توحیدی: خبرنگار دچار خودسانسوری هستند

گزارشگر:22 جدی 1392 - ۲۱ جدی ۱۳۹۲

mandegar-3مسوول اداره حمایت از رسانه‎های آزاد افغانستان (نی) با اشاره به وضعیت کنونی خبرنگاران در کشور اظهار داشت که عدم تصویب قانون رسانه‌ها از سوی پارلمان خبرنگاران را با چالش‎ها و مشکلات جدی مواجه کرده است.
صدیق الله توحیدی مسوول اداره حمایت از رسانه‎های آزاد افغانستان در سمینار «نقش رسانه‌ها در تغییرات اجتماعی» افغانستان با اشاره به مشکلات خبرنگاران کشور اظهار داشت که ناامنی و عدم دسترسی به اطلاعات از بزرگترین مشکلات و چالش‎های خبرنگاران افغان است که از عدم تصویب قانون رسانه‌ها در پارلمان این کشور ناشی می‌شود.
قانون رسانه‎های افغانستان تاکنون از سوی پارلمان افغانستان تصویب نشده که اعتراض بسیاری از خبرنگاران و نهادهای مدنی را بدنبال داشته است.
توحیدی در مراسم ادامه تصریح کرد: حقوق خبرنگاران در رسانه‎های این کشور رعایت نمی‌شود همچنین از امنیت کافی برخوردار نیستند و در عین حال هر زمان که صاحبان رسانه‌ها بخواهند، آن‌ها را اخراج می‎کنند به همین سبب خبرنگاران افغان با خودسانسوری قادر به نشر حقایق نیستند.
رییس اداره «نی» از دولت افغانستان خواست تا با توجه جدی به مشکلات خبرنگاران از پارلمان این کشور بخواهد که قانون رسانه‎ها را به تصویب برساند.
با این حال، «زلمی رسول»، نامزد ریاست جمهوری آینده افغانستان نیز در این سمینار به نقش رسانه‎ها در افغانستان اشاره کرد و گفت که هیچ ابزاری نمی‎تواند جایگاه رسانه‎ها برای اطلاع رسانی را پر کند.
رسول از رسانه‎های افغانستان خواست تا در راستای منافع ملی این کشور گام بردارند و برای منافع کشورهای خارجی، منافع افغانستان را زیر سوال نبرند.
این در حالی است که تعدادی از اساتید دانشگاه کابل نیز از استقلال رسانه‎ها در افغانستان ابراز نگرانی کرده‎اند.
نور الدین علوی، استاد دانشگاه کابل که نیز در این سمینار اظهار داشت: برخی از رسانه‎های افغانستان استقلال فنی، سیاسی و اقتصادی ندارند و به کشورهای بزرگ و قدرتمند وابسته هستند در نتیجه منافع ملی افغانستان را فدای منافع شخصی خود کرده و ارزش‎های اجتماعی را نیز پایمال می‎کنند.
به باور وی، رسانه‎های افغانستان بایستی وظایف اصلی خود را انجام داده و در راستای اطلاع رسانی برای مردم تلاش کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.