نهادهای بین‎المللی پس از حملۀ روز جمعه در کابل: به مأموریت‎مان ادامه می‎دهیم

گزارشگر:30 جدی 1392 - ۲۹ جدی ۱۳۹۲

mandegar-3سازمان‌های بین‌المللی امدادرسان در افغانستان می‌گویند با وجود کشته‌شدن برخی از کارمندان‌شان در حمله انتحاری روز جمعه به فعالیت‌شان در این کشور ادامه خواهند داد.
در حملۀ انتحاری به یک رستوران لبنانی در وزیر اکبر خان شهر کابل، ۲۱ نفر کشته شدند. سیزده شهروند خارجی نیز در این رویداد کشته شدند که از این جمع چهار نفرشان کارمند دفتر سازمان ملل متحد و دو نفر دیگر کارمند بهداشتی یونیسف بودند.
حمله مرگبار انتحاری به رستوران لبنانی در کابل که طالبان مسوولیت آن را به عهده گرفته‌اند، با محکومیت گستردۀ داخلی و بین‌المللی مواجه شد.
کشته‌شدن کارمندان موسسات خارجی، نگرانی‌هایی را از محدودشدن فعالیت نهادهای امدادرسان در بین مردم به وجود آورده‌است.
اما نهادهای امدادرسان اعلام کردند که نه تنها افغانستان را ترک نمی‌کنند، بلکه تعهدشان برای بهبود زنده‌گی افغان‌ها محکم‌تر می‌شود.
صندق حمایت از کودکان سازمان ملل –یونیسف- روز گذشته با انتشار اعلامیه‌یی خبر داد که دو کارمند بهداشتی این اداره نیز در میان کشته شده‌گان انفجار روز جمعه بودند.
اکیل آیر، نماینده یونیسف در افغانستان به بی‌بی‌سی گفت که کشته‌شدن کارمندان این اداره تاثیری بر فعالیت آنها نخواهد داشت.
او گفت که این نهاد بیش از سه دهه است که در افغانستان کار می‌کند و همیشه با وجود حوادث ناگوار به کارش برای بهبود زندگی کودکان و زنان افغان ادامه داده است.
او گفت: «یونیسف در افغانستان باقی خواهد ماند و ما برای انجام فعالیت‌های خود کاملاً متعهد هستیم و بیشتر از هر زمان دیگر به ماموریت خود پایبند می‌باشیم.»
آقای آیر می‌گوید به دنبال این رویداد تنها کاری که انجام می‌دهند، بررسی و تجدید نظر در مورد مسایل امنیتی کارمندان این سازمان خواهد بود؛ امری که به گفته او پس از هر حادثه امنیتی انجام می‌شود.
جستین پیک ویمال، یکی از مسوولان موسسه اکبر -اداره هماهنگی کمک‌ها برای افغانستان- نیز تاکید می‌کند که این حمله باعث نخواهد شد که سازمانهای امدادرسان افغانستان را ترک کنند.
او گفت: «ما می‌دانیم که این‌گونه حملات صورت خواهد گرفت، ما افغانستان را ترک نمی‌کنیم و کمک‌های مان را به افغانها متوقف نمی‌سازیم.»
جانان موسی زی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان نیز می‌گوید سایر نهادهایی که کارمندان شان در حمله انتحاری روز جمعه کشته شده اند، به تعهدشان برای کمک به افغانستان پایبند هستند.
کمیته سویدن برای افغانستان نیز دو روز پس از رویداد کابل، اعلام کرده که آنها نیز به فعالیت‌های‌شان در افغانستان ادامه خواهند داد.
این نهاد همچنان گفته که در سال جاری برای معلولان و دختران پروژه‌های جدیدی را نیز آغاز خواهد کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.