تفاهم نامه انتخاباتی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری در پیوند به انتخابات و ایجاد دولت وحدت ملی ۸ دلو ۱۳۹۲/۲۸ جنوری ۲۰۱۴ ؛ کنفرانس اجندای ملی- کابل

گزارشگر:9 دلو 1392 - ۰۸ دلو ۱۳۹۲

به نام خدا
برگزاری انتخابات سرتاسری، آزاد، عادلانه و شفاف که ریشه عمیق دینی نیز دارد، در تحکیم دمکراسی، انسجام اجتماعی، امنیت، ثبات و توسعه نقش تعیین کننده دارد.ازین لحاظ چگونگی انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۳ یکی از نگرانی های عمده مردم ما را در پیوند به انتقال سیاسی- امنیتی تشکیل می دهد. روی این منظور مهم است که انتخابات به عنوان یک فرصت بزرگ تاریخی تلقی گردد.بنا بر این ما نامزدان ریاست جمهوری در این کنفرانس بزرگ ملی اعلام می داریم:

۱- انتخابات به حیث یک فرصت تاریخی و بزرگترین دستاورد، آزادی و دمکراسی و نهادینه ساختن حکومت قانون و ایجاد دولت وحدت ملی برای مردم افغانستان به عنوان یگانه راه مشروع از اهمیت حیاتی و خاص برخوردار می باشد.
۲- نامزدان از مردم شریف افغانستان می خواهند که به منظور تعیین سرنوشت آینده ی شان، به صورت گسترده در انتخابات شرکت کنند.
۳- نامزدان از هرگونه تخلف و تقلب در انتخابات ریاست جمهوری پرهیز و برضد آن مبارزه می کنند و همچنان از طرفداران و هوا خواهان خود می خواهند که با نهاد های قانونی و امنیتی کشور در جهت تامین امنیت و سلامت انتخابات همکاری کنند.

۴- نامزدان می خواهند که دولت به ویژه وزرا، والیان، ولسوالان، قوماندان های امنیه و نهاد های انتخاباتی با توجه به اصل بی طرفی و درک مسوولیت های ملی خویش، در انتخابات با عدم مداخله بی طرف باقی بمانند . بر تامین امنیت تلاش نمایند و از ماموریت های نظارتی نهادهای ملی و بین المللی در انتخابات حمایت کنند.

۵- نامزدان به منظور رقابت سالم، از سخنگویان و تحلیلگران و ابسته به خود شان در رسانه های همگانی، رسانه های مربوط به خود، دست اندرکاران ستاد های انتخاباتی و هواداران خود می خواهند که از هتک حرمت، تهمت، افترا، بیان موضوع هایی مرتبط به حریم خصوصی نامزدان، تهدید و تخویف، مغشوش کردن اذهان عمومی، دامن زدن به قوم گرایی، زبان گرایی، مذهب گرایی و تطمیع رای دهنده گان و دست اندرکاران انتخابات پرهیز کنند و خود نیز در مناظره های انتخاباتی به این پیشنهاد ها پابند می باشند.

۶- نامزدان در صورت داشتن ملاحظه ای در مورد نتیجه ی انتخابات، در فاصله میان نتیجه ی ابتدایی و نهایی به روش های قانونی و مدنی متوسل می شوند، از کاربرد هرگونه ابزار خشونت پرهیز می کنند و اعلام نتایج نهایی انتخابات شفاف و سالم را می پذیرند.
۷- با در نظرداشت حالات حساس کنونی و منافع ملی کشور، نامزد پیروز به منظور ارجگزاری و احساس مسوولیت در برابر همه رای دهندگان کشور به مقصد توسعه ی فراگیر، درچارچوب دولت فراگیر وحدت ملی بر اساس شایسته سالاری، پایگاه ملی حکومت را وسیع و قوی می سازند.

۸- نامزد برنده متعهد می گردد تا در تشکیل دولت آینده، حضور زنان و جوانان در ادارات دولتی را متناسب با قابلیت های آن ها مساعد سازد.
۹- نامزدان اعلام می دارند که منابع پولی مشروع در جهت مبارزات انتخاباتی و مصارف انتخاباتی شان در چارچوب قانون صورت خواهد گرفت.
۱۰- نامزدان و یا نمایندگان با صلاحیت شان، برای رسیدگی به حل مشکلات احتمالی روند انتخابات و نتیجه انتخابات تبادل نظر می نمایند و به صورت مستمرجلسه های مشترک خواهند داشت.

۱۱- نامزدان ضمن قدردانی از ابتکار اجندای ملی، در برگزاری این کنفرانس ملی امیدوار اند که اعلام این تفاهمنامه در تحقق هدف های آن – که برگزاری انتخابات با اعتبار و انتقال مسالمت آمیز می باشد- موثر واقع شود.
و من الله التوفیق

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.