چرا به‌آسانی نمی‌توان لاغـــر شـــد؟

گزارشگر:مسعود ایثاری/ 4 جدی 1392 - ۰۳ جدی ۱۳۹۲

mandegar-1بخش دوم و پایانی

تغییر میزان T۳ در بدن انسان، با آزمایش خون معمولی نشان داده نمی‌شود؛ زیرا در این آزمایش‌ها صرفاً عمل‌کرد غدد تیروییـد بر اساس میزان ترشح T۴ مورد بررسی قرار می‌گیرد.
T۴ همان شکل اولیه هورمون تیروییـد است که از غدد تیروییـد خارج می‌شود و باید خارج از این غدد به شکل T۳ تبدیل شود تا بتواند بر سوخت و ساز بدن تأثیر بگذارد. بنابراین شما با آزمایش خون نمی‌توانیـد میزان تأثیر کاهش وزن بر عمل‌کرد هورمون تیرویید را به دست آورید. به‌علاوه ممکن است بدن به اندازۀ کافی T۴ ترشح کند، اما نتواند آن را به اندازۀ کافی به T۳ تبدیل کنــد.
داکتر فرانچسکو سلی، سرپرست تیم تحقیقات و پژوهش‌گر موسسۀ ملی سلامت امریکا می‌گوید: «این مطلب می‌تواند توضیح دهد که چرا پس از شروع موفقیت‌آمیز و امیدوارکنندۀ کاهش وزن، شما ناگهان به دیوار می‌خورید و دیگر هر چه سعی می‌کنید نمی توانید وزن خود را کاهش دهید.»
البته این حرف اصلاً به این معنی نیست که بدن‌تان بیمار است و برای کاهش بیشتر وزن باید به درمان تیروییـد رو آورید. داکتر فرانچسکو سلی توضیح می‌دهد: «در این مواقع بدن در شرایط کاملاً طبیعی است و درست است که میزان T۳ بدن کاهش می‌یابد، اما هنوز به پایین‌تر از میزان طبیعی نرسیده که نقص یا بیماری محسوب شود.
– ما نمی‌توانیـم توقف روند کاهش وزن را دلیلی برای تجویز جایگزین‌های هورمون تیرویید به شمار آوریم. خیلی روشـن نیست که این کار بتواند در چنین مواردی راهگشـا باشد. من معتقدم حتا این کار می‌تواند به افراد آسیب برساند. در واقع تجویز دارو برای فردی که میزان هورمون تیروییـدش طبیعی است، می‌تواند مانع عمل‌کرد تیرویید و سبب ضایعات قلبی و استخوانی شود.»
با این اوصاف، تکلیف افرادی که اضافه‌وزن دارند و به چنین بن‌بستی رسیده اند، چیست؟
داکتر سلی توصیه می‌کند در چنین شرایطی به دقت میزان خورد و خوراکِ خود را کنترل کنیـد؛ زیرا بیشتر افراد میزان کالری‌هایی را که دریافت می‌کنند دست کم می‌گیرند و در واقع هیچ برآورد درستی نسبت به آن ندارند. در کنار این کار سعی کنید ماهیچه‌های خود را تقویت کنید.
این کار را می‌توانیـد با انجام تمرینات بدن‌سازی که به پرورش ماهیچه‌ها کمک می‌کند، انجام دهید. این ورزش‌ها سبب می‌شود حتا زمانی که به استراحت می‌پردازید نیز بدن‌تان کالری بسوزاند. این استراتژی اثبات‌شده را برای شکستن سد کاهش وزن و افزایش سوخت‌وساز بدن‌تان آزمایش کنیـد و از آن لذت ببرید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.