«دانشگاه» بازهم جنجال آفرید

- ۱۵ سنبله ۱۳۹۱

درگیری فزیکی ترشتوال، اصولی و اعضای کمیسیون فرهنگی

اعضای کمیسیون امور دینی، فرهنگی و تحصیلات عالی مجلس نماینده‌گان در اختلاف برسر واژۀ دانشگاه به جان هم افتاده و بریک‌دیگر دشنام و ناسزا گفته‌اند.
نماینده‌گان «مخالف دانشگاه» در این کمیسیون همچنان برمسعود ترشتوال رییس موسسات تحصیلات عالی خصوصی نیز حمله‌ور شده‌اند.
این رویداد بعد از آن اتفاق افتاد که کمیسیون مسعود ترشوال رییس موسسات تحصیلات عالی خصوصی را برای اراییه توضیحات در مورد استفاده از واژۀ دانشگاه فراخوانده بود.
یک شاهد عینی ماجرا به ماندگار گفت که کمال‌ ناصر اصولی رییس کمیسیون امور دینی، فرهنگی، معارف و تحصیلات عالی مجلس با بوتل آب به ترشتوال حمله کرده و همچنان راضیه سادات منگل عضو دیگر این کمیسیون به یخن رییس موسسات تحصیلات عالی خصوصی افغانستان دست انداخته است.
در آغاز جلسه کمال ناصر اصولی رییس کمیسیون امور دینی، فرهنگی، معارف و تحصیلات عالی مجلس نماینده‌گان از رییس موسسات تحصیلات عالی خصوصی در مورد به کاربردن واژۀ دانشگاه به جای پوهنتون، توضیحات خواسته است.
آقای ترشتوال در پاسخ گفته که کمیسیون امور فرهنگی … مجلس نباید این مساله را در آجندای خود قرار بدهد و در این خصوص خواستار توضیحات شود.
او گفته که طرح این موضوع در آجندای کمیسیون امور دینی، فرهنگی، معارف و تحصیلات عالی مجلس نماینده‌گان در این مقطع حساس تاریخی، سیاسی، اجتماعی برای مردم رنج‌دیدۀ افغانستان زیان‌بار و بحران‌آفرین است.
رییس موسسات تحصیلات عالی خصوصی به اعضای کمیسیون گفته که من به همۀ زبان‌های کشور احترام دارم و به همبستگی اجتماعی به عنوان عامل اساسی تقویۀ پایه‌های اقتدار ملی افغانستان باورمندم؛ اما صحبت‌ به زبان مادری جز حقوق اولیه و اساسی انسان است، بنابراین استفاده از واژۀ دانشگاه نمی‌تواند برای من جرم محسوب شود.
آقای ترشتوال علاوه کرده که دامن‌زدن مسایل حساسیت‌برانگیز زبانی در شرایط کنونی، شکاف‌های اجتماعی، قومی و … را تشدید خواهد کرد؛ چنانی که این اختلاف در میان اعضای کمیسیون به شدت دیده شد.
اما رییس و برخی اعضای کمیسیون با استناد به قانون اساسی افغانستان برحفظ «مصطلحات ملی» تاکید کرده و به آقای ترشتوال هشدار داده‌اند که دیگر از واژۀ دانشگاه و … استفاده نکند.
رییس موسسات تحصیلات عالی خصوصی افغانستان در پاسخ گفته که در قانون اساسی زبان‌های رسمی به کار رفته، نه زبان‌های ملی؛ بنابراین نوشتن، صحبت‌کردن با هریکی از زبان‌های کشور مغایر مواد قانون اساسی نخواهد بود.
از جانب دیگر، آقای ترشتوال با انتقاد تند از رییس کمیسیون دینی، فرهنگی، معارف و تحصیلات عالی مجلس گفته که مرجع مشخص‌ساختن اصطلاحات علمی، کمیسیون فرهنگی مجلس نه، بل اکادمی علوم افغانستان می‌باشد و در ضمن مرجع تفسیر قانون اساسی، کمیسیون نظارت برتطبیق قانون اساسی است و این ماده به دلیل ابهاماتی که دارد، تفسیرپذیر است و در آن حفظ مصطلحات به کار رفته، نه نفی استفاده از زبان‌های دیگر.
این اظهارات آقای ترشتوال خشم کمال ناصر اصولی و برخی اعضای کمیسیون از جمله هیلی ارشاد، راضیه سادات منگل را برانگیخته و بر او حمله‌ور شده‌اند.
شاهد عینی همچنان به ماندگار گفت که درگیری شدید لفظی میان سیما جوینده، سیفوره نیازی، کمال‌ناصر اصولی و راضیه سادات منگل رخ داده و آن‌ها بر یک دیگر ناسزا و دشنام داده اند.
سیما جوینده نمایندۀ مردم غور در این جلسۀ پرتنش گفته که استفاده از واژۀ دانشگاه حق مشروع مردم است و باید پس از این واژۀ دانشگاه در مکاتیب دولتی نیز به کار برده شود.
تماس‌های ما در خصوص دست‌یافتن به جزییات این مساله با مسعود ترشتوال و کمال ناصر اصولی بی‌نتیجه ماند.
در این جلسه همچنان داکتر بری صدیقی معاون وزارت تحصیلات عالی و ستارالدین صدیقی رییس برنامه‌های علمی وزارت نیز روی دلایلی به این کمیسیون فراخوانده شده بودند.
این در حالیست که چندی پیش کمیسیون سمع شکایات مجلس سنا مسعود ترشتوال را به‌خاطر کارکردهای خوبی که داشته، تقدیر کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.