برخی سناتوران: انتخابات به تعویق انداخته شود یک دورۀ دیگر به کرزی فرصت بدهیم!

گزارشگر:27 قوس 1392 - ۲۶ قوس ۱۳۹۲

شماری از سناتوران با ابراز این که زمینۀ برای برگزاری انتخابات فراهم نیست، خواستار تعویق در برگزاری انتخابات آینده ریاست‌جمهوری شدند.
آنان همچنان می‌گویند که یک دورۀ دیگر نیز به رییس‌جمهور کرزی فرصت داده شود تا برنامه‌هایش را بهتر تطبیق کند.
خان محمد خاگی سناتور مردم پکتیا در جلسۀ روز گذشتۀ مجلس سنا گفت که زمینه برای برگزاری انتخابات آینده ریاست جمهوری مساعد نیست و باید انتخابات به تعویق انداخته شود.mandegar-3
او، نبود امنیت را یگانه بهانه برای تعویق انتخابات خوانده و تأکید کرد که در صورت ادامه این روند، برگزاری انتخابات شفاف ناممکن است و افغانستان با بحران مواجه خواهد شد.
پیش از این مسوولان کمیسیون انتخابات نیز ناامنی‌ها را یگانه چالش در برابر انتخابات اعلام کرده و گفته اند که این کمیسیون برای برگزاری انتخابات آماده‌گی کامل دارد.
نورمحمد نور سخنگوی این کمیسیون گفته بود که انتخابات آینده نسبت به گذشته شفاف برگزار خواهد شد؛ زیرا آنان تجربه‌های کافی در زمینه کسب کرده اند.
با آنکه مقام‌های امنیتی کشور بارها اعلام کرده اند که می‌توانند زمینه برگزاری انتخابات را فراهم سازند؛ اما دیده می‌شود که این نگرانی هنوزهم پا برجاست.
در همین حال، سناتوران تلاش نیروهای امنیتی را برای برگزاری انتخابات کشور بسنده نمی‌دانند.
هدایت الله رهایی، عضو دیگر مجلس سنا نیز خواستار تعویق انتخابات ریاست جمهوری بود.
رهایی افزود: « در شرایط کنونی، زمینۀ برگزاری انتخابات برابر نیست؛ باید یک دوره دیگر هم به رییس‌جمهور کرزی فرصت داده شود تا برنامه‌هایش را در کشور درست تطبیق کند».
خالقداد بلاغی نیز بیان داشت که تا صلح در کشور تأمین نگردد؛ برگزاری انتخابات شفاف ممکن نیست.
او افزود: « تا زمانی‌که تلاش‌های صلح دولت افغانستان به نتیجه نرسد و امنیت تأمین نشود، انتخابات برگزار نخواهد شد و اگر برگزار شود؛ پایه و اساس نخواهد داشت».
در همین حال، برخی از سناتوران، برگزاری به موقع انتخابات را تنها راه نجات افغانستان عنوان می‌کنند.
نجیبه حسینی نیز بیان داشت: « برگزاری انتخابات تنها راه حل مشکلات افغانستان است. شاید انتخابات آینده نیز نواقص خود را داشته باشد؛ اما برگزاری آن یک موفقیت برای مردم افغانستان است».
فضل هادی مسلم یار رییس مجلس سنا نیز چالش‌های امنیتی را می پذیرد؛ اما انتقال قدرت سیاسی از طریق انتخابات را نیز برای آینده کشور امری حیاتی خواند.
آقای مسلم یار افزود: « حق سناتوران است که ابراز نظر کنند؛ اما بدیلی برای انتخابات وجود ندارد. رییس‌جمهور و کمیسیون انتخابات زمینه را فراهم کرده اند».
او افزود که برای برگزاری انتخابات سناتوران حق دارند که بر ارگانهای امنیتی کشور فشار بیشتری وارد کنند تا امنیت را برقرار سازند و همچنین اعضای شورای ملی با استفاده از نفوذشان بر روند انتخابات نظارت کنند.
پیش از این نیز برخی از حلقات خواستار تعویق زمان برگزاری انتخابات آینده ریاست جمهوری و تمدید دوره ریاست آقای کرزی شده بودند؛ اما مسوولان کمیسیون انتخابات به شدت این درخواست را رد کرد.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.