دیوید میلیبند: نگذارید سوریه افغانستانی دیگر شود

گزارشگر:27 قوس 1392 - ۲۶ قوس ۱۳۹۲

mandegar-3در حالی که سازمان ملل برای کمک ۶٫۵ میلیارد دالری به سوریه درخواست داده است، رییس یک آژانس کمک‌رسان پرنفوذ هشدار داد که جهان باید از تبدیل شدن سوریه به افغانستانی دیگر جلوگیری کند.
دیوید میلیبند، رییس کمیته بین‌المللی نجات گفت که پس از وقوع اولین کولاک زمستانی در سوریه، گرسنگی و قحطی تعداد زیادی از سوری‌ها را تهدید می‌کند.
میلیبند در گفت‌وگو با شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت: سوریه با یک فاجعه قطعی روبروست. این کشور در مقابل چشمان ما در حال نابودی است.
میلیبند که پیشتر در دولت حزب کارگر انگلیس، وزیر امور خارجه بود، گفت که جامعه جهانی در قابل سوریه کوتاهی کرده است و از رهبران جهان خواست تا برای رسیدگی به نیازهای گسترده بشردوستانه در سوریه، اقدامات گسترده‌یی را اتخاذ کنند.
این در حالی است که بیش از سه دهه درگیری در افغانستان، بحران انسانی گسترده‌یی را به وجود آورده است و بسیاری از افغان‌ها به پاکستان و ایران پناهنده شده‌اند. اکنون جمعیت پناهنده‌های افغان ۲٫۵۸ میلیون تن است اما انتظار می‌رود که سوریه از این رکورد پیشی بگیرد.
میلیبند در همین راستا گفت: ما نمی‌توانیم ایجاد افغانستانی دیگر در قلب خاورمیانه را تحمل کنیم. درخواست سازمان ملل برای کمک به سوریه که بیشترین مبلغ درخواستی برای یک وضعیت اضطراری در تاریخ است با انتشار گزارش کمیته نجات بین‌المللی همزمان شد. طبق این بررسی قیمت نان در برخی نواحی سوریه در دو سال اخیر ۵۰۰ درصد افزایش یافته و اکثر کسانی که مورد بررسی قرار گرفتند، بزرگترین نیاز خود را غذا می‌دانستند. طبق این بررسی، دیگر لوازم همچون پتو نیز در دسترس همگان نیست و دسترسی به آب تمیز و لوازم پزشکی پایه‌ای نیز محدود است.
وی همچنین اظهار کرد که با هدف قرار گرفتن زنان باردار و پزشک‌ها، قوانین حقوق بشری بین‌الملل در سوریه نقض شدند.
سازمان ملل تخمین زد که حدود سه چهارم از جمعیت ۲۲٫۴ میلیون نفری سوریه در سال ۲۰۱۴ به کمک‌های بشردوستانه نیاز خواهند داشت.
سازمان ملل به مبلغ ۲٫۳ میلیارد دالر برای کمک به ۹٫۳ میلیون نفر سوری در این کشور و ۴٫۲ میلیارد دالر برای کمک به ۴٫۱ میلیون نفر پناهنده سوری و اجتماعات میزبان آنها در پنج کشور اردن، لبنان، ترکیه، مصر و عراق نیاز دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.