بریتانیا: افغانستان نمی‎تواند تا آخر وابسته باشد

گزارشگر:1 دلو 1392 - ۳۰ جدی ۱۳۹۲

معظم ملک، مسوول امور بشری، امنیت و مالی در مناطق جنگی اداره توسعه‌یی بین‌المللی بریتانیا در کابل گفت حتی اگر نیروهای خارجی افغانستان را ترک کنند، بریتانیا باز هم به کمک‌هایش به این کشور ادامه خواهد داد.
آقای ملک در دیداری با خبرنگاران در سفارت بریتانیا در کابل شرکت کرده بود، گفت موافقتنامه امنیتی کابل و واشنگتن برای آینده افغانستان با اهمیت است اما امضا شدن یا نشدن آن، روی ادامه روند کمک‌های بریتانیا به افغانستان اثری نخواهد داشت.mandegar-3
او گفت: «ناامنی در سراسر افغانستان وجود دارد و پیش بینی ما این است که تا چند سال آینده، ناامنی باقی خواهد ماند. ما امیدواریم مذاکرات صورت گیرد و صلح تامین شود، موافقتنامه امنیتی با امریکا اگر امضا شود یا خیر، برنامه ما این است تا به کار خود ادامه بدهیم.»
او افزود که افغانستان هنوز وابسته به کمک‌های خارجی است اما آنها انتظار دارند پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، اقتصاد این کشور رشد سریعتری را تجربه کند.
آقای ملک با شماری از مقامات افغان و تعدادی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری نیز دیدار کرده است.
او می‌گوید: «افغانستان خیلی وابسته به کمک‌های خارجی است اما نمی‌تواند تا آخر همین‌طور ادامه دهد. بنابر این نیاز است تا دولت این کشور مالیات بیشتری جمع آوری کند، ده درصد تولید خالص داخلی کافی نیست باید به پانزده درصد افزایش یابد تا حداقل وابستگی به کمک‌های مالی در بخش نظامی کاهش یابد که به معنی مدیریت بهتر و مبارزه با فساد در سیستم مالیات است.»
آقای ملک از برگزاری کنفرانسی به میزبانی بریتانیا در اواخر سال ۲۰۱۴ خبر داد که در آن پیشرفت‌ها در افغانستان بررسی خواهد شد.
وی این نشست و جلسه سران ناتو در سال روان میلادی را فرصتی برای بهبود آینده افغانستان خواند که در آن همکاران بین‌المللی افغانستان، بر همکاری های‌شان تاکید خواهند کرد.
او می‌گوید که هژده ماه اخیر به دلیل نگرانی مردم از سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ و بی ثباتی اقتصادی در افغانستان، ماه‌های سختی بوده است.
آقای ملک گفت: «انتظار من این است که در سال پیش‌رو انتخابات به خوبی برگزار شود. کنفرانس بریتانیا نیز به خوبی در عرصه امنیت و توسعه برگزار شود و اطمینانی برای آینده باشد.»
اداره توسعه‌یی بین‌المللی بریتانیا در نشست توکیو در سال ۲۰۱۲، سالانه کمک ۱۷۸ میلیون پوندی را برای پنج سال به افغانستان وعده داد.
معظم ملک می‌گوید بریتانیا اهدافی را برای افغانستان تعیین کرده بود که در صورت دستیابی به آن، این نهاد سالانه ۲۲.۵ میلیون پوند به افغانستان پاداش می داد اما دولت افغانستان در دست یافتن به این اهداف ناکام شد.
اما آقای ملک جزییات بیشتری در مورد این اهداف تعیین شده ارائه نکرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.