آگاهان در پی افزایش حملات انتحاری: برخی از حلقات حکومتی در ناامنی‌های اخیر دخیل‌اند

گزارشگر:ناجیه نوری/ 7 دلو 1392 - ۰۶ دلو ۱۳۹۲

کسانی‌که با برگزاری انتخابات مخالف هستند، تلاش می‌کنند با ایجاد بحران به حضور نامشروعِ خود در قدرت ادامه دهند.
شماری از آگاهان سیاسی نظامی با اظهار این مطلب می‌گویند، برخی از حلقات حکومتی، سازمان استخبارات آی‌‎اس‌آی، طالبان افغانستانی، شبکۀ القاعده و طالبان پاکستانی شدیداً مخالف برگزاری انتخابات در افغانستان اند؛ بنابراین در تلاش اند تا به هر نحوی که شده، جلو برگزاری انتخابات را بگیرند.mandegar-3
این آگاهان تاکید می‌کنند، افزایش حملات انتحاری و انفجاری در آستانه مبارزات انتخاباتی در طی یک هفتۀ گذشته می‌تواند گواه این ادعا باشد.
به باور آنان، هدف اصلی ایجاد هراس در میان مردم به منظور عدم شرکت مردم در انتخابات، به چالش کشیدن مبارزات انتخاباتی نامزدان و در نهایت عدم برگزاری انتخابات است.
جاوید کوهستانی آگاه نظامی می‌گوید: «پاکستانی‌ها، آی اس آی، طالبان افغانستانی، شبکۀ القاعده و طالبان پاکستانی شدیداً مخالف برگزاری انتخابات و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت سیاسی در افغانستان اند؛ بنابراین در تلاش اند تا به هر نحوی که شده جلو برگزاری انتخابات را بگیرند».
کوهستانی گفت: «آغاز مبارزات انتخاباتی نامزدان و برگزاری انتخابات از جمله عواملی اند که طالبان و برخی از نهادهای سیاسی و امنیتی حکومتی را وا داشته تا با نا امن کردن شرایط مانع برگزاری انتخابات شوند».
او تاکید کرد، کسانی‌که با برگزاری انتخابات مخالف اند، در تلاش هستند که با بحران‌سازی به حضور نامشروع خود در قدرت ادامه دهند؛ بنابراین برخی از حلقات حکومتی هم در ناامنی‌های اخیر دخیل اند.
او افزود: «این حلقات حکومتی با ایجاد فضای ناامن در تلاش اند تا نارضایتی‌های مردم افزایش یابد و حتا ممکن است گردهمایی‌هایی را به نام این‌که یک انتخابات سراسری انجام نمی‌شود نیز ترتیب دهند تا برگزاری انتخابات به تعویق بیافتد».
او افزود، حکومت فعلی دارای ضعف‌هایی است و از مشروعیت کامل نیز برخوردار نیست؛ بنابراین هم طالبان و هم پاکستانی‌ها تلاش می‌کنند تا از این ضعف‌ها استفاده کرده و به اهداف خود برسند.
کوهستانی گفت: «پاکستان تلاش می‌کند تا با افزایش انجام حملات انتحاری و فعال ساختن شبکه‌های تروریستی، این شبکه‌ها را به حضور نیروهای خارجی که گویا امریکایی‌ها با این شبکه‌ها رابطه دارند و به نحوی می‌خواهند افغانستان را نا امن ساخته و حضور خود را مشروعیت ببخشند، ارتباط دهد».
به گفتۀ کوهستانی، با بیشترشدن اختلافات میان امریکا و حکومت افغانستان و جنگ تبلیغاتی و مطبوعاتی میان امریکا و حکومت افغانستان ضمن اینکه گراف بی‌کاری را افزایش می‌یابد، گرایش برخی از حلقات حکومتی به سوی طالبان نیز بیشتر خواهد شد و نقش نظارت ارگان‌های کشفی و استخباراتی کاهش خواهد یافت و بالاخره اینکه فرصت برای مخالفان مسلح فراهم می‌شود و انها مانع برگزاری انتخابات خواهند شد.
در همین حال، عزیر رفیعی رییس جامعه مدنی می‌گوید: «یک اجندای بزرگ در منطقه وجود دارد که افغانستان قربانی آن می‌شود و آن اینکه کشورهای منطقه در پی گرفتن امتیاز هم در انتخابات آینده و هم پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان هستند».
رفیعی تاکید کرد: این قدرت ها آرزو دارند که در بحث نظامی منطقه دخیل باشند و سهم شان در مورد افغانستان مانند ناتو معیین و مشخص باشد.
وی افزود: « بحث سیاست‌های منطقه در مورد خروج نیروهای خارجی از افغانستان و برگزاری انتخابات می‌تواند یکی از عوامل اساسی افزایش حملات انتحاری باشد».
او گفت: «هدف اصلی ایجاد هراس در میان مردم به منظور عدم شرکت مردم در انتخابات، به چالش کشیدن مبارزات انتخاباتی نامزدان و در نهایت عدم برگزاری انتخابات است».
به گفتۀ رفیعی، یک انشعاب بسیار بزرگ در میان نظام سیاسی کشور به میان آمده و چون یک تعداد با رییس‌جمهور مخالف و یک تعداد موافق اند؛ بنابراین تمام این مسایل سبب شده تا چند دسته‌گی بسیار بزرگی ایجاد شود و این چند دسته‌گی سبب ایجاد چند جبهه شده و این جبهات می‌توانند در نهایت به زیان افغانستان تمام شوند.
او اضافه کرد: «اگر وضعیت خراب شود و مردم نتوانند در انتخابات شرکت کنند، بدون شک انتخابات برگزار نخواهد شد و اگر انتخابات برگزار نشود، مشروعیت نظام سیاسی آینده زیر سوال خواهد رفت».
افزایش حملات انتحاری و جاسازی بمب در نقاط مختلف کشور در آستانۀ آغاز مبارزات انتخاباتی نامزدان ریاست‌جمهوری و افزایش تنش میان امریکا و حکومت افغانستان بر سر امضا پیمان امنیتی، سبب نگرانی تمامی مردم شده است
سوء قصد بر جان محمد اسماعیل خان معاون اول استاد سیاف، حملۀ انتحاری در ولایت قندهار، جاسازی یک بمب صوتی در مربوطات حوزۀ یازدهم شهر کابل، حملۀ انتحاری در ولایت جلال‌آباد و حملۀ انتحاری بر یک موتر حامل نیروهای اردوی ملی روز گذشته در کابل که چهار کشته و ۲۲ زخمی بر جای گذاشت، از جمله حملاتی اند که در طی یک هفته گذشته انجام شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.