احمد ولی مسعود در مراسم عاشورا: تشکیل دولت وحدت ملی در فرایند انتخابات تنها راه بیرون‌رفت است

گزارشگر:25 عقرب 1392 - ۲۴ عقرب ۱۳۹۲

رییس عمومی بنیاد شهید مسعود با بیان این‌که مردم افغانستان اکنون در شرایط دشوار سیاسی قرار دارند، خواهان تشکیل دولت وحدت ملی در فرایند انتخابات ریاست‎جمهوری شد.
احمد ولی مسعود رییس عمومی بنیاد شهید مسعود در مراسمی که به مناسبت دهم محرم و روز عاشورا در مسجد امام علی در منطقۀ دشت برچی برگزار شده بود، ضمن درود و صلوات به ارواح پاک شهدای کربلا و درود و دعا به روح همۀ شهدای افغانستان که به‌خاطر دین خدا و دَین مردم و وطنِ خویش جان خود را قربانی نموده‌اند، گفت: mandegarما نیز نزدیک به نیم‌قرن می‌شود که شاهد حوادث و ماجراهایی کربلاگونه در وطن خویش هستیم و روزی نیست که مردی، زنی، کودکی و یا پیری حسین‌وار جانِ خود را از دست ندهد. همین است که عاشورا در میان اکثر مسلمانان جهان به‌صورت یک‌سان به روز عزاداری و روز درد مشترک مبدل گردیده است.
آقای مسعود گفت: آن‌چه در میدان کربلا اتفاق افتاد، ماجرای عبرت‌آمیزی برای همۀ ما می‌باشد که می‌توان چند درس بزرگ را از این حادثۀ تاریخی که با اوضاع و شرایط جاری در کشورمان همخوانی دارد، آموخت؛ مقاومت و ایستاده‌گی در مقابل باطل، در مقابل زور، در مقابل حرص سیاسی یک گروه خاص، در مقابل دستگاه فاسد و در مقابل مافیای قدرت و ثروت، و نیز مبارزۀ شرافت‌مندانه در راه آرمان‌های انسانی و رسیدن به عدالت‌.

سیاست اخلاقی
رییس عمومی بنیاد شهید مسعود در این مراسم گفت: علی‌رغم این‌که امام حسین نه سلاحی به دست داشت و نه لشگری آماده به جنگ؛ اما بعد از گذشت بیش از یک‌هزار سال، رهبری او به عنوان یکی از رهبران بزرگ جهان اسلام استوار و پابرجاست، که این نمونه‌یی بارز از سیاست اخلاقی و رهبری معنوی جامعه است.
احمد ولی مسعود هم‌چنان تصریح کرد: امروز مردم افغانستان در یک آزمون بزرگ تاریخی دیگر قرار دارند؛ آزمونی که نتیجه آن بیشتر به درک عمیق، تعهد و دل‌سوزی و احساس خدمت‌گزاری رهبرانِ آن منوط می‌باشد.
او گفت: اکنون که به طرف انتخابات ۱۳۹۳ می‌رویم، بحران فزاینده در کشور از یک‌سو و چلنج‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی از سوی دیگر، افغانستان را در شرایطِ بس حساس و خطرناکِ تاریخی قرار داده است و حتا خود انتخابات تحت این شرایط، به یک چلنج بزرگ مبدل گردیده است.
آقای مسعود خاطرنشان ساخت: با این حال، ما دو راه بیشتر نداریم؛ یا همه با هم در یک همگرایی و تفاهم میان خود این مرحله را با موفقیت پشت سر می‌گذاریم و یا هم این‌که در صورت عدم دقت، تأمل و درک سالم از اوضاع، خدای ناخواسته کشور خویش را برای مدتی نامعلوم با بی‌ثباتی مواجه می‌سازیم. از همین روست که می‌گویم انتخابات پیش‌رو، یک آزمون بزرگ برای همۀ ما می‌باشد.
او هم‌چنان تأکید کرد: نتیجه این آزمون بزرگ (انتخابات) بسته‌گی به دید ما دارد که ما چه انتظاری از آن داریم؛ آیا انتخابات را فقط به حیث یک وسیله برای رسیدن به قدرت و بازی بِرد‌وباخت می‌پنداریم و یا فرصتی برای عبور از بحران و نجات کشور؟
به گفتۀ رییس عمومی بنیاد شهید مسعود، این یک حقیقت مسلم است که گذار از این مرحلۀ پیچیده، قطعاً به تنهایی ممکن نیست و هیچ جناح خاصی قادر به ادارۀ یک‌طرفه در افغانستان نمی‌باشد و هر کس چنین می‌پندارد، قطعاً دچار توهم است.
او گفت: باید با صراحت اعلام داشت که اگر نخبه‌گان سیاسی و مدنی افغانستان، علما، روشنفکران، شخصیت‌های علمی و مستقل ملی، نماینده‌گان شورای ملی افغانستان و سایر شخصیت‌های تأثیرگذار این کشور نتوانند با درک عمیق از اوضاع و مسوولیت‌شان در قبال آن، هر چه زودتر به یک پاسخ همه‌گانی و روشن برسند؛ اوضاع از کنترول همه خارج خواهد گردید.
احمد ولی مسعود اضافه کرد: با درنظرداشت این وضعیت، ما مردم افغانستان نیازمند تفاهم و همگرایی رهبران سیاسی، مدنی و سایر نخبه‌گان کشور در محور یک تفکر و روند ملی و فراتر از برنامه‌‎های احزاب و ائتلاف‌های سیاسی و تیم‌های انتخاباتی می‌باشیم؛ تا خدا بخواهد، شاهد گذار موفقیت‌آمیز به فصل جدید سیاسی در کشور باشیم.
رییس عمومی بنیاد شهید مسعود ابراز کرد: تحت شرایط امروز افغانستان، تلاش داریم و پیشنهاد می‌کنیم تا در فرایند انتخابات با تفاهم و همگرایی همه نیروهای مطرح و نامزدان محترم، به تشکیل دولت وحدت ملی که متضمن مشارکت واقعی و گستردۀ همۀ نیروها باشد، منحیث یگانه گزینۀ بیرون‌رفت از وضعیت کنونی، باشیم.
او تصریح کرد که در مدت ۱۳ سال اخیر، بیشتر تصامیم کلان ملی توسط یک شخص در مقام ریاست‌جمهوری گرفته ‌شد که نتیجۀ آن امروز به همۀ ما و شما روشن است؛ رهبران سیاسی دوباره به پایگاه‌های قومی رجوع نموده اند درحالی‌که امروز باید شاهد یک دولت نیرومند ملی ‌بودیم.
احمد ولی مسعود در پایان سخنان خود در این مراسم گفت که تفاهم نیروهای سیاسی و نخبه‌گان افغانستان در محور انتخابات ۲۰۱۴ در پهلوی مقام ریاست‌جمهوری، باید منتج به ایجاد یک مکانیزم تصمیم‌گیری مشترک در مسایل کلان ملی در چارچوب دولت وحدت ملی شود تا اعتماد ملی حاصل گردد، مشروعیت استمرار یابد و از تنش‌ها و تعارضات و تصادمات آینده جلوگیری گردد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.