نگرانی از گسترش خشونت علیه مردان

گزارشگر:6 دلو 1392 - ۰۵ دلو ۱۳۹۲

کمیسیون مستقل حقوق‌بشر از افزایش خشونت زنان علیه مردان در کشور خبر می‎دهد.

به گزارش رادیوی آزادی، مسوولان این کمیسیون می‌گویند که در میان چهار هزار قربانی خشونت‌های خانواده‌گی در سال ۲۰۱۳ میلادی، بیست‌تن‌شان مردان بوده‌اند.
اما یک مسوول این کمیسیون می‌گوید: شاید خشونت در برابر مردان در افغانستان به ده درصد رسیده باشد.
یکی از این قضایا مربوط به صبور می‌شود که در حومۀ شهر مزارشریف، خانۀ مشترک با همسرش را ترک می‌کند. شاید برای او، بهترین گزینه همین باشد تا از نزد همسرش فرار کند.
در پیشانی صبور، زخمی دیده می‌شود و هر زمانی که او خود را در آیینه می‌بیند، به یاد همان صدمه از جانب همسرش می‌افتد. این مرد، فقر اقتصادی‌اش را عامل اساسی مشکل زنده‌گی زناشویی‌اش عنوان می‌کند.
صبور سی‌ودوساله‌ است و می‌خواهد نام اصلی‌اش افشاء نشود. او می‌گوید که لت‌وکوب شوهر توسط زن و یا شکایت از وی، چیزی نیست که مردان افغان به گفتن آن اقدام کنند.
اما تا حالا همسر صبور با کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در مورد ادعای شوهرش صحبت نکرده و حاضر هم نشده است به رسانه‌ها در این مورد چیزی بگوید.
این گونه برخورد، توجه کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان را به خود جلب کرده و مسوولین آن را واداشته است تا در جامعۀ مردسالار افغانستان، به خشونت علیه مردان هم توجه کنند.
بر اساس گزارشی که در این ماه از سوی همین کمیسیون نشر شد، تعداد قضایا و رویدادهایی که در آن مردان قربانی خشونت شده اند، در حال افزایش است.
وزارت امور زنان افغانستان و کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گویند: از تقریباً چهار هزار قضیه خشونت‌های خانواده گی در سال ۲۰۱۳، تنها بیست مورد به بد رفتاری با مردان از سوی زنان شان مربوط می شود.
اما پروین رحیمی رییس بخش حمایت از زنان در کمیسیون مستقل حقوق بشر می گوید: حدود ده درصد قضایای خشونت در جامعه افغانستان، علیه مردان صورت گرفته که بیشترشان صدمه‌های روانی را به همراه داشته است.
شماری از متخصصان و کارشناسان، عوامل افزایش خشونت های خانواده گی را نبود زمینه های کاری، فقر اقتصادی و فرهنگی، اعتیاد به مواد مخدر و بی سوادی عنوان می کنند.
پیش از این بارها از افزایش خشونت ها علیه زنان در افغانستان گزارش داده شده و موسسات و نهاد های مختلف، خواهان توجهء بیشتر به محو این پدیده شده اند.
اما از چندی به اینسو، گزارش‌‎های نشر شده که خشونت تنها توسط مردها صورت نمی‌گیرد و زنانی مانند همسر صبور هم در افغانستان وجود دارند که شوهرشان را مورد لت و کوب و اهانت قرار می‌دهند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.