علاقه به انجام عمل‌های جراحی

گزارشگر:20 قوس 1392 - ۱۹ قوس ۱۳۹۲

mandegar.4بخش نخست

«لورا پیلارلا» از جمله زنانی بود که تصور می‌کرد با انجام عمل جراحی، می‌تواند زیبایی را به چهره خود بیاورد. این زن که در ابتدا چهره زیبایی هم داشت، می‌خواست گونه‌های برجسته زیر چشمان خود را بردارد و چانه‌اش را هم کمی بلندتر کند، اما وقتی که باندهای صورت لورا برداشته شد، او از نتیجه کار راضی نبود. این اتفاق باعث شد لورا در دام عمل‌های جراحی زیبایی گرفتار شود و در ۱۰ سال آینده زنده‌گی خود چندین و چند بار دیگر زیر تیغ جراحان برود. سرانجام بعد از انجام پانزدهمین عمل، دکتر جراح به او گفت که صورتش دیگر توانایی انجام عمل را ندارد.
در حقیقت لورا یکی از هزاران نفری است که به دلیل ابتلا به BDD دست به انجام عمل جراحی می‌زنند. تحقیقات نشان می‌دهد بسیاری از زنانی که تحت عمل‌های جراحی زیبایی قرار می‌گیرند، دچار افسرده‌گی می‌شوند و احتمال اقدام به خودکشی در آن‌ها تا سه برابر نسبت به زنان دیگر افزایش پیدا می‌کند. از هر ۱۰ بیماری که این نوع عمل‌ها را انجام می‌دهند، ۸ نفر دچار استرس و نگرانی‌های بعد از عمل می‌شوند و ناامیدی و افسرده‌گی را تجربه می‌کنند. تقریباً یک‌سوم از افرادی که عمل جراحی زیبایی بینی انجام می‌دهند، دچار سندرم خودزشت‌پنداری هستند، به طوری که نقص‌های کوچک ظاهری، زنده‌گی طبیعی آن‌ها را دچار اختلال می‌کند.
بر اساس آمار، فقط ۳ درصد از افرادی که جراحی بینی انجام داده‌اند، به دلایل پزشکی زیر تیغ جراح رفته‌اند. جالب این‌جاست بسیاری از افرادی که این عمل را انجام می‌دهند، دارای بینی‌هایی هستند که در نظر دیگران کاملاً طبیعی و به اندازه نرمال است. این موضوع نشان می‌دهد شدت بیماری BDD در این افراد بیشتر است و حتماً باید زیر نظر یک پزشک متخصص تحت درمان قرار بگیرند.

تغییر معیارها در مورد زن زیبا
در طول ۱۰۰ سال گذشته، معیارها برای داشتن اندام متناسب به‌شدت تغییر کرده است. در سال ۱۹۱۷ یک زن با داشتن ۱۶۳ سانتی‌متر قد و ۶۳ کیلوگرم وزن، کاملاً دارای اندام ایده‌آل بود، اما وزن ایده‌آل در ۲۵ سال پیش نزدیک به ۸ درصد کمتر و اکنون ۲۳ درصد کمتر از آن زمان محسوب می‌شود. به این ترتیب، اکنون یک زن با قد ۱۶۳ سانتی‌متر باید وزنی حدود ۴۷ تا ۵۰ کیلوگرم داشته باشد که فقط ۵ درصد از زنان جهان می‌توانند دارای این اندام باشند. اگر فاکتورهای دیگر مانند شکل ظاهر، قد بلند و دیگر موارد را هم در نظر بگیریم، فقط یک درصد از زنان جهان دارای این ویژه‌گی‌ها هستند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.