چه‌گونه صبغت‌الله مجددی در مقابلِ کرزی قرار گرفت؟

گزارشگر:12 قوس 1392 - ۱۱ قوس ۱۳۹۲

(یادداشت: قرار گرفتن صبغت‌الله مجددی در برابر کرزی در لویه‌جرگۀ مشورتی، سلسله‌پرسش‌هایی را در اذهان ایجاد کرد از قبیل این‌که چه‌گونه آقای مجددی که در گذشته از هواداران و حامیانِ آقای کرزی بود، اکنون در مقابلِ او با شدیدترین الفاظ قرار گرفته است؟
چند روز بعد از پایان این لویه‌جرگه، دکتور وحید وحیدالله کارشناس ارشد حل‌وفصلِ منازعات منطقه‌یی و بین‌المللی در سازمان ملل، طی یک تماس تلیفونی از نیویارک به مدیر مسوول روزنامۀ ماندگار گفت که او مجددی را تحریک کرده بود تا در برابرِ کرزی موضع بگیرد و از منافع ملی افغانستان دفاع کند. او هم‌چنان از آقای مجددی ابراز خرسندی کرد که حرف‌های وی را قبول کرده و در مقابل حامد کرزی قرار گرفته است. mandegar
حالا آقای وحیدالله فشردۀ پیغامی را که به آقای مجددی فرستاده بود، به روزنامۀ ماندگار فرستاده و خواهان نشر آن شده است که اینک آن را در این‌جا می‌خوانیـد.)
در جریان روزهای اخیر که لویه‌جرگۀ مشورتی پیرامون بحث روی امضای قرارداد امنیتی با امریکا برگزار شد، شمار زیادی از هم‌میهنان عزیز در رابطه با سکوت و عدمِ حضور من در رسانه‌ها طی آن روزها خواستار توضیحات شدند. بنابراین من وجیبۀ اخلاقی و مسلکی خود ‌دانسـتم تا نکات ذیل را به سمع آن‌ها برسانم.
۱ـ من در آن فرصت به حیث یک کارشناس مسلکی امور سیاسی و حل‌وفصل منازعات منطقه‌یی و بین‌المللی، به این باور شدم تا از تقبیح اعمال اخیر حامد کرزی و سازمان استخباراتی پاکستان در رابطه با تحریکات و توطیه‌های ضد افغانی و ضد ملیِ آن‌ها اجتناب ورزیده و در عوض، روی حل این مسأله‌ که چه‌گونه می‌توان از سوءاستفادۀ کرزی و آی‌اس‌آی از جرگه‌ها و لویه‌جرگه‌ها جلوگیری کرد، تمرکز نمایم.
۲ـ در این مقطعِ بسیار حساس وطن، سعی نمودم تا در جریان برگزاری لویه‌جرگه، تمام انرژی و امکانات خویش را برای جلوگیری و خنثا کردن توطیه‌ها و دسایس اخیرِ ضد افغانی و ضد ملیِ کرزی و آی‌اس‌آی به خرچ دهم.
۳ـ به‌خاطر تحقق موفقانۀ هدف فوق، من بعد از دقتِ تمام و ارزیابیِ غیرجانب‌دارانه و مسلکیِ ابعاد مختلف مسایل مطروحه اخیر، در پایان روز اولِ لویه‌جرگۀ مشورتی به این نتیجه رسیدم که هیچ راه‌حل دیگر عاجل، صلح‌آمیز و مؤثر برای جلوگیری و خنثا کردن دسایس شومی که در بالا از آن‌ها یاد کردم، به جز نوشتن پیغامی عنوانی رییس لویه‌جرگۀ مشورتی حضرت صبغت‌الله مجددی به شرح ذیل وجود ندارد.
و اینک خلاصۀ آن پیغام:
جناب حضرت صاحب! این نخستین بار نیست که آقای کرزی مسوولیت ریاست و رهبریِ جرگه‌های قلابی و غیرواقعی را به شخص شما محول نموده است تا از جایگاه، شهرت و اعتبار شما در جهت حصول مقاصد شومِ خود و باداران آی‌اس‌آیِ خویش سوءاستفاده به‌عمل آورد. من قصد این را ندارم که به‌خاطر سوءاستفاده‌هایی که از اعتبار شما صورت گرفته است، شما را مورد سرزنش قرار دهم؛ زیرا ممکن است تاهنوز شما از چه‌گونه‌گی، محتوا و عمقِ این دسایس و توطیه‌ها آگاهی کافی نداشته باشید. بنابرین، من مسوولیت ایمانی و وجدانی خود می‌دانم تا در این مقطع سرنوشت‌ساز کشورمان، هشدار بدهم که اگر این‌بار هم به کرزی و باداران آی‌اس‌آیِ او اجازه دهید که از نام شما سوءاستفاده کنند، این عمل شما در قلب تاریخ افغانستان ثبت شده و هیچ‌گاه مورد بخشایشِ نه تنها مردم افغانستان، که دوستان واقعی و بین‌المللیِ آن‌ها قرار نخواهد گرفت.
