در کنفرانس اجندای ملی: نامزدان ریاست‌جمهوری و نخبه‌گان از تشکیل دولت وحدت ملی حمایت کردند

گزارشگر:9 دلو 1392 - ۰۸ دلو ۱۳۹۲

روز گذشته، کنفرانس اجندای ملی در کابل برگزار شد.
نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان با حمایت از طرح اجندای ملی در این کنفرانس، بر تشکیل دولت وحدت ملی در فرایند انتخابات تأکید کردند.
آن‌ها در این کنفرانس با حضورداشت صدها تن از نخبه‎گان، سیاست‎مداران، روشنفکران، مقام‎های حکومتی، سفرا و نماینده‎گان کشورهای خارجی، ضمن حمایت از تشکیل دولت وحدت ملی در چارچوب طرح اجندای ملی، خواستار برگزاری انتخابات شفاف، دموکراتیک و مردم‌سالار شدند و تأکید کردند که تنها راه عبور از وضعیت کنونی، ایجاد دولت وحدت ملی در فرایند انتخابات است. mandegar-3
در این نشست نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، تفاهم نامه یی را به این منظور به امضا رساندند.
طرح اجندای ملی از سوی احمد ولی مسعود رییس عمومی بنیاد شهید مسعود تدوین شده و با حمایت وسیع و گسترده‌ نخبه‎گان و شخصیت‎های سیاسی مواجه شده است.
سخنرانان در نشست روز گذشته، طرح اجندای ملی را یگانه طرحی دانستند که با تطبیق آن می‌‎توان بحران کنونی را مهار کرد و آیندۀ سالم سیاسی را رقم زد.
احمد ولی مسعود مبتکر کنفرانس اجندای ملی، ضمن سپاس‌گزاری از حضور گرم نخبه‎گان و شخصیت‌های سیاسی در کنفرانس اجندای ملی گفت که این کنفرانس در شرایطی برگزار می‌شود که افغانستان در حساس‌ترین مرحلۀ تاریخی قرار دارد و باید نخبه‎گان برای عبور از این مرحله، دست به کار شوند.
آقای مسعود گفت که ما در این نشست روی نگرانی‌های امروز و چلنج‌های آینده گفت‎وگو و مذاکره می‌کنیم و در این نشست کسانی دعوت شده‎اند که دغدغۀ عبور از بحران کشور را دارند.
او افزود که کنفرانس اجندای ملی، تبلیغاتی و سیاسی نیست؛ ما می‌خواهیم در این کنفرانس نقشۀ راه آیندۀ افغانستان را ترسیم کنیم.
ارایه‎کنندۀ طرح اجندای ملی گفت که آن‏ها در این کنفرانس می‌خواهند دربارۀ انتخابات آیندۀ ریاست‎جمهوری و گذار مسالمت‌‎آمیز سیاسی صحبت کنند و همچنان نامزدان انتخابات ریاست‎جمهوری را متقاعد سازند که هرکدام که در نتیجۀ انتخابات به پیروزی رسیدند، تشکیل دولت وحدت ملی را در چارچوب اجندای ملی در نظر داشته باشند.
آقای مسعود خاطرنشان ساخت که باید در نتیجۀ انتخابات شفاف، سالم و مشروع، ما شاهد فصل جدید سیاسی در افغانستان باشیم.
او گفت که روی تفاهم‌نامه‌یی با نامزدان انتخابات ریاست‎جمهوری کار کرده‌اند که در این تفاهم‌نامه، بر تشکیل دولت وحدت ملی در فرایند انتخابات ریاست‎جمهوری تأکید شده است، و پس از آن می‌خواهیم روی میکانیزم‌ها کار کنیم.
احمد ولی مسعود می‌گوید که ما پیشنهاد می‌کنیم که در کنار ریاست‌جمهوری یک «نهاد ملی» نیز ایجاد شود که در این نهاد نخبه‎گان و شخصیت‌های سراسر کشور عضویت داشته باشند.
او با برشمردن مشکلات و چالش‌هایی‌که در برابر افغانستان قرار دارد، گفت که امروز روی چالش سیاسی که همانا برگزاری انتخابات است، صحبت می‌کنیم.
