پیـش به سوی فکر آزاد!

گزارشگر:22 جدی 1392 - ۲۱ جدی ۱۳۹۲

mandegar-3بخش دوم پایانی

آثاری از خود بر جای نگذارید
انسان‌ها وقتی مشغلۀ بسیاری دارند، فرصت کمی برای جمع‌وجور کردنِ خانه و زنده‌گیِ خود دارند و شاید هر کجای خانه را ببینید، آثار بسیاری از به‌هم‌ریخته‌گی در آن به چشم بخورد. بنابراین، برای تمرین، از یک اتاق خانه شروع کنید. به طور مثال، آشپزخانه را انتخاب و تمریناتِ خود را آغاز کنید. هر بار هر غذایی درست می‌کنید و می‌خورید، در همان لحظه همۀ ظرف‌ها را بشویید. میز و اجاق گاز را تمیز کنید. طوری رفتار کنید که اثری از حضور شما در آشپزخانه باقی نماند. یا مثلاً، اگر چیزی از دست‌تان روی زمین ریخت، همان لحظه با دستمال تمیز کنید و نگذارید بماند و این کثیفی‌ها ادامه پیدا کند. با این تمرین، حواسِ خود را بیشتر به محیط اطراف‌تان جمع می‌کنید و احساس شادمانی بیشتری هم خواهید داشت.

با فکر، گوش کردن را تمرین کنید
گاهی وقتی به حرف‌های طرفِ مقابل گوش می‌دهیم، فقط بخشی از آن را می‌شنویم. یعنی فقط بخشی از مغز ما گوش می‌کند و بخش دیگر مشغول فکر کردن در مورد پاسخ یا قضاوت کردن در مورد طرفِ مقابل است. به جای این کار، صددرصد مغز خود را روی گوش کردن متمرکز کنید. تمرین کنید و یاد بگیرید وقتی کسی حرف می‌زند، هم‌چون اسفنج که آب را جذب می‌کند، تک تک کلماتِ او را جذب کنید. به واکنش بدن هنگام گوش سپردن به دیگران توجه کنید. نتیجۀ این تمرین، آرامش بیشتر، هیجانات منفی کمتر و خون‌سرد بودن است. سعی کنید به جای دنبال جواب گشتن و یافتن واژه‌هایی برای مخالفت با طرف، به صدای او، نوع بیانش، جملاتش و حرف‌هایش توجه کنید.

برای صبر کردن هم تمرین کنید
این تمرین، باید تمرین روزانۀ شما باشد. بسیاری از ما زمان صبر کردن را زمان تلف‌شده فرض می‌کنیم. اما این فرصتی برای فکر کردن، دیدن و اندیشیدن است. بار دیگر که در صف بانک، معاینه‌خانۀ داکتر، رستورانت یا … منتظر ماندید، سعی کنید به مسایل ارزش‌مند فکر کنید. بدون قضاوت، به احساسات و واکنش‌های بدنِ خود توجه کنید. آیا مضطرب و عصبی هستید؟ هیجان‌زده هستید؟ خسته هستید؟ در کجای بدن خود این احساسات را درک می‌کنید؟ آیا درد در ناحیه قفسۀ سینه است یا در سر شما؟ یا می‌توانید توجه به مسایل خنثا را تمرین کنید. مثلاً به تنفس خود فکر کنید.
تلیفون پاسخ دادن نیز فکر و تمرین می‌خواهد
همیشه وقتی صدای تلیفون یا موبایل را می‌شنویم، فوراً پاسخ می‌دهیم. به جای این کار، تمرین کنید و پیش از پاسخ دادن به تلیفون، یک نفس عمیق بکشید. کمی صبر کنید و آن را بیـرون بدهید. یک بار دیگر دم و بازدمِ عمیق داشته باشید. این کار فقط یکی دو ثانیه طول می‌کشد.
این تمرین‌های ساده و کوچک، باعث می‌شوند تا در طول روز به جای فکر کردن به مسایل ناراحت‌کننده که فقط اضطراب و استرسِ آدم‌ها را افزایش می‌دهند، به مسایلی فکر کنید که ذهن‌تان را درگیر می‌کند، اما به‌خوبی!

منـبع: تبیـــان

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.