برخی سناتوران در پیوند به رهایی زندانیان بگرام: قاتلان و جنایت‎کاران جنگی را آزاد نکنید

گزارشگر:11 جدی 1392 - ۱۱ جدی ۱۳۹۲

شماری از اعضای مجلس سنای کشور، روز سه شنبه اعلام کردند که ۶۵۰ زندانی از بازداشتگاه بگرام، بدون مجازات رها شده اند.
به گفته این سناتوران، دوسیه این افراد باید به شکل دقیق بررسی شود و مجرمین به جزای شان رسانده شوند.
محمد یونس تخاری، از عضای مجلس سنا گفت: «دست زندانیان بگرام به خون مردم افغانستان آغشته است و پرونده‌های جرمی آنان به صورت حقیقی بررسی نشده است».
او می‌گوید که حکومت این زندانیان را بدون مجازات آزاد کرده است.mandegar-3
آقای تخاری، خواستار بررسی دقیق پرونده‌های جرمی زندانیان بگرام شد.
همچنان، داوود اساس عضو دیگر این مجلس گفت: « برخی زندانیان طالب که از بگرام آزاد شده اند، دست‌شان به خون افغان‌ها آلوده است. به عنوان مثال، یک زندانی آزاد شده بر اساس معلومات نیروهای امریکایی در قتل یک پولیس دست داشته است».
او با انتقاد تند از عملکرد حکومت تأکید ورزید که رسیده‌گی به پرونده‌های زندانیان کار قوه قضاییه است و تشکیل کمیسیون رسیده‌گی به پرونده‌های زندانیان بگرام، کاملاً غیر قانونی است و مشروعیت ندارد.
آقای اساس افزود: ‌« در شرایط کنونی، این راهی نیست که حکومت افغانستان زندانیان بگرام را به ضد امریکا و به صورت غیرقانونی رها کند. ‌این نمونه‌یی از فساد در افغانستان است».
به گفته او، در زندان بگرام القاعده، عرب، چیچینیان و پاکستانیان به عنوان دشمنان مردم افغانستان وجود دارند که پرونده‎های آنها نیازمند دقت و بررسی بیشتر دارد.
روز دوشنبه حکومت افغانستان ۶۵۰ زندانی را از بازداشتگاه بگرام آزاد کرد که این کار، با واکنش‌های گسترده‌یی روبرو شد.
شماری از ناظران می‌گویند که این افراد، کسانی اند که بر ضد حکومت و نیروهای خارجی جنگیده اند و ممکن است که مرتکب جنایت‌هایی نیز شده باشند.
همچنان محمد علم ایزدیار، معاون اول مجلس سنا می‌گوید که پرونده زندانیان بازداشتگاه بگرام باید به صورت درست و قانونی بررسی شود.
اما عارف پشتون، عضو دیگر سنا می‌گوید که زندانیان آزاد شده از بگرام، هیچ کسی را به قتل نرسانده، بلکه به خاطر ریش دراز و داشتن اسلحه از سوی امریکایی‌ها بازداشت شده بودند.
او تاکید کرد که شمار زیادی از شهروندان کشور، بدون ارتکاب کدام جرمی، هنوز در بازداشتگاه بگرام زندانی هستند و باید در مورد رهایی آنان اقدام شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.