چرا کارمندانِ باهوش استعفا می‌دهند؟

- ۰۸ دلو ۱۳۹۲

بخش نخست

mandegar-3خیلی از مدیرانِ موفق نیز ممکن است یک اشتباه را مرتب تکرار کنند. یکی از اشتباهاتِ آن‌ها این است که اجازه می‌دهند نیروهای بااستعداد و موفقِ آن‌ها شرکت و ادارۀ‌شان را ترک کنند. یکی از هزینه‌های کمرشکن شرکت‌ها، همین ترکِ نیروهای مستعد و باهوش است.
از هر مدیری که بپرسید آیا برای نگه‌داری و تربیتِ نیروهای مستعد و باهوش دستور کار دارند، بلافاصله پاسخ می‌دهند بله! و سپس از تلاش‌ها و موفقیت‌های شرکتِ خود صحبت می‌کنند. اما واقعیت چیز دیگری است.
در یک آزمایش، با تحقیق از کارمندانِ این نوع شرکت‌ها پاسخ‌های زیر دریافت شد:
ـ بیش از ۵۰ درصد از آن‌ها ابراز کرده‌اند که ارزش‌های آن‌ها با ارزش‌های کارفرمای‌شان متفاوت است.
ـ بیش از ۶۰ درصد از آن‌ها گفته‌اند احساس نمی‌کنند کارهای آن‌ها با برنامه‌ریزی کارفرما به نتیجه‌یی برسد.
ـ بیش از ۷۰ درصد از آن‌ها گفته‌اند تلاش‌ها و استعدادهای آن‌ها توسط کارفرما درک و قدردانی نمی‌شود.
بنابراین، همۀ کارفرماهایی که تصور می‌کنند همه چیز تحت کنترلِ آن‌ها است، باید تجدید نظری در روش مدیریتیِ خود داشته باشند. شاید این جمله را بسیار شنیده باشید که بسیاری از کارمندان، محلِ کار خود را برای کارشان ترک نمی‌کنند، بلکه در نتیجۀ نارضایتی از مدیرشان این کار را انجام می‌دهند. افرادی که خودشان استعفا می‌دهند، اصولاً با کارفرما و روش‌های مدیریتی آن‌ها مشکل دارند.
کارمندانی که ارزش آن‌ها توسط کارفرما به‌خوبی درک می‌شود و پاداش‌های معنوی و مالی دریافت می‌کنند، خیلی بعید است شرکت را ترک کنند. این افراد اصولاً در مقام‌های کلیدی و رده‌های بالای شرکتی هم مشغول به کار هستند. بنابراین، از دست دادن آن‌ها برای شرکت ضرر بزرگی به شمار می‌رود.
اما بد نیست بدانیم این نیروهای مستعد با ایده‌های عالی و سازنده، چرا شرکتِ خود را ترک می‌کنند و دست کارفرما را در پوستِ گردو(چهارمغز) می‌گذارند.
۱ـ عدم موفقیت در دنبال کردنِ علاقه‌مندی‌های آن‌ها
نیروهای مستعد علاقه‌مندی‌هایی دارند که در راستای سوددهیِ بیشتر شرکت‌ها پیش می‌روند. اگر مدیری توان کشف و تعقیبِ این علاقه‌مندی‌ها را نداشته باشد، به احتمال زیاد نیروی خوبِ خود را از دست خواهد داد. مردم در جایی که رضایتِ آن‌ها برآورده نشود، بند نمی‌شوند.

۲ـ شکست در به چالش کشیدنِ هوش و خردمندی آن‌ها
افراد باهوش دوست ندارند همه‌چیز به صورت خطی پیش برود. اگر استعداد و هوشِ آن‌ها را به چالش نکشید، ممکن است شما را ترک و سراغ شرکت و اداره‌یی بروند که بتوانند از هوشِ خود نهایت استفاده را بکنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.