دیده‎بان شفافیت: جلو استخراج غیرقانونی معادن را بگیرید

گزارشگر:20 عقرب 1392 - ۱۹ عقرب ۱۳۹۲

mandegarدیدبان شفافیت افغانستان از نهادهای امنیتی خواسته تا جلوی ادامۀ استخراج غیر قانونی معادن در این کشور را بگیرند.
مسوولان این نهاد می‌گویند که از چند سال به این طرف در شماری از ولایات کشور معادن به صورت غیر قانونی توسط افراد غیر مسوول استخراج می شوند.
در یک گزارش تازه این نهاد که روز یکشبنه در کابل به نشر رسید، آمده است که سال گذشته معدن کرومایت در ولایت کنر توسط یک فرمانده پولیس محلی به‌نام فرهاد استخراج می شد.
سید اکرام افضلی رییس دیده بان شفافیت افغانستان به هنگام نشر این گزارش از استخراج غیر قانونی و غیر مسلکی یک تعداد معادن کشور ابراز نگرانی کرد: « این درست است که موارد دیگر نیز وجود دارد تنها کرومایت به‌شکل غیر قانونی استخراج نمی‌شود معادن دیگر در ولایات مختلف کشور بشکل غیر قانونی استخراج می شود و خواست ما از وزارت معادن اینست که این پروسه را بررسی نماید. »
آقای اکرام همچنان گفت، مساله استخراج معادن توسط پولیس محلی بی‌اعتمادی مردم را نسبت به این پولیس افزایش می دهد.
به اساس معلومات دیده بان شفافیت، شخصی که این معادن را در ولایت کنر استخراج می‌کرد مواد خام آن را با قیمت بسیار پایین در پاکستان به فروش می رساند.
گفته می‌شود کار استخراج این معادن حدود یک سال قبل از سوی حکومت افغانستان متوقف شده است.
در این حال، وزارت داخله می گوید که تحقیقات روی این قضیه جریان دارد و پس از روشن شدن فضیه با افرادی که در استخراج غیر قانونی این معدن دست داشتند، برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.
صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت گفت: « حکومت افغانستان متوجه این مساله شده که در کنر افرادی که در استخراج معادن دست داشتند کار استخراج معادن به گونه غیر قانونی را متوقف ساخته، و کسانی که شامل این پروسه بودند مورد پیگرد قانونی قرار گرفته اند. »
وزارت معادن افغانستان که مسوولیت نگهداری و استخراج معادن کشور را بر عهده دارد نیز استخراج غیرقانونی معادن از سوی برخی زورمندان را تایید می‌کند.
اما رفیع صدیقی سخنگوی این وزارت می‌گوید بنابر تلاش‌های این وزارت در همکاری با نهاد های امنیتی کشور جلوی استخراج غیر قانونی یک تعداد معادن گرفته شده است:
« یعنی در تناسب سال های گذشته هشتاد درصد و یا بیشتر از هشتاد درصد میزان استخراج معادن به گونه خودسرانه کاهش یافته است اما هنوز صفر نشده است.»
مس عنیک ولایت لوگر، معدن حاجی گک بامیان، معادن سنگ های قیمتی ولایات پنجشیر و بدخشان، معادن نفت و گاز ولایات شمالی و یک تعداد دیگر از جمله سرمایه های مهم کشور به شمار می‌رود.
نگرانی ها از استخراج غیر قانونی یک تعداد این معادن در حالی مطرح می شوند که حکومت و مردم چشم امید را به عواید همین منابع در سال های آینده دوخته اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.