ریاست جمهوری توضیح داد: عضویت افغانستان در شورای امنیت را به پاس دوستی به هند واگذار کردیم

گزارشگر:30 قوس 1392 - ۲۹ قوس ۱۳۹۲

حکومت افغانستان می‌گوید که امتیاز عضویت خویش در کرسی نیمه‎دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد را در سال ۲۰۲۱، «به پاس دوستی» به هندوستان واگذار کرده است.
پیش از این روزنامه ماندگار خبرداده بود که افغانستان از عضویت در شورای امنیت سازمان ملل انصراف داده است.
این خبر مورد توجه رسانه های داخلی و خارجی قرار گرفته بود.
محمود صیقل آگاه روابط بین‎الملل ضمن ارایه ااین خبر به روزنامۀ ماندگار گفته بود که حکومت افغانستان باید توضیح بدهد که در بدل چه امتیازی این چانس مهم و درازمدت را به هند واگذار کرده است. mandegar-4
کرسی‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد از این جهت مهم هستند که این کشورها در تصمیم‌گیری‎‌های مربوط به مسایل امنیتی و صلح در جهان قدرت تصمیم‌گیری خواهند داشت. از جمله دربارۀ کشورهایی‌که هم اکنون مسایل‌شان در صدر اخبار جهانی است. مانند افغانستان، کوریای شمالی و سوریه.
در همین حال تحلیلگران بین‎المللی گفته‎اند که افغانستان سخت نیازمند عضویت در شورای امنیت سازمان ملل متحد بود.
قرار بود افغانستان در سال ۲۰۲۱ به حیث عضو غیردایم شورای امنیت سازمان ملل متحد انتخاب شود؛ اما هند از حکومت افغانستان خواسته که این امتیاز را برای آن کشور واگذار کند که مورد قبول حکومت حامد کرزی نیز واقع شده است.
ایمل فیضی سخنگوی رییس‌جمهور کرزی به روزنامۀ ماندگار گفت که این امتیاز را به پاس دوستی به هندوستان واگذار کرده‌اند.
او افزود: این چوکی دایمی نیست، دوره‌یی‌ست و هر کشوری که نوبتش برسد یا خود این چوکی را تصاحب می‌کند و یا هم به کشور دیگری واگذار می‎کند، این یک کار غیرقانونی و غیر معمول نیست.
سخنگوی رییس‌جمهور کرزی گفت: «هند از حکومت افغانستان خواست که این چوکی را برای ما واگذار کنید و ما به دلیل این‌که هند دوست قدیمی ماست و رابطۀ استراتژیک با این کشور داریم و دهلی در عرصه‌های مختلف با ما همکاری دارد، این درخواست آنها را پذیرفتیم.»
ایمل فیضی افزود که هند در چوکات پیمان استراتژیک کمک‎های زیاد نظامی و غیرنظامی به حکومت افغانستان کرده و این کمک‎ها ادامه دارد.
واگذاری کرسی نیمه دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۱ به هند، همزمان با سفر رییس‎جمهور کرزی به این کشور صورت می‎گیرد.
ایمل فیضی می‎‏گوید که در سفر اخیر رییس‎جمهور کرزی به هندوستان، تمامی خواست‎های دولت افغانستان از جانب هندوستان پذیرفته شد.
سخنگوی دولت افغانستان اضافه کرد: در این سفر، روی مسایل استراتژیک در بارۀ هند، افغانستان و منطقه با مقامات دهلی گفت‎وگو شد و به توافق‌های مهم دست یافتیم.
شورای امنیت ملل متحد (United Nations Security Council)‏ یکی از ارکان‌های سازمان ملل متحد است که وظیفۀ پاسداری از امنیت و صلح بین‌المللی را به عهده دارد. بر اساس منشور سازمان ملل متحد، حیطۀ قدرت شورای امنیت شامل اعزام نیروهای پاسدار صلح، تصویب تحریم‌های بین‌المللی، و اعطای اجازه استفاده از نیروی نظامی علیه کشورهای متخاصم است. تصمیم‌های این شورا به صورت قطعنامه‌های شورای امنیت اعلام می‌شود.
شورای امنیت پنج عضو دایم و ده عضو انتخابی دارد. پنج عضو دایم این شورا در تصمیم‌ها و رای‌گیری‌های شورا حق وتو دارند. ریاست شورای امنیت نوبتی است.
اخیراً عربستان سعودی، چاد، لیتوانی، شیلی و نیجریه به عضویت غیردایم شورای امنیت سازمان ملل متحد در آمدند. این کشورها به جای کشورهای گواتمالا، مراکش، پاکستان، توگو و آذربایجان می‌نشینند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.