هشدار ملل متحد از افزایش میزان تلفات امدادگران

گزارشگر:13 قوس 1392 - ۱۲ قوس ۱۳۹۲

طبق اطلاعات منتشر شده از سوی مقامات سازمان ملل در کابل، در سال جاری میلادی شمار امدادگرانی که در افغانستان کشته شده‌اند به سه برابر افزایش یافته است و همین امر این کشور را به خطرناک‌ترین مکان برای کار امدادی تبدیل کرده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات افغان تمایلی ندارند تا این افزایش را تنها به یک عامل نسبت دهند، اما در بسیاری از پرونده‌های اخیر طالبان به‌رغم پشتیبانی از سیاستی رسمی که حمله به امدادگران بشر دوستانه را رد می‌کند،mandegar علنا مسوولیت آن‌ها را به عهده گرفته‌اند.مارک بودن، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در کابل گفت: در ماه نومبر ۲۳۷ حمله به امدادگران افغانستان صورت گرفت که در آن ۳۶ تن کشته، ۴۶ تن مجروح و ۹۶ تن بازداشت یا ربوده شده‌اند در حالی که سال گذشته میلادی ۱۷۵ حمله وجود داشت که در آن‌ها ۱۱ تن کشته، ۲۶ تن مجروح و ۴۴ تن بازداشت یا ربوده شدند.

کمک‌های بین‌المللی اکثر فعالیت‌های اقتصادی افغانستان را شکل می‌دهد و ادامه چنین کمک‌هایی پس از خروج نظامی امریکا در سال ۲۰۱۴ بخش محوری طرح امنیتی است.
رییس سازمان امور بشردوستانه سازمان ملل که خواست نامش فاش نشود، گفت: گمان می‌کنم که مساله این است که ما نیروی ایساف بیشتری در میدان نداریم و این افراد تروریست اشخاصی را می‌خواهند که به آن‌ها حمله کنند. در نتیجه ما هدف هستیم زیرا آنجاییم.
اطلاعات جمع‌آوری شده توسط «پایگاه داده‌های امنیتی امدادگران»؛ پروژه‌یی که «آژانس آمریکا در امور توسعه بین‌الملل» از آن حمایت مالی می‌کند و از تعاریف مختلفی برای امدادگران استفاده می‌کند در سال ۲۰۱۳، ۷۵ حمله را ثبت کردند که این میزان در مقایسه با ۵۶ تن در سال ۲۰۱۲ است. این آمار بیشترین میزان نسبت به دیگر کشورهاست.
این تا حدی به این خاطر است که جامعه امدادرسانی در افغانستان نسبت به بسیاری از کشورها بسیار بزرگتر است و دولت افغانستان ۲۳۲۰ گروه امدادی را ثبت کرده و ۹۰ هزار تن به کار گرفته شده‌اند.
در ۵ سال گذشته شمار امدادگرن خارجی در افغانستان کاهش یافته و این به این خاطر است که نگرانی‌های امنیتی بسیاری از گروه‌ها را از این بازداشته که افراد بیگانه را به مناطقی بفرستند که طالبان در آن‌ها بر سر قلمرو می‌جنگند.
طالبان به طور رسمی اعلام کرد، هیچ تغییری در سیاست آن‌ها در جلوگیری از حمله به امدادگران به وجود نیامده است. یک سخنگوی طالبان نیز در یک ارتباط تلفنی گفت: در مناطق تحت کنترل ما چنین رخدادهایی وجود ندارند. ما آن کارمندان سازمان‌های غیر دولتی را که برای خارجیان کار نمی‌کنند، هدف قرار نمی‌دهیم.
با این وجود هنگامی که شش کارمند گروه امداد فرانسه روز چهارشنبه در موتر خود در ولایت فاریاب به ضرب گلوله کشته شدند یک بازمانده این حمله گفت، مردان مسلح که این حمله را انجام دادند اطمینان حاصل کردند که هر کدام از کارگران کشته شده‌اند.
در بیانیۀ یک وب سایت طالبان، شبه‌نظامیان مسوولیت حمله به این گروه که «آژانس‌ همکاری و توسعه فنی» نام دارد را برعهده گرفته‌اند، اما توضیح بیشتری ندادند.
یک مقام افغان گفت: کاهش قابل توجهی در نام‌نویسی برای سازمان‌های غیر دولتی افغانستان، که سرمایه‌شان را خیرین تامین کنند وجود دارد ما معتقدیم این به این خاطر است که خیرین نگران وضعیت موجود هستند.
احمد ابراهیم حیدری، رییس اداره افغانستان برای بازسازی نیز گفت: به خاطر هدف قرار دادن، کارمندان سازمان‌های غیر دولتی در این روزها برای ما سخت است که کارمندان افغان را متقاعد کنیم تا از شهرهای بزرگ خارج شوند و حادثه اخیر در فریاب نگرانی‌ها را دو برابر کرده است.
برخی امدادگران می‌گویند، آن‌ها تهدید رو به رشدی را نه تنها از جانب شبه‌نظامیان و جنایتکاران بلکه گاهی از جانب نیروهای دولتی افغانستان و گهگاه از ائتلاف تحت رهبری آمریکا احساس می‌کنند.
آندرس استفنسون، رییس کمیته سوئد برای افغانستان گفت: در سال جاری میلادی دست‌کم ۱۰ بار سربازان افغانی و غربی که گمان می‌رود بیشتر عضو واحدهای عملیات بودند، کلینیک‌های پزشکی که گروه در آن فعالیت دارد را اشغال کرده یا مورد جستجو قرار داده‌اند. وی گفت، این اقدامات نقض آشکار کنوانسیون ژنو است که پایگاه‌های پزشکی را برای احزاب مسلح منطقه ممنوعه اعلام کرده حتی اگر شبه‌نظامیان برای درمان به آنجا بروند.
ایساف، نیروهای بین‌المللی کمک به برقراری امنیت در اواخر روز دوشنبه بیانیه‌یی در خصوص این موضوع منتشر کرد. در این بیانیه آمده است: بر طبق قوانین بین‌المللی ایساف پایگاه‌های سلامت یا پزشکی و به عنوان ساختارهای محافظت شده می‌شناسند.
همچنین این بیانیه می‌افزاید: نیروهای شبه‌نظامی برخلاف قوانین بین‌المللی از این ساختارهای محافظت شده استفاده کرده و از آن‌ها عملیات انجام داده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.