نواز شریف در دیدار با هیگل: از پروسه صلح در افغانستان حمایت می‌کنیم

گزارشگر:19 قوس 1392 - ۱۸ قوس ۱۳۹۲

در حالیکه واشنگتن تلاش می‌کند تنش‌ها را بر سر حملات جنجالی پهپادهای امریکایی و نقش اسلام‌آباد در افغانستان فرو نشاند، چاک هیگل وزیر دفاع امریکا روز دوشنبه با نواز شریف نخست وزیر پاکستان دیدار کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از اسلام‌اباد، در نخستین سفر یک وزیر دفاع امریکا به پاکستان در تقریباً چهار سال گذشته، هیگل از کابل عازم اسلام‌اباد شد تا با نخست وزیر و جنرال رحیل شریف فرمانده جدید ارتش پاکستان دیدار کند.mandegar
روابط بین واشنگتن و اسلام‌آباد به علت حملات پهپادهای امریکایی به  منطقه قبیله‌یی پاکستان و همچنین وجود پناهگاه‌های طالبان افغانستان داخل مرزهای پاکستان، به شدت تیره و تار شده است.
دولت پاکستان در بیانیه‌یی اعلام کرد شریف در دیدار با هیگل، «مجدداً بر حمایت پاکستان از روند آشتی و صلح در افغانستان تاکید کرد».
براساس این بیانیه، «نخست وزیر همچنین نگرانی شدید پاکستان را از ادامه حملات پهپادهای امریکایی ابراز و تاکید کرد حملات پهپادها به تلاش‌های ما برای مبارزه با تروریسم لطمه می‌زند».
وزیر دفاع امریکا نیز در این دیدار اعلام کرد پاکستان و افغانستان «منافع متقابل و مشترک زیادی» دارند و وی منتظر بحث درباره مسائل منطقه‌یی است.
یک مقام دفاعی بلندپایه امریکا نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: هیگل «برای به رسمیت شناختن حمایت فوق العاده پاکستان در جریان مبارزه با تروریسم»، در پاکستان است و قصد دارد بر ادامه کمک نظامی امریکا از آن کشور تاکید کند.
وی افزود: «اندکی تنش در روابط وجود دارد» و هیگل می‌خواهد «رو در رو» به این مسئله رسیدگی کند.
ارتش پاکستان نیز پس از دیدار هیگل با فرمانده ارتش اعلام کرد: «مسائل مربوط به روابط دفاعی، مناسبات دوجانبه پاکستان-امریکا و ثبات منطقه‌یی مورد بحث قرار گرفت».
بنابر اعلام مقامات امریکایی، از سال ۲۰۰۲، این کشور بیش از ۱۶ میلیارد دالر به پاکستان کمک کرده است.
هیگل که هفته گذشته با دیدار از بحرین سفر دوره‌ای خود را آغاز کرد، پس از دو روز دیدار از افغانستان به پاکستان سفر کرد.
وزیر دفاع امریکا روز دوشنبه عازم عربستان سعودی و قطر شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.