کرزی به زودی به ایران می‎رود/ معاون وزارت خارجۀ ایران: کرزی از مدل پوتین – مدودوف پیروی می‌کند

گزارشگر:12 قوس 1392 - ۱۱ قوس ۱۳۹۲

mandegarیک مقام ارشد وزارت خارجۀ ایران گفته است که کرزی در انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان مدل پوتین – مدودف را پیگیری می‌کند.
ابراهیم رحیم‌پور معاون وزارت خارجه ایران در امور آسیا و اقیانوسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری خانۀ ملت، با بیان اینکه القاعده و طالبان قطعاً موافق امضای موفقت‌نامۀ امنیتی افغانستان و امریکا است، یادآور شد: این گروه‌های افراطی برای ادامه اقدامات خود نیاز به توجیه و بهانه مناسبی دارند، از این رو امضای این معاهده امنیتی زمینه اقدامات آتی این گروه‌ها را فراهم می‌کند.
او از سفر رییس‌جمهور کرزی در آینده‌یی نزدیک به تهران خبر داد و گفت: کرزی در این سفر دیدارهایی را با مسوولان ایرانی به‌ویژه دکتر روحانی رییس‌جمهور این کشور انجام می‌دهد.
معاون وزیر امور خارجه ایران گفت که آنها ملاحظات خود را درباره وضعیت کنونی و موافقتنامۀ امنیتی افغانستان و امریکا به حامد کرزی منتقل خواهند کرد.
معاون وزارت خارجۀ ایران، در پاسخ به سؤالی درباره ارتباط امضای معاهده امنیتی افغانستان و امریکا با انتخابات آیندۀ ریاست‌جمهوری کشور و همچنین اقدام اخیر حامد کرزی برای بهره‌برداری انتخاباتی از این معاهده امنیتی گفت: به هر حال کرزی هم به انتخابات علاقه‌مند است و دوست دارد تفکر و جریان خود در افغانستان بار دیگر به قدرت برسد، از این‌رو در انتخابات آتی وی به صورت فعال حضور خواهد داشت، بنابراین به نظر من کرزی در انتخابات افغانستان به‌دنبال اجرای مدل پوتین – مدودف است.
معاون وزارت امور خارجه در امور آسیا و اقیانوسیه، در پاسخ به سؤالی درباره آمار اتباع افغانی حاضر در ایران، افزود:‌ هم‌اکنون حدود سه میلیون افغانی در ایران زنده‌گی می‌کنند و روند مهاجرت معکوس نشده است، از طرف دیگر حدود ۱۰ درصد از جمعیت رأی‌دهندگان افغانستان را اتباع افغانی‌ حاضر در ایران تشکیل می‌دهند، از این‌رو وزارت امور خارجه تمهیدات مناسبی را برای برگزاری انتخابات افغانستان در ایران فراهم کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.