هند در نشست گروه تماس برای افغانستان: اجازه ندهیم دست‌آوردهای افغانستان نقش برآب شوند

گزارشگر:28 جدی 1392 - ۲۷ جدی ۱۳۹۲

هند، با رد استراتیژی خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان، به هدف حفظ دست‌آوردهای ۱۲ سال گذشته، خواستار حمایت جامعه جهانی از کابل شد.
سلمان خورشید وزیر خارجۀ هند، طی سخرانی‌یی در اجلاس گروه بین‌المللی تماس برای افغانستان و پاکستان گفت، افغانستان در یک چهار راه حساس قرار گرفته و به حمایت دوامدار جهانی نیاز دارد.mandegar-3
وزیر خارجۀ هند با تأکید بر حمایت این کشور از پروسۀ صلح و ثبات در افغانستان می‌گوید، افغانستان با اختلافات قومی و تضادهای قبیله‌یی نه، بلکه با تروریزم و حملات دوامدار گروه‌های مخالف مسلح روبروست که افراد بی‌گناه غیرنظامی و حکومت مشروع این کشور را هدف حملات‌شان قرار می‌دهند.
سلمان خورشید وزیر خارجۀ هند تاکید کرد که جامعه جهانی باید بر از بین بردن تروریزم و منابع که از خارج آن را تمویل می‌کند، تمرکز نماید.
وزیر خارجه هند افزود، علاقه‌مندی جامعۀ جهانی برای سرکوب تروریزم نباید کاهش یابد و نگذارد که تروریزم در عقب بهانه‌ها پنهان شود.
وی افزود، نباید اجازه داد که دست‌آوردها و پیروزی‌های ۱۲ سال گذشته در افغانستان نقش بر آب شوند.
براسا گزارش نشریۀ بزنس لاین، وزیر خارجه هند همچنان گفت، تروریزم هیچ توجیه ندارد و جامعه جهانی برای از بین بردن آن نیاز به همکاری‌های نزدیک با هم دارد.
سلمان خورشید اضافه کرد، هند هم اکنون و پس از سال ۲۰۱۴ با افغانستان متعهد بوده و همیشه متعهد باقی خواهد ماند. او گفت: «شاید نزد هر کسی یک استراتیژی وجود داشته باشد، اما استراتیژی‌یی که هند آن را رد می‌کند، استراتیژی خروج کامل نیروهای بین المللی از افغانستان می‌باشد.»
معاون نماینده ویژۀ امریکا در امور افغانستان و پاکستان، بعد از اجلاس گروه بین‌المللی تماس برای افغانستان و پاکستان در دهلی جدید که در آن ۵۳ نماینده کشورهای مختلف اشتراک داشتند در یک نشست خبری گفت، ایالات متحدۀ امریکا به گونۀ متداوم تقاضا کرده است که قرارداد همکاری امنیتی و دفاعی بین واشنگتن و کابل هر چه زودتر امضا شود.
لوری میلر گفت، موقف امریکا تغییر نکرده است، یعنی این قراداد باید هر چه زودتر امضاء شود.
وی افزود، تأخیر در امضای آن به اعتماد افغانان لطمه وارد کرده و جامعه جهانی را نیز بی باور می‌سازد.
خانم میلر هشدار داد که اگر این قرارداد به زودی امضا نشود، امریکا در وضعیتی قرار خواهد گرفت که مجبور شود، پلان پایان حضور نظامی‌اش را بعد از سال ۲۰۱۴ میلادی در افغانستان ترتیب نماید.
او گفت، امریکا از پروسۀ صلح در افغانستان قویاً حمایت می‌کند و در اهداف هر دو جانب کدام اختلاف اساسی به مشاهده نمی‌رسد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.