کندن موی سفید، درست یا غلط؟

گزارشگر:30 قوس 1392 - ۲۹ قوس ۱۳۹۲

mandegar-4 داکتر خلیل صداقت

برخلاف باور عمومی، کندن موی سفید باعث افزایش تعداد موهای سفید نمی‌شود، چرا که سفیدی مو مربوط به رنگ‌دانه‌های سلولی آن است و کندن یا قیچی کردن مو اثرگذار نیست.
رنگ‌دانه‌های موجود در سلول‌های ریشه‌یی مو‌ها، عامل طبیعی رنگ مو هستند و با توقف ساخت این رنگ‌دانه‌ها در سلول، مو رنگ خود را از دست می‌دهد و به اصطلاح سفید می‌شود.
سفیدی مو می‌تواند علامت بعضی از بیماری‌های داخلی یا بیماری‌های خودایمنی بدن باشد. هم‌چنین کمبود ویتامین B۱۲ و کمبود آهن نیز در سفیدی زودرس‌ مو‌ها موثرند. سفیدی زودرسِ مو‌ها می‌تواند به دلیل پرکاری تیرویید و کم‌خونی نیز باشد، اما ژنتیک دلیل اصلی سفیدی زودرس مو است.
شروع سفیدی مو در افراد سفید‌پوست از ۳۵ ساله‌گی و در افراد سیاه‌پوست از سن ۴۵ سالگی امر طبیعی دانسته می‌شود. اما اگر در افراد سفیدپوست سن سفیدی مو‌ها به زیر ۲۰ و در افراد سیاه‌پوست به زیر ۳۰ سال برسد، می‌توان گفت فرد دچار سفیدی زودرس مو شده است و با استفاده از برخی دارو‌ها می‌توان از آن جلوگیری کرد.
باید این را دانست که هیچ شامپویی در رفع سفیدی مو تأثیر ندارد و شامپو‌ها تنها باعث تیره و روشن شدنِ مو‌ها می‌شود و تأثیری در سفیدی آن‌ها نخواهد داشت. همچنین رنگ مو نیز در کاهش و یا افزایش موهای سفید تأثیری ندارد. اما متخصصان با استفاده از دارو‌ها می‌توانند سلول‌های رنگ‌دانه مو را تحریک ‌کنند و به این طریق سن شروع سفید شدن مو را بالا‌تر ‌ببرند.
سفیدی زودرس مو بیشتر در زنان بروز می‌کند و برخلاف باور عمومی، کندن موی سفید نمی‌تواند باعث افزایش سفیدی مو‌ها شود چرا که دلیل سفید شدن مو، عدم تولید رنگ‌دانه‌های موجود در سلول است. موی ریش و بروت زود‌تر از موی سر و در قسمت سر نیز موی ناحیه شقیقه و گیج‌گاه زود‌تر از سایر قسمت‌ها سفید می‌شود و پس از ناحیه گیج‌گاه سپس موهای ناحیه فرق سر سفید شده و در آخر کل مو سفید می‌شود.

صورت‌مان را با آب سرد بشوییم یا گرم؟

متخصصان فرانسوی پیشنهاد می‌کنند:
ـ صورت خود را قبل از خواب بشویید. این مورد بیشتر در مواردی که پوست آرایش شده است توصیه می‌شود، چرا که این مواد وارد منافذ پوست شده و باعث مسدود شدن آن‌ها و جذب این مواد به داخل پوست می‌شود.
آب گرم یا آب سرد کدام‌ یک برای شستن صورت توصیه می‌شود؟
کارشناسان نه آب سرد را برای شستن صورت افراد توصیه می‌کنند و نه آب گرم را؛ بلکه پیشنهاد آن‌ها شستن صورت با آب ولرم است. آب داغ می‌تواند به پوست آسیب برساند.
ـ سگرت کشیدن نه تنها برای سلامتی مضر است، بلکه به پوست هم آسیب می‌رساند. استعمال سگرت منجر به تسریع روند چین و چروک در پوست می‌شود.
ـ کمبود خواب هم می‌تواند برای پوست بسیار مضر باشد چرا که منجر به ایجاد استرس در فرد شده و این مورد به پوست آسیب جدی می‌رساند. به همین علت کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند در شبانه‌روز ۷ تا ۸ ساعت بخوابند، زیرا در شب سلول‌های آسیب‌دیده پوست ترمیم می‌شوند.
ـ هم‌چنین استفاده از وسایل آرایشی آلوده، به پوست آسیب می‌رساند.
منبع: سیمرغ

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.