کرزی پس از خشم امریکایی‌ها آزادی ۸۸ زندانی را به تعویق انداخت

گزارشگر:15 جدی 1392 - ۱۴ جدی ۱۳۹۲

مقام‌های دولت افغانستان اعلام کردند، رییس‌جمهوری کرزی به دنبال شکایت امریکایی‌ها در خصوص خطرناک بودن آزادی ۸۸ زندانی طالبان از زندان‌های افغانستان، آزاد کردن این زندانی‌ها را به تاخیر انداخته است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، اعلام خبر آزاد کردن ۸۸ زندانی طالبان از زندان پایگاه بگرام در افغانستان باعث خشم فرماندهان ارتش و سناتورهای امریکا شد.
این در حالی است که دو کشور به امضای توافق امنیتی برای اجازه به حضور سربازان ‌امریکایی در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ نزدیک می‌شوند.mandegar-3
عبدالشکور دادرس، یک نماینده کمیته بررسی افغانستان به خبرگزاری فرانسه گفت: ما بر اساس یک دستور جدید حامد کرزی، رییس‌جمهوری افغانستان، شروع به بررسی مجدد پرونده‌های ۸۸ زندانی طالبان کردیم.
وی افزود: رییس‌جمهوری افغانستان همچنین به آژانس‌های اطلاعاتی و امنیتی نیز دستور داد سوابق و پرونده‌های این زندانیان را بررسی کنند تا مشخص شود آیا عدالت در مورد آنها اجرا شده است یا خیر.
جنرال جوزف دانفورد، فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان پیش از این رسماً به مساله آزاد کردن ۸۸ زندانی طالبان در افغانستان اعتراض کرد و گفت این بر خلاف توافقی است که هنگام واگذاری پایگاه بگرام به افغان‌ها امضا شد.
ماه مارچ گذشته کنترل پایگاه بگرام از آمریکا به افغان‌ها واگذار شد.
سال گذشته میلادی کمیته بررسی افغانستان دستور به آزادی ۶۴۸ زندان از پایگاه بگرام داد که از این میان ۵۶۰ زندانی آزاد شده‌اند، اما امریکا با آزادی ۸۸ زندانی آخر مخالف است.
سناتور لیندسی گراهام روز پنجشنبه در سفر به کابل از پیشنهاد آزاد کردن این زندانیان که به گفته وی دستشان به خون آلوده است انتقاد کرد.
وی گفت، این زندانیان مسوول کشته شدن ۶۰ سرباز ناتو در ۵۷ افغان بوده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.