طالبان پاکستانی: خط دیورند را به رسمیت نمی‎شناسیم

گزارشگر:30 قوس 1392 - ۲۹ قوس ۱۳۹۲

طالبان پاکستانی گفته‎اند که خط مرزی میان افغانستان و پاکستان را به رسمیت نمی‎شناسند.
شاهدالله شاهد سخنگوی ملافضل‌‎الله رهبر طالبان پاکستانی همچنان به روزنامۀ گلف‌نیوز گفته است که طالبان پاکستانی و افغان زیر یک رهبری واحد فعالیت می‌کنند. آقای شاهد همچنان گفته است که طالبان پاکستانی خط دیورند، مرز میان افغانستان و پاکستان را به رسمیت نمی‌شناسند. اظهارات گروه طالبان پاکستانی در باره خط دیورند می‌تواند به یکی از جنجالیترین بحث‌های سیاسی میان افغانستان و پاکستان تبدیل شود.mandegar-4
پاکستان خط دیورند را مرز رسمی میان افغانستان و پاکستان می‎داند. اما مقام‎های حکومت افغانستان گفته‎اند که خط دیورند را به رسمیت نمی‎شناسند.
برخی مقام‎های امریکایی نیز گفته‎اند که خط دیورند مرز رسمی میان افغانستان و پاکستان است.
در این حال، شماری از رسانه‌های غربی گزارش داده اند پس از آن که اختلافات میان گروه‌های وابسته به تحریک طالبان پاکستان برای گزینش رهبر جدید این گروه بروز کرد، ملامحمد عمر، رهبر فراری طالبان افغانستان ملا فضل الله را به‌حیث فرمانده طالبان پاکستانی تعیین کرد.
چگونگی روابط میان ملاعمر و ملافضل الله هنوز مشخص نیست، اما مقام‌های کابل و غربی گفته اند که سازمان استخبارات پاکستان، آی اس آی، بر رهبر طالبان افغان کنترل دارد.
طالبان افغانستان تا اکنون به اظهارات سخنگوی طالبان پاکستانی در باره خط دیورند واکنش نشان نداده اند.
وکیل احمد متوکل، وزیر خارجه رژیم طالبان به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که این گروه در زمان حاکمیت بر کابل و بخش‌های بزرگ افغانستان، خط دیورند را به حیث مرز رسمی میان افغانستان و پاکستان به رسمیت نمی‌شناخت.
آقای متوکل گفت «هیأت پاکستانی بارها در باره به رسمیت شناختن خط دیورند با ما صحبت کردند، اما ما همیشه به آنها گفتیم که این یک موضوع ملی است و تمام افغان‌ها باید در باره آن تصمیم بگیرند.»
یک یا دو تحریک اسلامی؟
مایکل سمپل، استاد در دانشگاه کوین بلفاست می گوید که بیانات طالبان پاکستانی که در مخالفت کامل با حکومت پاکستان قرار دارند، حیرت انگیز نیست.
آقای سمپل اضافه می‌کند که با توجه به تفاوت اهداف و ماموریت شاخه‌های افغان و پاکستانی طالبان، گمان نمی‌رود که طالبان افغان با این اندیشه همسو باشند.
او گفت «آنچه را طالبان پاکستانی در مورد خط دیورند می‌گویند، موقف طالبان افغان را نیز مشخص نمی‌سازد. طالبان افغان به شورشگری در برابر حضور نیروهای خارجی در افغانستان متمرکز اند، حالانکه طالبان پاکستانی اهداف انقلابی داشته و حتا نظام پاکستان را مشروع نمی‌دانند.»
او همچنان استدلال می‌کند که تحریک طالبان پاکستان با این موضع گیری در تلاش مشروعیت بخشیدن عملیات خود است.
دنیل مارکی، پژوهشگر ارشد بخش آسیای جنوبی در شورای روابط خارجی استدلال می‌کند که طالبان ناراض از کشته‌شدن حکیم الله محسود، با این بیانات واکنش خود را به فراخوان صلح حکومت پاکستان نشان می دهند.
آقای مارکی گفت: «طالبان نشان می‌دهندکه به مذاکره با حکومت پاکستان مشتاق و متمایل نیستند. این موضوع برای مقام‌ها در اسلام آباد مایوس کننده بوده و به آنها انگیزه می دهد تا نسبت به آینده نگرانی عمیق داشته باشند.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.