اتحادیۀ ملی ژورنالیستان: فشارهای دادستانی بر رسانه‌ها مبنای قانونی ندارد

گزارشگر:30 جدی 1392 - ۲۹ جدی ۱۳۹۲

mandegar-3شنبۀ همین هفته دادستانی کل کشور اعلام کرد که شماری از رسانه‌ها، به پخش آگهی‌هایی می‌پردازند که با منافع ملی، ساز گار نیست.
بر اساس اطلاعاتی که به اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان رسیده، آگهی‌های مورد نظر، در مورد امضای توافق نامۀ امنیتی میان افغانستان و ایالات متحده است.
صبح روز گذشته مسوولان یکی از تلویزیون‌های کشور به دادستانی احضار شده و در مورد پخش این آگهی‌ها مورد تحقیق قرار گرفتند.
این در حالیست که مقامات دولتی به شمول رییس‌جمهور کرزی، بار ها اعلام کرده اند که امضای این توافق نامه، به سود افغانستان است.
به این ترتیب، تحت پیگرد قرار دادن رسانه‌ها، به دلیل پخش آگهی‌ها در مورد این قرار داد، در مخالفت آشکار با مواضع دولت محسوب می‌شود.
اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان، دخالت مستقیم دادستانی، در امور رسانه‌‌ها را خلاف قوانین کشور می‌داند. ما همچنان باور داریم که اگر رسانه‌ها به هر نحوی بر خلاف منافع ملی نشرات بکنند، از طریق‌های قانونی می‌توان جلو شان را گرفت؛ ولی این که صرف به دلیل پخش یک آگهی، چنین بر خوردی با رسانه‌ها صورت می‌گیرد، کاملاً غیر قانونی است.
خاموشی وزارت اطلاعات و فرهنگ در این مورد، به شدت پرسش‌بر انگیز است. بر مبنای قانون رسانه‌های همه گانی، این وزارت مسوولیت حمایت از رسانه‌ها را دارد؛ ولی بارها دیده شده که وقتی رسانه‌ها و خبرنگاران با مشکلاتی رو به رو شده اند، وزارت اطلاعات و فرهنگ، هیچ واکنشی از خود نشان نداده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.