۶۵۰ زندانی از زندان بگرام آزاد شدند «طالبان بی‌خطر را آزاد کرده‌ایم»

گزارشگر:10 جدی 1392 - ۰۹ جدی ۱۳۹۲

کمیتۀ رسیده‌گی به پرونده‌های بازداشتی‌های بازداشتگاه بگرام، ۶۵۰ تن را به دلیل نبود دلایل کافی برای ثبوت فعالیت‌های تروریستی، آزاد کرد.
مسوولان این کمیته می‌گویند که این افراد به همین اتهام از خانه، محل کار یا بازار توسط نیروهای امریکایی در سال‌های گذشته دستگیر و به زندان انداخته شده بودند.
عبدالشکور دادرس، عضو این کمیته گفت که آنها بدون مدارک لازم و به دلیل این که تهدیدی برای امنیت نیروهای امریکایی شمرده می‌شدند، سالها در زندان به سر بردند.mandegar-2
آقای دادرس افزود که پروندۀ ۱۱۴ تن دیگر از بازداشتی‌های بازداشتگاه بگرام برای بررسی به دادستانی کل کشور فرستاده شده است.
او نگفت که در حال حاضر چند تن در این بازداشتگاه هستند، اما در ماه سپتمبر ۲۰۱۲ که نیروهای امریکایی مسوولیت این بازداشتگاه را به دولت افغاستان واگذار کرد، سه هزار و ۸۵ زندانی در آن نگه‌داری می‌شدند.
از آن جمله نیروهای امریکایی ۶۰۰ تن را «خطرناک» خوانده و مسوولیت حفاظت از آنها را برای مدت بیشتری به دست خود نگهداشتند.
اما دادرس می‎گوید: مقامات امریکایی ۳۹ زندانی را به عنوان زندانیان خطرناک به این کمیته معرفی کرده‌اند؛ اما تاکنون مدارکی مبنی بر خطرناک بودن این زندانیان به دست نیامده است.
آقای دادرس با تأکید بر این که تمام فعالیت‌های این کمیته بر اساس قانون اساسی بوده تصریح کرد: «شایعاتی هست مبنی بر این که ما اتباع خارجی عضو گروه طالبان را آزاد کرده‌ایم. این شایعات نادرست و دروغ است».
این عضو کمیته رسیده‌گی به پرونده‌های زندانیان بگرام ادامه داد: «ما تنها یک تعداد فرماندهانی را که بدون اسلحه دستگیر شده‌اند و همچنین طالبانی را که برای امنیت کشور خطر نداشته اند، برای تقویت پروسه صلح آزاد کردیم».
همچنان هیأت اعزام شده به زندان بگرام شکایات زندانیان مبنی بر شکنجه روحی و جسمی، لت و کوب و… را نیز شنیده و مورد بررسی قرار داده‌اند.
عبدالرحمان قاضی، عضو دیگر این کمیته شکایات زندانیان را مشمول بدرفتاری، استعمال گاز، عدم دسترسی به موقع به محاکمه، رها نشدن پس از گرفتن برائت و ختم دوره حبس بیان کرد.
بهار گذشته مسوولیت کامل بازداشتگاه بگرام به دولت افغانستان واگذار شد.
بازداشتگاه بگرام از بزرگترین بازداشتگاه‎های افغانستان به حساب می‌رود که در آن افرادی از اعضای گروه طالبان، القاعده و دیگر مخالفان مسلح خارجی و داخلی در بند به سر می‌برند.
به طور کلی در بیشتر از یک سال گذشته دولت افغانستان مسئولیت نگهداری و رسیدگی به اتهامهای بیش از پنج هزار زندانی را از آمریکایی‌ها به عهده گرفت و شماری از آنها را از آزاد کرده است.
موضوع نگهداری از بازداشتی‌ها بین دولت افغانستان و نیروهای آمریکایی از موضوع‌های حساس و چالش برانگیز در روابط دو طرف بوده است.
دولت افغانستان همواره بر این تاکید کرده که نیروهای بین‌المللی در افغانستان نباید کسی را بازداشت کند و بازداشتگاه داشته باشند. دولت وجود بازداشتگاه و زندان تحت کنترل نیروهای خارجی را نقض حاکمیت خود می‎داند.
اما نیروهای خارجی گفته‌اند کسانی که در فعالیت‌های تروریستی دست دارند و جان این نیروها را به خطر می‌اندازند، باید بازداشت شوند.
از سوی دیگر در گذشته در موارد آزادی زندانیان متهم به فعالیت‌های تروریستی از سوی دولت افغانستان، مورد انتقاد بعضی از نهادهای مدنی و گروه‌های مخالف سیاسی دولت افغانستان قرار گرفته است.
منتقدان استدلال کرده‌اند که در چندین مورد افراد آزاد به صفوف مخالف مسلح دولت افغانستان پیوسته‌اند و علیه نیروهای امنیتی افغانستان جنگیده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.