صادارت افغانستان افزایش یافته است

گزارشگر:2 دلو 1392 - ۰۱ دلو ۱۳۹۲

مسوولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که صادرات این کشور در ۹ ماه نخست سال جاری خورشیدی نسبت به همین زمان در سال گذشته ۴۹ درصد افزایش یافته است.
به اساس آماری که اتاق تجارت و صنایع این کشور اعلام کرده، افغانستان در ۹ ماه اول سال ۱۳۹۱ بیش از ۲۶۷ میلیون دالر صادرات داشته و این رقم در سال جاری به ۳۹۹ میلیون دالر رسیده است.
قالی، پنبه، صنایع دستی، سبزیجات، حبوبات و سنگ‌های قیمتی از جمله اقلامی هستند که از افغانستان صادر شده‌اند.
بیشترین کالاهای افغانستان به کشورهای پاکستان، هند، ایران، روسیه، کانادا، استرالیا و شماری از کشورهای اروپایی و آسیای میانه صادر شده است.
در این میان قالی با افزایش بیش از ۲۳۲ درصدی، افزایش چشمگیری در صادارت داشته است. محصولی که بیشتر در خانه های افغانها تولید شده و بافندگان برای هر متر مربع آن بین ۴۰ تا ۱۱۰ دالر آمریکایی مزد می‌گیرند.
مقامات افغان می‌گویند که افزایش صادرات به معنی زمینه های کاری بیشتر و وارد شدن مقدار بیشتری پول به افغانستان است.
کاهش آفات طبیعی، افزایش در حاصلات میوه تازه و سبزیجات، سهولت در روند صادارت، بازاریابی مناسب و وضعیت نسبتا خوب انتقالات و حل مشکلات مرزی با همسایه ها از جمله دلایل افزایش صادرات در افغانستان بوده است.
اما افغانستان هنوز کشوری است که تفاوت بسیار زیادی میان صادرات و واردات آن وجود دارد.
پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که تا پایان سال خورشیدی واردات افغانستان به ۱۰ میلیارد دالر برسد در حالی که در خوشبینانه ترین حالت صادرات این کشور شاید ۶۰۰ میلیون دالر باشد.
۶۷ درصد افزایش در درآمد دولت از مالیه دهنده‌گان متوسط
همچنین وزارت مالیه افغانستان می‌گوید درآمد جمع آوری شده از مالیه دهندگان متوسط در یک سال گذشته مالی ۶۷ درصد افزایش یافته است.
صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده بود که ریاست مالیه دهندگان متوسط باید در سال جاری ۱۰.۳ میلیارد افغانی از مالیه دهندگان متوسط جمع آوری کند.
اما سبحان الله فهیمی، رییس مالیه دهنده‌گان متوسط وزارت مالیه می‌گوید ۳۰۰ میلیون افغانی بیشتر از هدف تعیین شده، جمع آوری کرده اند.
درآمد به دست آمده در این بخش، ده درصد تمام درآمد دولت افغانستان را تشکیل می دهد.

با این وجود، آقای فهیمی می‌گوید هنوز هم حدود ده درصد شرکت هایی که از سوی افراد با نفوذ حمایت می‌شوند از پرداخت مالیه فرار می‌کنند.
حدود ۹ هزار شرکت به عنوان مالیه دهندگان متوسط در وزارت مالیه افغانستان ثبت است، شرکت هایی که سرمایه دورانی آنها به دو میلیون دالر می رسد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.