وزارت خارجه: دانشگاه بزرگی به کمک سازمان کشورهای اسلامی در کابل ساخته می‎شود

گزارشگر:25 قوس 1392 - ۲۴ قوس ۱۳۹۲

mandegar-3سخنگوی وزارت امور خارجۀ افغانستان از امضای پیمان امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی میان کابل- تهران خبر داد.
جانان موسی‎زی سخنگوی وزارت خارجه روز یکشنبه در کنفرانس هفتگی خود به خبرنگاران در کابل گفت: روابط ایران و افغانستان طی ۱۰ سال گذشته گسترش بی‌سابقه‌یی یافته و سفر اخیر حامد کرزی به تهران به تحکیم هر چه بیشتر آن افزوده است.
موسی‎زی اظهار داشت: روابط افغانستان و ایران در بهترین سطح قرار دارد و در راستای گسترش بیشتر آن حامد‎ کرزی و حسن‎ روحانی در خصوص امضای توافقنامه دوستی در بخش‎های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی توافق کردند.
وی در رابطه با آغاز زمان گفت‎وگوها در خصوص متن پیمان با ایران گفت: تاکنون زمان مشخص آن تعیین نشده و افغانستان آماده است تا هر چه زودتر این گفت‌وگوها را با طرف ایرانی آغاز کند.
سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: دو کشور متعهد به گسترش این روابط در قالب امضای پیمان دوستی هستند و ما تلاش می‎کنیم با تمام همسایه‎ها از جمله جمهوری اسلامی ایران روابط حسنه‌یی داشته باشیم و در بخش‎های ترانزیتی و اقتصادی همکاری‎ها را بیش از پیش گسترش دهیم.
موسی‎زی همچنین از ایجاد بزرگترین دانشگاه اسلامی توسط کشورهای سازمان اسلامی در افغانستان خبر ‎داد و افزود: بانک توسعه اسلامی متعهد به ساخت این دانشگاه شده است.
به گفته موسی‎زی این توافق در کشور «گینه‎نو»، در کنفرانس سازمان کشورهای اسلامی صورت گرفته و قطعنامه نیز در پشتیبانی از روند صلح افغانستان در این کنفرانس تصویب شده است.
سخنگوی وزارت خارجه افغانستان افزود: سازمان کشورهای اسلامی نیز برای حفظ دستاوردهای ۱۰ سال گذشته در افغانستان تاکید کرده‌اند و بر ادامه همکاری با دولت افغانستان نیز تصریح شده است.
وی از گفت‌وگوهای همه جانبه کرزی با مقامات هندوستان صحبت کرد و افزود: دو کشور توافق کرده‌اند که از نیروهای افغان حمایت بیشتری صورت گیرد و همکاری‎های دفاعی و امنیتی خود را در قالب پیمان استراتژیک نیز توسعه دهند.
به گفته موسی‎زی، هندوستان تعهد کرده که بورسیه‎های نظامی به نیروهای افغان را بیشتر کنند.
وی در رابطه با امضای پیمان امنیتی کابل واشنگتن گفت: افغانستان خواهان امضای پیمان امنیتی با امریکاست اما برای عملی‌شدن توصیه‌های لویه جرگه مشورتی تاکید دارد و پس از دریافت ضمانت از سوی امریکا در این رابطه پیمان را امضا خواهند کرد.
موسی‎زی افزود: امریکا بزرگترین همکار افغانستان است و با وجود آن باید ضمانت کند که دیگر به منازل افغان‌ها وارد نمی‎شوند و مردم این کشور در امنیت به سر می‎برند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.