کمپاین جمع‌آوری و تداوی معتادان شهر کابل آغاز شد

گزارشگر:6 قوس 1392 - ۰۵ قوس ۱۳۹۲

mandegarوزارت مبارزه با مواد مخدر کمپاین جمع آوری معتادان از شهر کابل را آغاز کرد. قرار است این معتادان برای تداوی به منطقه «جنگلک» که از پایتخت دورتر است، انتقال داده شوند.
بر اساس آمار جدید «وزارت مبارزه با مواد مخدر» و «اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد»، بیش از ۱٫۶ میلیون نفر معتاد در افغانستان زندگی می کنند.
مبارز راشدی، سرپرست «وزارت مبارزه با مواد مخدر» افغانستان روز سه شنبه (۵ قوس / ۲۶ نوامبر) شخصا به زیر «پل سوخته» رفت و از نزدیک با معتادان گفتگو کرد و آن ها را به تداوی تشویق نمود. «پل سوخته» یکی از مناطق غرب شهر کابل است که معتادان زیادی آنجا به سر می برند.
مبارز راشدی گفت: «در حال حاضر مراکزی که موجود است توسعه داده ایم. حدود ۵۰۰ نفر در شهر کابل به شکل بی خانمان در زیر پل ها زندگی می کنند و ما تصمیم داریم برای این ۵۰۰ نفر ظرفیت ایجاد کنیم».
وزارت مبارزه با مواد مخدر می گوید در حال حاضر در شهر کابل ۲۸ مرکز تداوی معتادان وجود دارد. این وزارت می گوید که مراکز تداوی برای معتادان کافی نیستند و تلاش می شود تا این مراکز بیشتر شوند.
آقای راشدی گفت تداوی و جمع آوری معتادان با رضایت آن ها صورت می گیرد اما در صورتی که آن ها حاضر نشوند، با استفاده از نیروی پولیس از سطح شهر کابل جمع آوری خواهند شد: «دو راهکار داریم: یکی این که این ها به مراکز بروند و تداوی شوند و به زندگی عادی خود بپردازند؛ این به شکل اجبار و زور نیست. شاید یک تعداد نخواهند تداوی شوند، اما ما نسبت به سرنوشت آن ها بی تفاوت نیستیم و باید جان آن ها را حفظ کنیم».
وزارت مبارزه با مواد مخدر می گوید که کمپاین جمع آوری معتادان در هفته های آینده نیز ادامه خواهد یافت. در این کمپاین وزارت صحت عامه در تداوی، و وزارت کار و امور اجتماعی در بازگرداندن مجدد معتادان به زندگی اجتماعی همکاری خواهند کرد.
واصل نور مهمند، معین «وزارت کار و امور اجتماعی» گفت: «بعد از ۴۵ روز تداوی این ها صحتیاب می شوند؛ و بعد از آن یک ارزیابی می شود و کسانی که علاقمند حرفه هستند، وزارت کار این ها را شامل حرفه می سازند تا در مارکیت کار زمینه اشتغال برایشان فراهم شود».
آقای مهمند می گوید پیش از این نیز ۹ کمپاین جمع آوری معتادان در کابل انجام شده که در نتیجه بیش از ۶۰۰ معتاد تداوی و دوباره در جامعه ادغام شده اند.
داوود، یک تن از معتادان گفت حاضر است که تداوی شود و از شر اعتیاد رهایی یابد. او گفت که خود و خانواده اش زندگی دشواری را می گذرانند: «زندگی بخور و نمیر داریم. در مشکلات بند ماندیم ما بسیار در مضیقه هستیم. وضعیت ما بسیار خراب است».
تداوی معتادان هرچند ممکن اما بسیار دشوار است. بسیاری معتادان بدون تکمیل دوره هایی که برای ترک اعتیاد در نظر گرفته می شود، از مراکز تداوی فرار می کنند و دوباره به مواد مخدر روی می آورند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.