مثل دیدن نخستین خندۀ شیرین کودک دلبندتان نیست. در تحقیقی از مادرانی که نوزادانی بین ۵ تا ۱۰ماهه داشتند و به دستگاه MRI برای اندازه‌گیری فعالیت‌های مغزی متصل بودند، عکس‌های نوزادان خودشان و دیگر نوازدان با چهره‌های متفاوت نشان داده شد. هنگامی که آن‌ها عکس‌های نوزاد خندان خود را می‌دیدند، نقاط کلیدی در مراکز بازدهی مغز روشن می‌شدند.
خانم‌ها بیشتر می‌خندند یا آقایان؟
احتمالاً حدس می‌زنید خانم‌ها، و البته حق با شماست ـ اما نه همیشه. محققان بیش از ۱۸۶ تحقیق در مورد ارتباط تفاوت‌های جنسی و خندیدن انجام دادند. آن‌ها دریافتند که خانم‌ها بیش از آقایان می‌خندند اما نه خیلی بیشتر، و این تفاوت در جاهایی که افراد فکر می‌کنند کسی نگاه‌شان نمی‌کند، خیلی کمتر می‌شود. به علاوه، محققان دریافتند که خانم‌ها و آقایان در شغل، قدرت و نقش‌های اجتماعی برابر به یک میزان می‌خندند. یک ماهیچه فقط مختص خندۀ واقعی و صمیمانه است.
کودکان بیشتر از بزرگ‌ترها می‌خندند
کودکان بیش از ۴۰۰ بار در روز می‌خندند. خنده در وجود کودکان نهفته شده است. تصاویر سه‌بعدی نشان می‌دهد که جنین در رحم هم می‌خندد. لبخند نوزدانی که تازه به دنیا آمده‌اند، در همان چند روز اول شروع می‌شود و نوزاد در ۶ هفته‌گی وقتی که مستقیماً به والدین خود نگاه می‌کند، می‌خندد. در ۶ ساله‌گی کودکان قادر می‌شوند به طور ساخته‌گی بخندند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.