با خارش بدن چـه باید کـرد؟

گزارشگر:26 عقرب 1392 - ۲۵ عقرب ۱۳۹۲

mandegarخارش، یک حسِ ناخوشایند است که فرد را متمایل به خاراندنِ بدن می‌کند. این حس، یکی از شایع‌‌ترین شکایات پوستی است و گاهی آن‌قدر شدید می‌‌شود که خواب و آرامش را از فرد می‌گیرد و بیمار با خاراندن‌های مکرر، بدنش را زخم می‌کند.
برخی از مبتلایان برای رفع این مشکل به سدر، گل سرشوی و از این قبیل مواد روی می‌آورند. اما دلایل متعددی برای خارش پوست وجود دارد که برخی از آن‌ها مربوط به بیماری‌‌های پوستی و برخی مربوط به بیمار‌ی‌های عمومی است. شاید تا به حال به مشکل خارش مبتلا نشده باشید، اما قطعاً این دانستنی‌ها روزی به کارتان می‌آید.
وقتی کسی با علامت خارش به پزشک مراجعه می‌کند، باید پس از معاینه، آزمایش کامل برای او درخواست شود. در ذهن پزشک متخصص، علل فراوانی برای ایجاد این مشکل وجود دارد و برای رد بیماری‌هایی ‌مثل هپاتیت C، بیماری‌های انسدادی کبد، نارسایی گرده، کم‌کاری یا پُرکاری تیرویید، کم‌خونی فقرآهن، پرخونی، برخی سرطان‌های خون مثل لوسمی و لنفوم (به‌خصوص لنفوم هوچکین)، میلوما، سرطان‌های داخلی، انگل‌های روده‌یی، ام‌‌اس، ایدز و برخی بیماری‌های اعصاب و روان؛ پزشک باید همه جوانب را بسنجد. شما با دادن شرح‌ حال کامل از خود می‌توانید به او در تشخیص بهتر کمک کنید. مثلاً دیابت نیز به عنوان یکی از علل داخلی خارش مطرح می‌‌شود، اما اغلب افراد مبتلا به دیابت خارش ندارند.

نام‌گذاری بیماری‌های خارش‌آور
خارش عمومی‌ بر اساس نوع بیماری‌یی که ایجاد می‌کند، طبقه‌بندی می‌شود؛ خارش کلیوی، خارش صفراوی، خارش ناشی از بیماری‌های خونی، خارش بیماری‌های غدد درون‌ریز، خارش در ارتباط با بدخیمی‌ها و خارش بدون علت عمومی.
خارش ناشی از بیماری‌های کلیوی: معمولاً به دلیل نارسایی مزمن کلیه اتفاق می‌افتد. در این بیماری، افزایش سطوح یون‌هایی مثل کلسیم، منیزیم و فسفات نقش موثری در بروز خارش دارد.
خارش ناشی از بیماری‌های صفراوی: کاهش جریان صفرا باعث بروز خارش می‌شود. تیوری اصلی در مورد علت بروز خارش، رسوب نمک صفراوی است، ولی امروز این تیوری مورد قبول نیست و علل اصلی بروز خارش را نمک صفراوی هیستامین و اپیوییدهای سرم می‌دانند.
خارش با منشای مشکلات خونی: آهن یک عامل حیاتی در بسیاری از واکنش‌های آنزیمی‌ است. اگر چه نقش کمبود آن به‌ عنوان دلیل خارش ثابت نشده است، ولی می‌تواند در بسیاری از مسیرهای متابولیک دخالت کند.
خارش با منشأ غدد درون‌ریز:
بیماری‌های غدد درون‌ریز که می‌توانند باعث بروز خارش شوند عبارت‌اند از:
۱) هیپرتیروییدیسم یا پُرکاری تیرویید (افزایش هورمون‌های تیرویید باعث فعال شدن کینین‌ها و به دنبال آن خارش می‌شود).
۲) هیپوتیروییدیسم یا کم‌کاری تیرویید (خشکی پوست باعث خارش می‌شود).
۳) دیابت که علت خارش در آن ثابت نشده است ولی غیرطبیعی بودن متابولیک، اختلالات اتونوم و نوروپاتی(درگیری اعصاب) می‌توانند از دلایل خارش باشند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.