کمیسیون رسانه‌های کمیسیون انتخابات: رسانه‎ها به نفع نامزد مشخصی کار نکنند

گزارشگر:هارون مجیدی/ 10 جدی 1392 - ۰۹ جدی ۱۳۹۲

کمیسیون مستقل انتخابات، لایحۀ تنظیم فعالیت‌ رسانه‌های همگانی در فرایندِ انتخابات را به رسانه‌ها پیشکش کرد.
هدف از تنظیم این لایحه، نظارت و بررسی از فعالیت‌های رسانه‌های همگانی در جریان برگزاری انتخابات عنوان شده است.
اعضای کمیسیون رسانه‌های کمیسیون مستقل انتخابات بر اهمیت نقش رسانه‌ها در روند انتخابات تأکید کرده و از رسانه‎ها خواستند در جریان برگزاری انتخابات بی‌طرف باشند.
در کنفرانسی که دیروز بدین مناسبت از طرف این کمیسیون در کابل برگزار گردیده بود، این لایحه با انتقادهای تند خبرنگاران روبرو شد.mandegar-2
فریده نیکزاد رییس کمیسیون رسانه‌های کمیسیون انتخابات گفت: «هدف از ایجاد این کمیسیون محدود ساختن کار رسانه‌ها نیست؛ بل‌که این لایحه یک مسیر قانونی و حقوقی را برای رسانه‌ها باز می‌کند. این کمیسیون از تخلفات و تخطی‌های رسانه‌ها نظارت و بررسی خواهد کرد.»
فریده نیکزاد آگاهی‌دهی پیرامون انتخابات را از وظایف دیگر کمیسیون رسانه‌های کمیسیون انتخابات خواند.
هم‌چنان، حشمت الله رادف معاون این کمیسیون ضمن خوانش لایحۀ تنظیم فعالیت رسانه‌ها در دوران انتخابات گفت، ما با توجه به مشکلاتی که رسانه‌ها در افغانستان دارند، فعالیت خواهیم کرد.
آقای رادفر با اشاره بر اهمیت ایجاد کمیسیون رسانه‌های کمیسیون انتخابات افزود: «برگزاری انتخابات یگانه راه انتقال سیاسی مشروع و قانون‌مند در کشور است و این کمیسیون به‌خاطر همکاری با رسانه‌ها و برگزاری انتخابات شفاف و بهتر ایجاد گردیده است.»
آقای رادفر هم‌چنان افزود که آن‌ها تلاش می‌کنند تا موارد قناعت‌بخش انتقادها پیرامون این لایحه را بالای کمیسیون مستقل انتخابات بقبولانند.
در این نشست، فهیم دشتی رییس اجراییه‌یی اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان ضمن اشاره به موارد اختلافی لایحۀ تنظیم رسانه‌ها در دوران انتخابات گفت: «در پیوند به نطر سنجی‌هایی که صورت می‌گیرد و در این لایحه آمده است تا رسانه‌ها از پوششِ آن خود داری ورزند، مشکلات زیادی وجود دارد و باید یک چارچوب قانونی تشکیل گردد که مطابق به آن رسانه‌ها بتوانند مانند رسانه‌های همۀ دنیا این‌گونه نظر سنجی‌ها را پوشش دهند.»
ژورنالیستان و مسوولین رسانه‌هایی که در این کنفرانس اشتراک ورزیده بودند، ضمن اشاره به مشکلات لایحۀ تنظیم فعالیت رسانه‌های همگانی در دوران انتخابات، پیشنهاد کردند تا در مورد مواد این لایحه، تجدید نظر صورت گیرد.
لایحۀ تنظیم فعالیت‌ رسانه‌های همگانی توسط کمیسیون رسانه‌های کمیسیون انتخابات تهیه و به تصویب رسیده است که دارای ۱۰ ماده می‌باشد. در این لایحه به رسانه‌ها هدایت داده شده که از نامزد خاصی حمایت نکرده؛ در مورد مقدار پولی که نامزدان در بدل نشر پیام‌های تبلیغاتی‌شان می‌پردازند هر ۱۵ روز به کمیسیون گزارش دهند و از رسانه‌ها خواسته شده تا از نشر نظرسنجی‌ها قبل از آغاز کارزارهای انتخاباتی خوداری کنند.
اعضای کمیسیون رسانه‌ها هم‌چنان گفته‌اند که با رسانه‌هایی که از این لایحه سرپیچی کنند، برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.
اعضای کمیسیون رسانه‌های کمیسیون انتخابات، با پذیرش مشکلات این لایحه گفته‌اند که خبرنگاران می‌توانند برای رفع نارسایی‎ها و نواقص این لایحه، نظریات و پیشنهادات‌شان را تا روز شنبه برای آنان ارسال نمایند.
کمیسیون رسانه‌های کمیسیون مستقل انتخابات پنج عضو دارد که اعضای آن چندی پیش انتخاب گردیدند.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.