هند به کشورهای عضو سازمان شانگهای: در بازسازی افغانستان پیش‌قدم شوید

گزارشگر:10 قوس 1392 - ۰۹ قوس ۱۳۹۲

mandegarوزیر امور خارجه هندوستان یک بار دیگر پشتیبانی کشورش را از گفت‎وگوهای صلح حکومت افغانستان با مخالفان مسلح این کشور ابراز داشت.
خانم سوجاتا سنگهـ، دیروز به سران سازمان همکاری شانگهای در شهر تاشکند گفت: « ما باور داریم که با حمایت از گفت‌وگو صلح تحت رهبری افغان‌ها با مخالفین می‌توان به یک راه حل درازمدت دست یافت در صورتی که این گروه‌ها به قواعد پذیرفته شده جامعه بین المللی احترام بگذارند.»
نماینده دهلی اظهار داشت که سازمان همکاری شانگهای باید پیش قدم شده و از طریق پروژه‌های مشترک و تعهدات مالی در بازسازی این کشور جنگ زدۀ جنوب آسیا سهم بگیرد.
به گفته خانم سنگهـ، هند می‌خواهد کشورهای ناظر این سازمان را در مقابل تروریزم پیروز ببیند و این کشورها بتوانند تمام مناطق شان را تحت حاکمیت خود شان داشته باشند.
وزیر خارجه هند در میان نماینده‌گان کشورهای دیگر با معاون دوم رییس جمهور افغانستان کریم خلیلی و معاون وزیر خارجه ازبکستان مراد عسکر اوف در حاشیه این کنفرانس ملاقات کرد.
نخست وزیران چین، قرغزستان، روسیه، تاجکستان و ازبکستان کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای در این اجلاس شرکت کردند.
نماینده گانی از افغانستان، هند، ایران، پاکستان و منگولیا نیز به عنوان کشورهای ناظر این سازمان اشتراک داشتند.
وزیر خارجه هند در حالی پشتیبانی کشورش را از گفت‌وگو های صلح تحت رهبری افغان ها تکرار کرد که نخست وزیر کشور همسایه اش پاکستان طی سفر یک روزه از کابل بازدید می کند.
قبل از این پاکستان بارها از نفوذ هند در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.
برخی از ادارات و مقام‌های پاکستانی در مورد اینکه پس از خروج نیرو های خارجی از افغانستان این کشور احتمالاً به میدان جنگ میان هند و پاکستان مبدل خواهد شد، ابراز نگرانی کرده اند.
حکومت افغانستان در پاسخ نگرانی‌های پاکستان همواره تاکید کرده که افغانستان خواهان روابط نیک با کشور های منطقه بوده و هیچگاه اجازه نخواهد داد که از این کشور بر ضد کشوری دیگر استفاده شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.