به زودی کار ساخت سرک دوم شاهراه کابل- جلال‌آباد آغاز می‌شود

گزارشگر:20 قوس 1392 - ۱۹ قوس ۱۳۹۲

mandegar قرارداد اعمار سرک دوم «کابل- جلال آباد» با یک شرکت چینایی امضا شد
وزارت فواید عامه قرار داد اعمار سرک دوم شاهراه کابل – جلال آباد را به ارزش ۱۱۰ میلیون دالر با یک شرکت مشترک چینایی – افغانی به امضا رساند.
قرار است کار ساخت این سرک به طول ۱۰۰ کیلومتر تا یک ماه آینده آغاز گردد.
قرارداد این پروژه روز سه شنبه میان مقامات وزارت فواید عامه و یک شرکت مشترک ساختمانی افغانی و چینایی Xinjiang Beixin Road که در داوطلبی برنده شده بود، در کابل به امضا رسید.
نجیب الله اوژن وزیر فواید عامه افغانستان، هدف از اجرای این پروژه را حمایت از رشد اقتصادی و بهبود زیربنای راه‌های مواصلاتی در کشور خوانده گفت: این سرک که جدا از شاهراه کنونی کابل – جلال آباد است، از منطقۀ سپری ولسوالی خاک جبار ولایت کابل آغاز و بعد از عبور از ولسوالی‌های سروبی کابل و شیرزاد ننگرهار به ولسوالی سرخرود ننگرهار ادامه می یابد.
او افزود: «قیمت این پروژه تقریباً ۱۱۰ میلیون دالر امریکایی پیشبینی شده و در محور توجه دولت و مردم افغانستان بوده است، در این مسیر ۱۸ پل خورد و بزرگ وجود دارد و بیشتر از ۲۸۰ پایه پلچک در مسیر این سرک قرار می گیرد، این سرک می تواند ترانسپورت سنگین را از طریق ماهیپر کاهش بدهد.»
آقای اوژن در حالی که روی اهمیت و نظارت جدی از کار ساخت این سرک تاکید می‌کرد از شرکت که مسوولیت تطبیق آن را به عهده دارد، خواست تا مطابق ستندردهای بین المللی به کیفیت این پروژه توجه داشته باشند.
پروژه لین دوم کابل – جلال آباد که به کمک مالی بانک انکشاف آسیایی تمویل می گردد قرار است تا سه آینده کار ساخت آن تکمیل و به بهره برداری سپرده شود.
بانک انکشاف آسیایی در بیش از یازده سال گذشته یکی از بزرگترین کمک کننده گان در پروژه های زیربنایی افغانستان بوده است.
محمد عمر زاخیلوال وزیر مالیه افغانستان در همین نشست اظهار امیدواری کرد که با ساخت این سرک ازدحام و مشکلات ترانزیت و تجارت در شاهراه موجود کابل – جلال آباد کاسته خواهد شد.
جوجی توکیشی رییس بانک انکشاف آسیایی در مراسم عقد قرارداد این پروژه از ادامۀ کمک‌های این بانک به افغانستان اطمینان داد و گفت:
« ما از جملۀ کمک کننده‌گان با افغانستان نیستیم، بلکه ما دوست افغانها هستیم، می‌خواهم بالای همین نکته تاکید کنم که ما تنها کمک مالی برای افغانستان نمی‌کنیم بلکه فرصت مجموع کارهای را برای افغانها مساعد می‌سازیم که توانایی انجام آنرا داشته باشند .»
اولین خط آهن در افغانستان، بخش عمده‌یی از سرک حلقوی افغانستان و بخش‌های از پروژه انتقال برق از ازبکستان به افغانستان از مهم ترین برنامه های هستند که از سوی بانک انکشاف آسیایی تا اکنون تمویل شده اند.
با آنکه در یک دهه گذشته به کمک مالی جامعه جهانی هزاران کیلومتر سرک در افغانستان اعمار گردیده اما بسیاری این سرک ها به دلیل کیفیت پایین مواد کار گرفته شده و عدم حفظ و مراقبت، دوباره تخریب شده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.