پنتاگون: قرارداد خرید بالگرد از روسیه برای افغانستان اجرا خواهد شد

گزارشگر:25 عقرب 1392 - ۲۴ عقرب ۱۳۹۲

وزارت دفاع امریکا روز پنجشنبه اعلام کرد با وجود لابی کنگره برای حمایت از پیمانکاران دفاعی امریکا، طرح این کشور برای خرید ۶۳ بالگرد Mi-17 از روسیه برای نظامیان در افغانستان اجرا خواهد شد.
این در حالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد مخالفت نماینده‌گان کنگره امریکا موجب توقف طرح تخصیص ۳۴۵ میلیون دالر دیگر برای خرید ۱۵ بالگرد دیگر برای تقویت نظامیان در افغانستان در سال آینده شده است. همچنین به موجب گزارش‌ها، فروش تسلیحاتی روسیه به دولت سوریه خشم کنگره را در این خصوص تشدید کرده است.
مورین شومان، از مقامات پنتاگون گفت فروش بالگردهای ساخت روسیه برای نظامیان در افغانستان اجرا خواهد شد. وی درباره توافقنامه فروش این بالگردها که برخی ارزش آن را حدود یک میلیارد و صد میلیون دالر برآورد کرده اند، توضیح بیشتری نداد. بر اساس توافقنامه‌یی که امریکا و روسیه ماه جون امضا کردند و ارزش آن بالغ بر ۵۷۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دالر بود، روسیه سی بالگرد Mi-17 و قطعات آن را تحویل امریکا خواهد داد. این در حالی است دو کشور سال ۲۰۱۱ نیز توافقنامه یی به ارزش ۳۷۵ میلیون دالر امضا کرده بودند.
شومان گفت قراردادهای فعلی با شرکت تسلیحاتی روزوبورون اکسپرت روسیه همچنان لازم الاجرا است و قرار نیست هیچ یک از این قراردادها لغو نشود. وی افزود امریکا به تعهدات خود پایبند است و همه تجهیزات تسلیحاتی را در موعد مقرر در اختیار دولت افغانستان قرار خواهد داد.
به گزارش خبرگزاری ایتارتاس از واشنگتن، وزارت دفاع امریکا در مقابله با مخالفت کنگره تاکید کرده است این تصمیم در جهت منافع ملی امریکا و رفع احتیاجات تسلیحاتی ارتش و نیروهای امنیتی افغانستان است.
به عقیده کارشناسان پنتاگون، بالگردهای Mi-17 روسیه دارای قابلیت ها و ویژگی های هستند که بهترین گزینه برای نیروهای افغان به شمار می رود و همکاری با شرکت دولتی روسیه باید ادامه یابد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.