هشدار امریکا از آزادی زندانیان: تروریستان خطرناک را آزاد نکنید

گزارشگر:8 دلو 1392 - ۰۷ دلو ۱۳۹۲

حکومت افغانستان خبر داده است که دستور آزادی ۳۷ تن از زندانیان باقی مانده بگرام را صادر کرده است. ایالات متحده امریکا با انتقاد از این تصمیم، گفته است که آزادی «این شورشیان خطرناک» تهدیدی را متوجه افغانستان می‌کند.
حکومت افغانستان روز دوشنبه (۷ دلو/ ۲۷ جنوری) گفت در نظر دارد که بخش نخست زندانیان باقی مانده در زندان بگرام را در جریان دو هفته آزاد کند. حکومت افغانستان قبلاً اعلام کرده بود که ۷۲ زندانی بگرام به دلیل نبود شواهد کافی آزاد می‌شوند. یک مقام افغان روز دوشنبه گفت که در ابتدا ۳۷ تن از این افراد آزاد می‌شوند.mandegar-3
نظامیان ایالات متحده امریکا آزادی این زندانیان را محکوم کرده و گفته است که این زندانیان «شورشیان خطرناکی» اند که «دست‌های شان به خون مردم افغانستان آلوده اند».
آزادی این زندانیان ممکن است بر تیره‌گی روابط کابل و واشنگتن بیافزاید که قبلاً در مورد جنجال بر سر امضای موافقتنامه دوجانبه امنیتی پرتنش شده است. این توافقنامه امنیتی به ایالات متحده امریکا اجازه می دهد سربازان را بعد از سال ۲۰۱۴ در افغانستان نگهدارد. عبدالشکور دادرس از هیآت حکومت افغانستان برای بررسی دوسیه زندانیان بگرام، گفت که ۳۷ تن از این زندانیان به زودی آزاد می‌شوند. زندان بگرام که قبلاً توسط نیروهای امریکایی اداره می‌شد، در سال گذشته زیر کنترول حکومت افغانستان درآمد.
حامد کرزی بعد از انتقال کنترول این زندان به افغان‌ها، هیاتی را تعیین کرد تا دوسیه‌های زندانیان را بررسی کند. کرزی روز شنبه این هفته گفت که بگرام زیر اداره امریکایی‌ها «یک فابریکه طالب سازی بود».
دادرس به خبرگزاری فرانس پرس گفت: «دوسیه‌های آنها بازبینی شده، تکمیل شده و ما دستور آزادی آنها را صادر کرده ایم». رییس هیات بررسی دوسیه‌های زندانیان بگرام افزود: «آنها بعد از پایان طرزالعمل‌های مورد نیاز امنیتی و تخنیکی، از زندان ازاد خواهند شد. این کار به فکر من، بین یک تا دو هفته وقت می گیرد».
دادرس افزود که بررسی دوسیه‌های زندانیان باقی مانده نیز ادامه دارد. هیات بررسی دوسیه‌های زندانیان از سوی رییس‌جمهور افغانستان تعیین شده است، اما مقام‌های امریکایی گفته اند که این زندانیان نباید به دستور یک هیات حکومتی آزاد شوند، بلکه دوسیه های شان در نهادهای قضایی مورد بررسی قرار بگیرند.

با وجود افزایش نگرانی ها از قوت‌گیری شورشیان طالبان، مناسبات ایالات متحده امریکا و افغانستان بر سر برخی موضوعات به شمول خودداری کرزی از امضای یک موافقتنامه دوجانبه امنیتی با امریکا، متشنج شده است.
نظامیان ایالات متحده امریکا در افغانستان با نشر یک اعلامیه خبری گفت: «هیات بررسی دوسیه‌های زندانیان بگرام شورشیان خطرناکی را دوباره آزاد می‌کند که دست‌های شان به خون مردم افغانستان آلوده اند».
همدن، ناتو در اعلامیه‎یی نوشته است: «نیروهای امریکا در افغانستان دریافته‌اند که نهاد تحت نظر مستقیم حکومت افغانستان به رهبری عبدالشکور دادرس دستور داده که ۳۷ تن از ۸۸ فرد خطرناک و مورد مناقشه آزاد شوند. آنها تهدید واقعی برای امنیت هستند و علیه آنها مدارک نیرومندی برای پیگرد و تحقیقات بیشتر وجود دارد.»
دفتر مطبوعاتی ناتو و نوشته: «آزادی فراقانونی بازداشتی‌ها در راستای توسعه حاکمیت قانون در افغانستان، گام بزرگی برای عقب‌گرد است. کمیسیون بررسی پرونده بازداشتی‌ها بدون مراجعه به نهاد تحقیقاتی یا نظام قضایی افغانستان این بازداشتی‌ها را آزاد می‌کند، با وجود این حقیقت که امریکا در مورد پرونده این ۸۸ نفر مناقشه کرده است.»

به گفته ناتو، ۴۰ درصد از این ۸۸ تن در حملات مستقیمی شرکت داشته‌اند که منجر به کشته و زخمی شدن ۵۷ شهروند افغان و نیروهای امنیتی افغانستان و ۳۰ درصد دیگر در حملات مستقیم به نظامیان آمریکایی دست داشته‌اند که منجر به زخمی و کشته شدن ۶۰ سرباز آمریکایی شده است.
ناتو در اعلامیه خود افزوده: «ایالات متحده اطلاعات و مدارک زیادی را در مورد هر یک از این ۸۸ نفر بازداشتی فراهم کرده است. پرونده‌های مورد مناقشه حاوی مدارک نیرومندی مبنی بر نقض قانون افغانستان و تحقیقاتی است که ایجاب بررسی دادستانی یا اداره امنیت ملی افغانستان را می‌کند.»
نیروهای تحت امر پیمان آتلانتیک شمالی معتقدند که کمیسیون بررسی پرونده‌های بازداشتی‌های بازداشتگاه بگرام «زندانیان خطرناکی» را آزاد می‌کند که به قول این پیمان، «خون افغانها در دستان» آنها است.
براساس ادعای ناتو، از جمله این ۳۷ تنی که قرار است آزاد شوند، ۱۷ تن آنها در ساخت بمب‌های دست‌ساز دست داشته، سه تن دیگر در حملاتی شرکت داشته که منجر به کشته و زخمی شدن ۱۱ سرباز افغان شده، چهار فرد دیگر از حملاتی دیگر آگاهی داشته یا مستقیماً شرکت داشته‌اند که منجر به کشته و زخمی شدند ۴۲ سرباز ائتلاف شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.