احمد ولی مسعود گفت که به‌جای اینکه انتخابات یک رویداد شادی‌آفرین برای مردم باشد، همه نگران این رخداد تاریخی هستند؛ حتا برای مردم انتخابات به یک کابوس تبدیل شده است. مردم نگران هستند که در فرایند انتخابات درگیری‌های قومی، مذهی، زبانی و… دامن زده شود.
او در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به ایجاد دولت وحدت ملی، گفت که هیچ کسی به تنهایی قادر نیست افغانستان را رهبری کند و به سمت‌وسوی مطلوب سوق دهد؛ ما مجبوریم یک‌دیگرمان را تحمل کنیم.
آقای مسعود افزود که در آستانۀ خروج نیروهای خارجی از کشور، ما باید یک راه‌کار نخبه‎محور داشته باشیم تا نخبه‌گان در روشنی یک برنامۀ روشن آیندۀ کشور را رقم زنند.
او گفت که می‌باید در شرایط کنونی ما به سوی «دموکراسی تفاهمی» روی آوریم.
به گفتۀ او، مردم افغانستان با همدیگر مشترکات زیادی دارند، اما به دلیل این‌که تا اکنون با هم تفاهم و گفت‎وگو نکرده‎اند، نتوانسته‌اند به وحدت برسند؛ در طی دو سال گذشته که ما روی طرح اجندای ملی کار کردیم، به یقین رسیدیم که مردم افغانستان از هم جداناپذیر هستند و آن‎‌ها سربلند می‌مانند.
رییس بنیاد شهید مسعود گفت که اصلاحات باید از رأس آغاز شود؛ اگر سیاسیون ما یک رهبری قوی و ملی را ایجاد کنند، به یقین ما از پسِ همۀ دشواری‌ها موفق به در خواهیم آمد.
او تصریح کرد که مردم افغانستان با هم مشکل ندارند، مشکل از نخبه‎گان است؛ به دلیل رقابت ناسالم نخبه‎گان، پای کشورهای خارجی به افغانستان کشیده شد.
ارایه‌کنندۀ طرح اجندای ملی همچنان گفت: تعدادی به نام قوم، نان قوم را می‌خورند.
او با اشاره به رقابت‌های ناسالم نخبه‎گان و تأکید بر تفاهم شخصیت‎های سیاسی گفت که باید «رقابت نخبه‎گانی را به تفاهم نخبه‎گانی تبدیل کنیم.»
احمد ولی مسعود گفت: «این نشست به‌منظور ایجاد دولت وحدت ملی ترتیب شده است. دولت وحدت ملی نیازمند برگزاری انتخابات سالم و شفاف است. البته ایجاد دولت وحدت ملی به معنای تقسیم قدرت میان نخبه‌گان نیست. ما نمونه‎های تشکیل موفقانۀ چنین دولتی را در افریقای جنوبی، یونان و … داریم.»
او گفت که ایجاد دولت وحدت ملی در چارچوب طرح اجندای ملی سبب ایجاد یک کابینۀ کارا، متخصص و مسلکی خواهد شد؛ قدرت لجام‌گسیختۀ کنونی را مهار خواهد ساخت و باعث کاهش قدرت بی‌حد و حصر رییس‌جمهوری خواهد شد.
به گفتۀ احمد ولی مسعود دو عنصر مهم در چارچوب تشکیل دولت وحدت ملی وجود دارد: نخست این‌که نامزد پیروز انتخابات، پس از راه یافتن به ریاست‎جمهوری برای تشکیل یک نظام واقعاً ملی برای همۀ شهروندان کشور فراخوان می‌دهد؛ دوم این‌که نهادی در کنار رییس‌جمهور ایجاد می‎شود که این نهاد متشکل از نخبه‎گان اقوام و ملیت‎های مختلف افغانستان خواهد بود.
سپس، عبدالحمید مبارز رییس اتحادیۀ ملی ژورنالیستان و از اعضای شورای رهبری کنفرانس اجندای ملی گفت که در چارچوب طرح اجندای ملی، ما برای تفاهم ملی و وحدت ملی کار می‌کنیم.
آقای مبارز افزود که وحدت در میان مردم افغانستان سبب می‌شود ما در برابر همۀ چالش‌ها پیروز شویم.
