فرمانده کل نیروهای خارجی به کرزی: آیندۀ افغانستان را خدشه‎دار نساز!

گزارشگر:9 قوس 1392 - ۰۸ قوس ۱۳۹۲

mandegarجنرال جوزف دنفورد فرمانده عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان به روزنامۀ والستریت ژورنال گفته است، تاخیر رییس جمهور کرزی در امضای موافقتنامۀ امنیتی و دفاعی با ایالات متحدۀ امریکا، اعتماد به آیندۀ افغانستان را خدشه‌دار ساخته و حمایت بین‌المللی را از این کشور با آزمون مواجه ساخته است.
جنرال جوزف دنفورد هشدار داده است که ناکامی رییس‌جمهور کرزی در امضای فوری موافقتنامۀ همکاری‌های امنیتی و دفاعی با امریکا، می‌تواند اقتصاد افغانستان را ضعیف ساخته، همسایگانش را جسور و به فرو ریختن نیروهای امنیتی افغانستان بی‌انجامد.
جنرال جوزف دنفورد گفته است، عدم اطمینان و عدم اعتماد به اوضاع بعد از سال ۲۰۱۴ میلادی، بطور عینی بالای مردم تاثیر ناگوار دارد که در ترک وطن نمودن جوانان، تنزیل قیم املاک و نرخ افغانی احساس می‌توان کرد.
به نوشتۀ والستریت ژورنال، عدم امضای یک موافقتنامۀ امنیتی با عراق به خروج کامل نیروهای امریکایی از آن کشور منجر شد. اما عراق می‌توانست بالای ثروت نفت اش اتکا کرده، نیروهای امنیتی اش تمویل کند؛ اما افغانستان کاملاً به تعهدات بین المللی کنفرانس ناتو در شیکاگو وابسته است.
کنفرانس ناتو در شیکاگو تعهد کرد که برای تمویل نیروهای امنیتی ۳۵۲ هزار نفری افغانستان ۴٫۱ ملیارد دالر کمک می‌کند، در حالی که حکومت افغانستان صرف ۵۰۰ ملیون مصارف نیروهای پولیس و اردوی ملی آن کشور را تمویل خواهد کرد.
جنرال جوزف دنفورد گفته است: «در حال حاضر من نمی‌بینم که بدون تعهدات اتخاذ شده در شیکاگو، افغانستان بتواند نیروهای امنیتی اش را خود حفظ و تمویل کند.»
فرمانده عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان گفته است: «همۀ ما باید به پارلمان‌های خود، درامریکا باید به کانگرس مراجعه کرده، تقاضای منابع مالی را برای ماموریت در افغانستان کنیم.»
به گفته جنرال جوزف دنفورد، باید دقیقاً توضیح داده شود که این منابع برای کدام برنامه‌های مشخص لازم است و خیلی مهم است تا برای حصول منابع، اطمینان در مورد شرایط بعد از سال ۲۰۱۴ وجود داشته باشد.
جنرال جوزف دنفورد می‌گوید، عدم اطمینان در مورد شرایط بعد از سال ۲۰۱۴ میلادی بر همۀ بازیگران منطقوی در اطراف افغانستان نیز تاثیر کرده است. اگر محاسبۀ آنها آماده‌گی برای حفظ منافع شدن در یک افغانستان بی‌ثبات بعد از سال ۲۰۱۴ میلادی بوده باشد، به تصور من اگر ببینند که دورنمایی افغانستان با ثبات و مصون است، این محاسبه تغییر خواهد کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.