امریکا سوابق ۳۷ زندانی بگرام را منتشر کرد

گزارشگر:8 دلو 1392 - ۰۷ دلو ۱۳۹۲

مقام‌های نظامی امریکا در افغانستان، مدارکی را در مورد سوابق ۳۷ زندانی بگرام که اخیرا دستور آزادی آنها از سوی دولت افغانستان صادر شده، در اختیار برخی از رسانه‌ها قرار داده اند.
این مدارک نشان می‌دهد که این ۳۷ نفر در فعالیت‌های مسلحانه علیه دولت افغانستان و نیروهای ناتو دست داشته اند.
بر اساس مدارک نظامیان امریکا، سه نفر از آنها بالفعل در درگیری با نیروهای ناتو و هنگام حمله علیه نیروهای افغان و خارجی بازداشت شده اند.mandegar-3
۱۷ تن از این ۳۷ نفر، در تولید و یا کارگذاری ماین‌های دست ساز نقش داشته اند.
نظامیان امریکایی می‌گویند آزمایش هایی که پس از بازداشت این افراد انجام شده نشان می‌دهد که در لباس و بدن ۲۲ نفر از آنها آثاری از باقی مانده انفجار ها دیده شده.
در مدارک امریکایی‌ها گفته شده که : «از این ۳۷ تن، دو نفر شان به صورت مستقیم در کشتن و زخمی کردن نیروهای امنیتی افغانستان نقش داشتند، یک نفر دیگر هم هنگام حمله به نیروهای امنیتی افغان، بازداشت شده که زخمی شده بود.»
بر اساس این مدارک، هنگام بازداشت این افراد، نظامیان امریکایی از «دستگاه دروغ سنج، بایومتریک و وسایل تشخیص آثار جرمی بقایای حملات و انفجارها کار گرفته اند».
این مدارک نشان می‌دهد که یکی از ۳۷ نفر فرمانده مشکوک گروه طالبان بوده، در حملات و فراهم آوری کمک به فرماندهان طالبان به عنوان سازمان‌ده کار کرده و از عملیات شبکه القاعده حمایت کرده است.
دستگاه دروغ سنج نشان داده که این فرمانده محلی طالبان، در پاسخ به این سوال که رابطه مستقیم با اعضای القاعده داشته یا نه و یا این که از عملیات شبکه القاعده حمایت کرده یا نکرده؛ دروغ گفته است.
این ۳۷ نفر از جمله ۸۸ زندانی است که امریکا از دولت افغانستان خواسته بود، آنها را آزاد نکند.
در همین حال، ایمل فیضی سخنگوی حکومت افغانستان در نشست خبری در کابل گفته است که از میان این ۸۸ زندانی، تنها ۱۶ نفر را که «خطرناک» ثابت شده اند نگه‌میدارند و بقیه آزاد خواهند شد.
آقای فیضی گفته است: تصمیم در مورد پرونده‌های این زندانیان در یک جلسه عدلی و قضایی دولت اتخاذ شده نه توسط کمیسیون بررسی پرونده های زندانیان.
نظامیان امریکایی می‌گویند که نوزده نفر از این بازداشتی‌ها، کلیک پس از انتقال مسئولیت زندان بگرام به ینروهای افغان بازداشت شده اند.
تعدادی از بازداشتی ها هم به جرم خود اعتراف کرده اند.
در این مدارک به صورت مفصل هویت، میزان سهمگیری و نقش آنها در فعالیت های هراس افگنانه، زمان و مکان بازداشت، وابستگی به گروه های شورشی و دلایل بازداشت تمامی ۳۷ نفری که دولت افغانستان دستور رهایی آن ها را صادر کرده، درج است.
نیروهای امریکایی پیوسته تاکید کرده اند که این افراد «زندانیان خطرناکی» اند که برای امنیت در افغانستان خطرناک اند.
اما مقام‌های دولت افغانستان از رییس جمهور کرزی گرفته تا عبدالشکور دادرس عضو کمیته بررسی پرونده های زندانیانی که توسط خارجی‌ها بازداشت شده اند، گفته اند که مدارک کافی که بتواند جرم این زندانیان را ثابت کند وجود ندارد و به همین دلیل دستور آزادی آنها صادر شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.