او گفت که در چارچوب طرح اجندای ملی، هم دموکراسی پاسداری می‎شود، هم رقابت وجود می‌داشته باشد و هم دولت وحدت ملی شکل می‎گیرد.
سخنران دیگر این نشست، صلاح‌الدین ربانی رییس شورای عالی صلح افغانستان بود.
آقای ربانی گفت که انتظار دارد چنین نشست‌هایی، در راستای رسیدن به صلح و ثبات، موثر و مفید واقع شود.
او گفت که چنین نشست‌هایی باید بررسی کند چه عوامل و دلایلی بسترهای جنگ در کشور را فراهم کرده و در خصوص راه حل آن چه باید کرد؛ نخبه‎گان در این زمینه مسوولیت و رسالت بیشتری دارند.
رییس شورای عالی صلح، خواهان برگزاری انتخابات سالم و شفاف شد و گفت که اگر انتخابات به گونۀ شفاف برگزار شود و اگر دولت آینده از مشروعیت لازم برخوردار باشد، ما گام مهمی در راستای تأمین صلح برداشته ایم.
او ابراز امیدواری کرد که در سال آیندۀ هجری شمسی، شاهد دومین گذار مسالمت‎آمیز قدرت در کشور باشیم.
رفیع‌الله گل‌افغان معاون دوم مجلس سنا در این نشست طی صحبت‌هایی بر ایجاد دولت وحدت ملی و مشارکت سیاسی در کشور تأکید کرد.
دکتر عبدالله عبدالله نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در این نشست گفت که دو مسألۀ بسیار مهم را پیش رو داریم: نخست برگزاری انتخابات ریاست‎جمهوری و دوم انتقال مسوولیت‌های امنیتی از نیروهای خارجی به نیروهای داخلی.
به گفتۀ او، با برگزاری انتخابات شفاف، زمینۀ ایجاد یک دولت مسوولیت‎پذیر و مردم‎سالار فراهم می‌شود.
داکتر عبدالله افزود: آرزوی طراحانِ طرح اجندای ملی، آرزوی همۀ مردم افغانستان است؛ تحقق این طرح، نیازمند تعهد همه به برگزاری یک انتخابات شفاف است.
او ضمن این‌که از رییس‌جمهور کرزی خواست که از مداخله در امور انتخابات خودداری کند، گفت که ما انتظار معجزه نداریم؛ اما از حامد کرزی می‌خواهیم از نامزد خاص حمایت نکند.
او گفت که منافع افغانستان در تأمین وحدت ملی نهفته است و این امر نیازمند حضور مردم در صحنه است؛ مردم باید سرنوشت خودشان را در دست گیرند.
او تأکید کرد که افغانستان همچنان نیازمند کمک‎های جامعۀ جهانی است و دامن زدن به اختلافات با جهان به سود مردم نیست.
سپس، محمد شفیق گل‌آقا شیرزی نامزد ریاست‎جمهوری با سپاس از احمد ولی مسعود به خاطر تلاش در راستای تأمین وحدت ملی گفت که او از طرح اجندای ملی حمایت می‎کند.
او با تأکید بر وحدت ملی گفت که در دولت باید به جای روابط، ضوابط حاکم شود و کسی که وارد و صادره را بلد نیست، نباید به وزارت خانه ها راه یابد.
سرور دانش معاون دوم اشرف غنی احمدزی نیز به نماینده‎گی از تیم انتخاباتی‌ خویش، تلاش در راستای تشکیل دولت وحدت ملی در فرایند انتخابات را قابل ستایش خواند و گفت که به آقای احمد ولی مسعود به خاطر طرح چنین برنامۀ مهم تبریک می‌گویم.
او گفت که اهداف این برنامه، اهداف مردم افغانستان است. به گفتۀ آقای دانش، برجسته‌ساختن عنصر وحدت ملی در طرح اجندای ملی قابل تمجید می‏‎باشد.
حبیبه سرابی معاون دوم زلمی رسول کاندیدای ریاست جمهوری، به نماینده‎گی از تیم انتخاباتی خویش از طرح اجندای ملی و تشکیل دولت وحدت ملی در فرایند انتخابات استقبال کرد.
او گفت که تیم انتخاباتی آنها خود را در این برنامه شریک می‎دانند.
