اعتراض به لایحۀ تنظیم فعالیت‌های رسانه‌های همه‌گانی دردوران انتخابات

گزارشگر:14 جدی 1392 - ۱۳ جدی ۱۳۹۲

mandegar-2کمیسیون رسانه‌های کمیسیون مستقل انتخاب، طرحی را زیر نام»لایحۀ تنظیم فعالیت‌های رسانه‌های همه‌گانی در دوران انتخابات» در نشستی که در هوتل کابل استار برگزار شده بود، با مسوولان و فعالان رسانه‌ها، شریک ساخت.
در این نشست، بحث‌هایی در مورد این لایحه صورت گرفت و انتقاداتی بر آن وارد شد.
به گونۀ مثال، در بخشی از این لایحه آمده است که رسانه‌ها نمی‌توانند تا آغاز رسمی مبارزات انتخاباتی: «… آمار ونظرسنجی‌ها مربوط به سطح نفوذ کاندیدان دربین مردم، که به نحوی انعکاس دهنده کمپاین به نفع یا ضرر کاندید ویا کاندیدان تصور گردد نشر، پخش و چاپ نمایند.»
اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان به این باور است که در بخش‌هایی از این لایحه، مشکلات و نواقصی وجود دارد که باید قبل از اجرای آن، رفع گردد.
مثلاً در همین موردی که در بالا ذکر شد، اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان به این باور است که در همۀ کشور هایی که نظام های شان بر اساس انتخابات به وجود می آید، قبل از انتخابات نظر سنجی هایی در مورد نامزان و احتمال پیروزی شان به راه انداخته می شود و نتایج آن در اختیار مردم، قرار می گیرد.
ما تاکید داریم که نباید رسانه‌ها از نشر و پخش نظر سنجی‌ها در مورد نامزدان انتخابات منع شوند؛ بلکه باید میکانیزمی از سوی کمیسیون مستقل انتخابات طرح شود که دقت و شفافیت این گونه نظر سنجی ها را تامین نماید.
اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان، نظریات و پیشنهادات دیگری هم در مورد این لایحه دارد که در یک نامۀ رسمی عنوانی کمیسیون رسانه‌های کمیسیون مستقل انتخابات، فرستاده شده است.
مسوولان کمیسیون رسانه‌های کمیسیون مستقل انتخابات نیز در نشست روز گذشته، وعده دادند که نظریات و پیشنهادات مسؤولان و فعالان رسانه یی را در مورد تعدیل بخش هایی از این لایحه در نظر می گیرند.
اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان، انتظار دارد که مسوولان، به این وعدۀ شان، عمل بکنند، تا فضای بهتر و کاملاً حرفه‌یی و معیاری برای پوشش انتخابات، به رسانه‌ها و خبرنگاران کشور، میسر گردد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.