در این‌جا می‌خواهم با تکرار تأکید کنم و از شما بطلبم تا با اتکا به موقعیت و موقفِ فعلی‌تان به حیث رییس لویه‌جرگۀ مشورتی، منافع علیای مردم افغانستان را از توطیه‌ها و دسیسه‌های خطرناک کرزی و باداران آی‌اس‌آی وی نجات داده و لویه‌جرگۀ جاری را در سمتِ درست‌وسالم آن، یعنی در جهت دفاع از منافع ملی افغانستان، رهبری کنید تا نام نیکی از خود در تاریخ پُرافتخار کشور به‌جا بگذارید.
شما شاهد آن بودید که آقای کرزی در بیانیۀ اختتامیۀ خود در جرگه با آواز بلند و رسا گفت: علی‌رغم تأیید و تصویب قرارداد امنیتی میان افغانستان و امریکا، او این قرارداد را الی تدویر موفقانۀ انتخابات ریاست‌جمهوری تا سال آینده امضا نخواهد کرد. من یقین کامل دارم که شما با شنیدن این مطلب از زبان کرزی، اجندای ضد افغانی و ضد ملیِ او و آی‌اس‌آی را درک کرده‌اید. این ارادۀ کرزی و آی‌اس‌آی بوده است تا قرارداد امنیتی را به حیث تهدید، ارعاب و فشار علیه امریکا استفاده نمایند تا باشد که بدین وسیله، اهداف شوم خود را علیه افغانستان برآورده سازند و از حضور امریکا و جامعۀ جهانی در افغانستان جلوگیری به عمل آورند.
این موضوع باید حال روشن شده باشد که کرزی دست‌پرورده، از هرگونه وسیله‌ به‌خاطر تحقق اهداف آی‌اس‌آی دریغ نکرده و نخواهد کرد. در چنین اوضاع و احوال و در یک چنین مرحلۀ سرنوشت‌ساز و تاریخی است که شما باید مکلفیت‌های انسانی، ملی، ایمانی و وجدانی‌تان را در برابر ملت بزرگ افغانستان درک کرده و با استفاده از نفوذ و رهبری سالم‌تان، هم جرگه و هم قرارداد امنیتی را از شرِ این دسیسه‌ها نجات بدهید.
در این راستا، مردم افغانستان و جامعۀ جهانی از شما انتظار دارند تا به لویه‌جرگۀ مشورتی و مردم، حقایق را توضیح داده و از کرزی بپرسید که اگر وی نمی‌خواست این موافقت‌نامه را امضا کند، چرا جرگه را فرا خواند و چرا مردم افغانستان را مورد تمسخر و استهزا قرار داد؟
من مطمین هستم که شما با طرح مسایل به صورت قناعت‌بخش، حمایت بی‌دریغ اشتراک‌کننده‌گان جرگه را در جهت دفاع از منافع علیای ملی افغانستان فراهم آورده و بدین‌وسیله وظیفۀ ملی و تاریخی خود را ادا خواهید نمود. بدون شک این نقش بزرگ شما، در قلب تاریخ ثبت شده و مورد تحسین و قدردانیِ مردم افغانستان و دوستان بین‌المللی قرار خواهد گرفت.
در اخیر آرزو دارم که با استدلال‌های سالم و روشن‌تان، جرگه را از بی‌راهه نجات دهیـد.

و من الله توفیق
وحید وحیدالله، نیویارک، ایالات متحدۀ امریکا
مورخ ۲۱ نوامبر ۲۰۱۳ میلادی

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.