جیمز دابینز: گفت‌وگو با کرزی بی‌نتیجه بود

گزارشگر:16 قوس 1392 - ۱۵ قوس ۱۳۹۲

mandegarجیمز دابینز نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان و پاکستان گفته است که گفت‌وگوهایش با حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان در مورد امضای موافقتنامه امنیتی به جایی نرسیده است.
آقای دابینز پس از دیدارش با حامد کرزی گفته امریکا برای از سرگیری گفت‌وگوها تلاش می‌کند، اما نمی‌تواند تضمینی به دولت افغانستان بدهد.
جیمز دابینز گفته است: «من گفتم که ما از روند صلح حمایت می‌کنیم و خواهان پیشرفت در این مذاکرات هستیم اما این ارتباط به طالبان دارد که تاکنون علاقه‌یی به درخواست شورای عالی صلح افغانستان نشان نداده است. من با صلاح‌الدین ربانی و آقای استانکزی صحبت خواهم کرد که چگونه می‌توان طالبان را به گفت‌وگوهای صلح ترغیب کرد. اما امریکا هیج تضمینی در این زمینه نمی‌تواند بدهد. زیرا این مسأله به طالبان و اهداف آن‌ها بستگی دارد.»
ریاست جمهوری افغانستان نیز پس از دیدار جمیز دابینز و حامد کرزی، اطلاعیه‌یی منشر کرده و در آن بر موضع قبلی رییس آقای کرزی مبنی بر قبول شرایط آقای کرزی از سوی امریکا به عنوان شرط امضای موافقتنامه، تاکید کرده است.
پایان عملیات نیروهای امریکایی به خانه‌های افغان‌ها، و همکاری صادقانه امریکا برای از سرگیری گفت‌وگو با طالبان که پس از بسته شدن دفتر قطر متوقف شد، از شرط‌های آقای کرزی برای امضای این موافقتنامه است.
آقای کرزی قبلاً گفته بود که امریکا و پاکستان، اگر بخواهند، می‌توانند، به روند گفت‌وگو میان دولت افغانستان و مخالفانش کمک کنند.
در اعلامیه ریاست‌جمهوری افغانستان آمده است که آقای دابینز در دیدارش با مقام‌های پاکستانی دریافته است که می‌توان نشانه‌های مثبتی را در دیدگاه اسلام آباد در مورد روند صلح افغانستان دید.
پس از جان کری وزیر امور جارجه امریکا و سوزان رایس مشاور امنیت ملی باراک اوباما، آقای دابینز سومین مقام امریکایی است که با آقای کرزی در مورد امضای موافقتنامه امنیتی امریکا و افغانستان صحبت می‌کند.
حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان، پس از پایان لویه جرگه مشورتی که متن موافقتنامه امنیتی را تایید کرد و از او خواست تا هرچه زودتر آن را امضا کند، گفته بود تا زمانی که امریکا شروط‌های او را برآوردنه نکرده، حاضر به امضای این موافقتنامه نیست.
مقام‌های امریکایی تاکنون اظهارات ضد و نقیضی داشته اند. آنها گاهی گفته اند اگر این موافقتنامه امضا نشود، آنها تمامی نیروهای خود از افغانستان را بیرون خواهند کرد. در مواردی هم گفته اند، بجای آقای کرزی، یکی از وزرای کابینه‌اش می‌تواند موافقتنامه را امضا کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.