رونمایی از نامه‌یی دربارۀ «غرور و تعصب» پس از ۲۰۰ سال!

گزارشگر:21 عقرب 1392 - ۲۰ عقرب ۱۳۹۲

mandegarجین آستین، رمان‌نویس کلاسیکِ انگلیسی ۲۰۰ سال پیش،‌ پس از چاپ اولین نسخۀ شاهکارش «غرور و تعصب»، با ذوق و شوق فراوان نامه‌یی به خواهرش «کساندرا» نوشت و در آن، رمانِ ماندگارش را «فرزند دلبند» ِ خود نامید.
این نامه به مناسبت دوصدمین سال‌روزِ نگارش این اثر ادبی، در خانه‌موزیمِ جین آستین در همپشایر نمایش داده ‌شد. این خانه که در منطقۀ چالتون واقع است، محلی‌ست که آستین در آن بازنویسی پایانیِ «غرور و تعصب» را به سرانجام رساند.
در این نامه هیجان‌زده‌گی آستین از دریافتِ اولین نسخۀ چاپیِ رمان سه‌جلدی‌اش در تاریخ ۲۷ جنوری به چشم می‌خورد. در نامۀ آستین آمده است: «می‌خواستم بگویم که فرزند دلبندم از لندن آمده است. چهارشنبه یک نسخه را از طرف «فولکنر» دریافت کردم که در آن «هنری» سه خط نوشته بود مبنی بر این‌که نسخۀ دیگری را به «چارلز» و سومین نسخه را به گودمرشام فرستاده است.»
جین آستین اولین دست‌نوشتۀ «غرور و تعصب» را در سال‌های ۱۷۹۶ و ۱۷۹۷ به نگارش درآورد، زمانی که در استیونتون زنده‌گی می‌کرد. خالق «اما» زمانی که به باث نقل مکان کرد، کار نگارش را کنار گذاشت و باز زمانی که پس از مرگ پدر همراه با مادر و خواهرش یه چاتون سفر کرد، نگارش چرک‌نویسِ اصلیِ این اثر را به دست گرفت.
وی بین سال‌های ۱۸۰۹ و ۱۸۱۷ در خانه‌یی سکونت داشت که اکنون موزیمِ «جین آستین» نامیده شده و جشن ۲۰۰ ساله‌گی «غرور و تعصب» در آن برگزار شد.
جین آستین، نویسندۀ انگلیسی است که روز شانزدهم دسمبر سال ۱۷۷۵ به ‌دنیا آمد. آثار وی ادبیات غرب را بسیار مورد تأثیر قرار داده ‌است. شناخت آستین از زنده‌گی زنان و مهارتش در گوشه و کنایه‌ها، او را به یکی از مشهورترین رمان‌نویسان عصر خودش تبدیل کرد. وی از سال ۱۸۱۱ تا ۱۸۱۶، با نگارش چهار رمان ‌«عقل و احساس»، «غرور و تعصب»، ‌«منسفیلد پارک» و «اما»، اعتبار یک نویسندۀ شناخته‌شده را به‌دست آورد.
جین آستین که هیچ‌گاه ازدواج نکرد، دو رمان دیگر به نام‌های «کلیسای نورث‌انگر» و «ترغیب» نیز نوشت که هر دو در سال ۱۸۱۸ پس از مرگش به چاپ رسیدند. وی کار نگارش اثری دیگر زیر عنوان «سندیشن» را نیز آغاز کرد،‌ اما عمر وی به اتمامِ آن کفاف نداد.
کتاب‌های او در زمان زنده‌گی‌اش، شهرت مختصری نصیبش کرد، ‌اما با انتشار «خاطرات جین آستین»، ‌کتاب خواهرزادۀ جین دربارۀ او، در سال ۱۸۶۹، این نویسندۀ بزرگ به مخاطبانِ بیشتری معرفی شد و تا دهۀ ۱۹۴۰، او در جوامع دانشگاهی و ادبی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین رمان‌نویسانِ کشورش شناخته شد.
جین آستین چند سالی از عمرِ خود را در شهر «باث» سپری کرد، به ‌همین دلیل این شهر به ‌عنوان محل اقامتِ او مشهور است. موسسه‌یی به نام «مرکز جین آستین» در مرکز شهر باث موجود است که هر سال جشنواره‌یی به نام جشنوارۀ جین آستین در این شهر برگزار می‌کند.

منبع: www.seemorgh.com/culture

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.