قاتل یک دختر جوان در کنر به اعدام محکوم شد

گزارشگر:كنر - ۱۵ سنبله ۱۳۹۱

یک دادگاه محلی در ولایت کنر، مردی را به جرم سربریدن یک دختر هفده ساله به اعدام محکوم کرد.
دو مرد دیگر که از سوی دادگاه به مشارکت در جرم، مجرم شناخته شدند، به هفده سال زندان محکوم شدند.
این افراد متهم بودند که حدود سه ماه پیش، دختر نوجوانی به نام «شبانه» را پس از آنکه نتوانستند فرار بدهند، سربریدند.
به گزارش بی‌بی سی، دادگاه علنی بوده و ده‌ها تن از ساکنان محل از جمله دختر کوچکی که شاهد قتل شبانه بود، برای شنیدن حکم، به دادگاه آمده بودند.
جلسه دادگاه چند ساعت ادامه یافت و در پایان حاضران در دادگاه پس از صدور حکم قاضی به پا ایستادند و با سردادن شعارهایی از صدور این حکم استقبال کردند.
اما به محکومان به حکم قاضی اعتراض کردند و آنرا غیر منصفانه خواندند.
حکم دادگاه نهایی نیست و این سه مرد حق استیناف خواهی دارند.
پدر شبانه به خبرنگاران گفته است، پیش از قتل دخترش، به او هشدار داده شده بود که اگر دخترش را به همسری این مرد درنیاورد، او را خواهند کشت.
مجازات اعدام در قوانین افغانستان تصریح شده است، اما در ده سال گذشته پس از سقوط طالبان، حکم اعدام به جز موارد معدوی، اجرا نشده است.
نظام قضایی افغانستان، به شدت مورد انتقاد و در مواردی متهم به فساد بوده است.
شماری از افغانها انتظار دارند، قضا در افغانستان با مجرمان حرفه‌یی و کسانی که متهم به دست داشتن در بمب گذاری و مبارزه مسلحانه علیه دولت هستند، برخورد جدی تری داشته باشد.
در سالهای اخیر گزارش‌های زیادی وجود داشته است که افغانها به دلیل عدم اعتماد به نظام قضایی افغانستان، برای حل و فصل مشکلات حقوقی خود، به طالبان مراجعه کرده اند.
هرچند طالبان در بسیاری از مناطق افغانستان حضور دایمی ندارند اما در مواردی آنها وقتی روستایی را برای مدتی کوتاهی هم در کنترل گرفته اند، در عرض چند ساعت احکامی را صادر کرده و به اجرا گذاشته اند.
حدود دو ماه قبل زنی در ولایت پروان، به اتهام رابطه نا مشروع جنسی از سوی افراد مسلح طالبان در ملا عام تیر باران شد که اعتراض گسترد نهادهای مدنی را در افغانستان به دنبال داشت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.