صفیه صدیقی معاون هدایت امین ارسلا از سخنرانان دیگر این نشست بود. او خطاب به اشتراک کننده‎گان گفت که بیایید طرح اجندای ملی را از خود بدانیم و در راستای آن کار کنیم.
به گفتۀ خانم صدیقی، باید درزهای قومی را بشکنانیم و به وحدت و همدلی برسیم.
تاج محمد اکبر، به نماینده‌گی از سردار محمد نادر نعیم نامزد ریاست جمهوری در این نشست از طرح اجندای ملی حمایت کرد.
او گفت که در راستای تحقق تفاهنامه‌یی‌که در چارچوب اجندای ملی به امضا رسانیده‌اند، تیم انتخاباتی خویش را مکلف و متعهد می‎دانند.
او گفت که بدون تأمین وحدت ملی، نه ما می‌توانیم به صلح و ثبات دست یابیم و نه هم قادر به ایجاد حکومت‌داری سالم خواهیم بود.
سپس، محمد یونس قانونی عضو مجلس نماینده‎گان در پیوند به ایجاد دولت وحدت ملی و برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری صحبت کرد.
آقای قانونی گفت که انتخابات آیندۀ ریاست‎جمهوری سرنوشت امروز و فردای افغانستان را رقم خواهد زد.
او گفت که منطق و روح اجندای ملی برگزاری یک انتخابات سالم و دموکراتیک و سپس پیامد این انتخابات می‌باشد.
آقای قانونی تأکید کرد: طرح اجندای ملی یگانه طرح برای خروج از بن بست کنونی می‌باشد؛ دیگر طرحی وجود ندارد و اگر وجود هم داشته باشد، تا اکنون مطرح نشده است و ما چرا باید از این طرح حمایت نکنیم؟
همچنان، داکتر محمد قاسم دانش بختیاری رییس پالیسی ریاست جمهوری طی صحبت‎هایی حمایت خویش را از تشکیل دولت وحدت ملی اعلام کرد.
او گفت که عبور از بحران کنونی از طریق طرح اجندای ملی ممکن است.
در این نشست، داکتر حبیبی نمایندۀ قیوم کرزی نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیز حمایت تیم انتخاباتی خویش را از طرح اجندای ملی اعلام کرد.
شاه‌گل رضایی نمایندۀ غزنی در مجلس از سخنرانان دیگر این نشست بود.
خانم رضایی با تأکید بر ایجاد دولت وحدت ملی گفت که سلامت و عادلانه بودن انتخابات، مشروعیت نظام سیاسی را رقم می‎زند.
او گفت که زنان کشور انتخابات پیش‌روی ریاست‌جمهوری را یک فرصت می‌دانند و نمی‌خواهند که در نتیجۀ انتخابات کشور به بحران کشانیده شود.
این عضو مجلس افزود که در پی انتخابات ریاست‌جمهوری ما باید از چند مسأله مطمین شویم: ۱- دموکراسی ۲- آزادی بیان ۳- مشارکت سیاسی ۴- تداوم همکاری جامعۀ جهانی با افغانستان ۵- تأمین حقوق بشر و حقوق زنان.
او گفت که در منطق افغانستان امروزی برگشت به گذشته وجود ندارد.
در این نشست همچنان نمایندۀ سازمان کنفرانس اسلامی دربارۀ تأمین وحدت ملی و تأمین صلح و ثبات در افغانستان صحبت کرد.
پس از آن، محمد یونس فکور و اشراق حسینی تفاهم‌نامه نامزدان ریاست‎جمهوری را قرائت کرد که در این تفاهمنامه از طرح اجندای ملی حمایت کردند.
پس از صرف طعام و ادای نماز بخش دوم این محفل آغاز شد و در آن شماری مهمانان به نماینده گی از زون‎های کشور ، از طرح اجندای ملی و ایجاد دولت وحدت ملی در برایند انتخابات حمایت کردند.
در پایان، اشتراک کننده گان قطعنامه یی را نیز صادر کردند که در آن بر شفافیت انتخابات و تشکیل دولت وحدت ملی تاکید شده و از مردم افغانستان خواسته شده است که از طرح آجندای ملی حمایت کنند.
تفصیل این کنفرانس در روزنامه ماندگار به نشر می رسد.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.